fredag 23 maj 2014

Varför??


Eftersom det påstås att var fjärde kvinna kan tänka sig att rösta på Feministiskt Initiativ så borde det vara sannolikt att någon som läser den här bloggen finns i den gruppen?

I alla fall sannolikare än att de finns i min närmaste umgängeskrets .. om de som jag frågat svarat ärligt. Och varför skulle de ljuga om en sådan sak? F! är ju ett klart godkänt val enligt de som avgör vad som är rätt eller fel .. våra journalister, ansvariga utgivare och den "oberoende" statstelevisionen.

Så jag frågar .. rakt ut i ingenting ..

VARFÖR röstar någon på F!??

Jag har till och med varit medlem i F! .. en rekordkort tid .. och när jag nu läser partiets EU-valplattform ser jag att det är många vackra ord, men inte ett enda som ger någon som helst vägledning till HUR denna underbara värld ska skapas med hjälp av feminister?

Ingenting har alltså hänt sedan jag lämnade partiet på grund av den ekande tomheten bakom orden.

Rätten att leva ett liv utan diskriminering är ju redan inskriven i Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter (ECHR).

Ta en människa på gatan .. vem som helst .. och h*n kommer att kunna formulera precis alla de önskemål som Feministiskt Initiativ går till val på. Den personen kommer inte heller att ha ett enda svar få frågan .. HUR?

Samtidigt som svenska folket tror på sagor, umgås mer och mer på sociala medier, bygger hela sina liv och så gott som hela sin ekonomi på nätet .. så är det färre i år som tänker rösta på Piratpartiet?

Fast det är fullt möjligt att det en dag kan bli så att vi måste betala för tillgången till Internet på samma sätt som vi i dag betalar för tillgången till tv-kanaler.

Drömmar eller individuell frihet på nätet?

Om valet stod mellan det så vet i alla fall jag var jag skulle lägga min röst.

Men det måste finnas något som jag missat, som gör att var fjärde kvinna .. och var femte man .. har som högsta önskan att placera en eller flera företrädare för F! i Europaparlamentet?


Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad det är?


DN, DNSvD, SvDExpr.,

8 kommentarer:

  1. Ja, du, jag har gjort exakt samma reflexion och trots att jag också frågat runt bland släkt o vänner som är mellan 30 och 90 (och har väldigt skilda politiska åsikter i det stora hela) utan att hitta en enda som ser FI som ett alternativ, så undrar man ju…

    Och frågan om varför man skulle rösta på FI är lika omöjlig att svara på.

    Vissa av FI:s värderingar och målsättningar skrämmer mig. Trots att jag inte är man och skulle drabbas av deras omskolningsprogram: ”FI ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.”

    Börsstyrelser vill man könskvotera, men tydligen inte andra typer av styrelser – sin egen till exempel.

    Jag vet inte vilka lagar som motarbetar kvinnor som vill starta företag idag eftersom jag känner en del som har lyckas, även om de har haft det lika jobbigt under den första tiden som män i samma situation.
    Kanske ska de ”öronmärkta speciella statliga riskkapitalfonderna för kvinnliga företagare“ göra att kvinnor slipper den första slitsamma tiden?

    Och visst är det fint med visioner – jag är inte ironisk, de behövs definitivt, men att ”ingen ska ha längre än 15 minuter till något i sitt liv – jobb, förskola, bostad, mataffärer m m” är i min värld inte en vision utan mer ett försök att locka gillande från mäniskor som totalt saknar förutsättningar för att göra den allra minsta lilla konsekvensanalys.

    De ska nog fixa ”fred i världen” också eftersom man vill avskaffa försvaret helt och hållet.

    Nej, jag hittar visst bara argument för att inte rösta på dem, så frågan får väl vara öppen…
    //Gunnie

    SvaraRadera
  2. Jag ser det så¨här ... när opinionsinstitut har ringt har vi ljugit för vi vill inte ha på pränt vad vi egentligen tänker rösta på, i alla fall i Riksdagsvalet. Stigma kallas det för. Så en (två) röster mindre på ett visst parti, SD, än vad deras statistik kommer att visa.

    Sedan det där med Fi. Det kostar inget att säga att "man kan tänka sig". Helt ofarligt. Sedan är folk i gemen säkert lika okunniga om vad Fi står för som SD och obenägna att fördjupa sig. De nöjer sig med rubrikerna trots att journalister står långt ner på förtroendeskalan. Folk tror inte på reklam heller, ändå så fungerar det. Bevisligen. Säg det tillräckligt ofta ....

    /Majsan

    SvaraRadera
  3. https://pbs.twimg.com/media/BnYe21BIUAETLEv.jpg

    SvaraRadera
  4. Mäns konsumtionsmönster?!!Kvinnors då,vi handlar väl egentligen mer eller beror det på vad man handlar?!! Och hur får dom ihop det att ingen ska ha längre än 15 minuter till jobb,förskola,affär.Man måste helt ha glömt alla (rätt många ) som bor utanför städerna.Vi som pendlar till Norge,blir det slut med det?Tar för mig 25 minuter.

    Nej det här är så korkat och dumt och passar möjligen innerstadsbor som älskar att nöta bakarna på oändliga möten och trista kurser ( för det ska det bli mycket av ) Usch

    SvaraRadera
  5. De kvinnor jag vet kommer rösta på F! är sedan tidigare ganska långt åt vänster. Flera av dem har varit på Gudruns homeparties och blivit imponerande av henne. De tycker att "det är dags" att feminismen kommer högre upp på dagordningen (min anm: är den inte redan där uppe?).

    De är emot "rasism" och tror att F! kan vara en motpol till SD. De har i princip gått helt på medias linje, inte läst partiprogrammet, och verkar mest funderar på F! pga mediahypen.

    Så som jag ser det har tyvärr media fortfarande en ganska stor makt att forma folks tankar, och vi får se imorrn hur framgångsrika de har varit med sin F!-promotion.

    SvaraRadera
  6. Fi skrämmer mig också! Men i bekantskapskretsen har jag hittat Fi-röstande barn och barnbarn i åldern 20-30 år. Tröstar mig med att det går över med åren och att man nu vill skrämma EU ordentligt... Det går över med åren... Men visst, lite oroväckande är det. Tror inte detta kommer att ha samma genomslag i riksdagsvalet i höst. Men vad vet jag!/Gunilla

    SvaraRadera
  7. I dagens a-blad kan man se hur kändisar röstar...

    ....så att man vet hur man ska rösta själv. Jag menar, vem vill inte ha Plura eller E type som förebild vid röstningsbåset. Myyys...

    eller för all del han som tydligen ska rösta M, och borrade hål i hemglassbilens däck? En sån ond person vill man ju inte identifiera sig med.

    SvaraRadera
  8. Fi verkar ha fått sina röster i ålderspannet < 30. Mmmmm ett nytt vänsterparti alltså. En gång i tiden var jag rätt vänster jag också, det är lätt att gilla tankar om rättvisa men med åldern inser de flesta att livet är inte rättvist och inte heller kan vara det. Då söker man sig till andra partier man tror realistiskt kan hantera detta på bättre sätt än med idealism

    SvaraRadera