lördag 24 september 2016

Annie Lööf gör gemensam sak med Stefan Löfven


.. och "pressar M om SD-samarbete" vid en eventuell valvinst år 2018.


Jag kan hålla med om att det är rimligt att partierna redogör för hur de ser på regeringsfrågan nu när varken Alliansen eller de rödgröna har en chans att få egen majoritet. Jag är dessutom lite avundsjuk på Annie och Stefan eftersom jag också .. som väljare .. skulle vilja få samma spridning och publicitet när det gäller mina frågor i samma ämne.

Jag vill ha tydliga besked om ..

.. hur Stefan Löfven ställer sig till ett samarbete med SD om det skulle vara enda chansen att få behålla statsministerämbetet? Han har gjort det förut, lagat efter läge när det passat i ett antal frågor, svikit löften förr .. kommer han att göra det igen om Makten står på spel?

.. hur Annie Lööf förhåller sig till samarbete med Socialdemokraterna? Miljöpartiet? Vänsterpartiet? Centerledaren "behöver vara tydlig med hur hon ser på alternativen" om jag ska se partiet som ett tänkbart alternativ.

.. Alliansen räknar med att kunna regera tillsammans med Miljöpartiet .. om de blir kvar i riksdagen?

.. om Sverigedemokraterna kan tänka sig att samarbeta med Socialdemokraterna och Miljöpartiet? Jag tar för givet att Vänsterpartiet inte kan samarbeta med någon, men som vanligt är till salu för några "välfärds"-miljarder eller gratisgåvor till folket.

Det är frågor som är helt avgörande för hur jag röstar om två år, men det är väl knappast troligt att jag får några svar på dem och de kommer garanterat inte att bli rubriker på någon löpsedel eller i någon tidning.

Väljarnas frågor formuleras helst av makthavarna själva.




DN, DN, SvD, Expr., 

2 kommentarer:

  1. Hej anybody! Det är märkligt hur andra partier agerar för att föra fram sin politik! Varför skulle jag rösta på C bara för att Annie Lööf ställer ultimatum till Löfven om ev. samarbete med SD? För mig som väljare är det enskilda partiets frågor de driver mest centrala vid valet av vilket parti jag ska rösta på och nu är invandring från främmande kulturer och föråldrade traditioner viktiga frågor för oss, som land. Det kan inte vara många som anser dagens migranter besitter förmågor som "raketforskare" och Ericson väljer ju också att flytta sin verksamhet. Så för mig är valet enkelt, SD!

    SvaraRadera
  2. Inom samtliga borgerliga partier är det nu fler väljare som är för än som är emot ett samarbete med SD. För moderaterna vill dubbelt så många samarbeta som är emot. Allt enligt DN/Ipsos. Hur samarbetet ska se ut verkar inte framgå.

    Märk väl hur dåligt vår demokrati fungerar när partierna återigen struntar i sina väljare och föredrar att hålla sig väl med medieopinionen.

    SvaraRadera