onsdag 14 mars 2018

En SVENSK version av Google??


I går skrev David Price, chefsjurist på Google, ett svar på medias och politikernas allomfattande kritik .. ”Googles sökmotor skapades för att förse människor med bästa möjliga resultat på deras sökningar. Vårt mål har alltid varit att ge användare en bredd i sökresultaten, hämtad från en rad olika källor”. [ … ] ”Vår sökmotor kan alltid bli bättre och vi arbetar fortlöpande med att förfina och förbättra våra system. Under det senaste året har vi gjort ett stort antal förbättringar i våra sökalgoritmer så att vi kan ge mer kvalitativa resultat på sökningar som kan leda till tvivelaktigt innehåll.

Vi har gjort det till en hög prioritet för våra utvecklare att rulla ut en fullständig svensk version av det systemet så snart som möjligt. De första ändringarna infördes i lördags och ytterligare justeringar kommer under de närmsta veckorna. När arbetet är genomfört kommer vi att kunna presentera ett mer kvalitativt innehåll, vilket väsentligen kommer att minska risken för att liknande problematiskt innehåll ska dyka upp igen vid generella sökningar”.

Om jag inte hade varit djup oroad innan så blev jag det nu. När jag söker på Google vill jag själv bestämma vilka resultat jag är intresserad av .. men nu ska Sverige få ett alldeles eget skräddarsytt system som redan från början sorterat vad jag bör veta.

En fullständig svensk version av Google som garanterar kvalitativa resultat på mina sökningar?

Kommer det att vara samma skräddarsydda system som Kina kräver eller får vi ett alldeles eget genus-mångfalds-norm-värdegrundsstyrt system, anpassat till de nya grundlagsförändringar i yttrande- och tryckfriheten, som ytterligare ska begränsa val- och yttrandefriheten inom mindre än ett år?

Vi och Kina? Vilka fler länder har egna ”kvalitativa” versioner av Google? Vilka av dem kan kallas demokratier?

För fyra år sedan hade jag trott att det var ett skämt, i dag inser jag att dagarna är räknade till den dag då det kommer att bli omöjligt för sådana som jag att ha en åsikt om något annat än värdegrundscertifierade vardagstrivialiteter.



Den hälsosamme ekonomisten
Liberalerna vill ha ett möte med Google./Expr
Ledarsidorna
Snart får Sverige en egen guldversion av Google/Toklandet
Fnordspotting/ Expressen har tappat det fullständigt

5 kommentarer:

  1. Hej.

    En sak som nu kommer att bli nödvändig at är för bloggare med fel åsikter att antingen tystna (och radera alla spår!), eller lära sig hur de mörklägger sin aktivitet. Med det förlorar bloggarna allmänhetens förtroende - den som håller på och gör sig anonym kan ju knappast ha rent mjöl i påsen, inte i Sverige! Kanske i andra länder där folk sätts i fängelse för sina åsikter men sådant händer ju inte här.

    Tänk efter; hur många känner vi som tycker det ovan i bloggen beskrivna är en bra idé?

    Majoriteten, skulle jag tro.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  2. En Svensk Google tiger.

    SvaraRadera
  3. Detta kommer i varenda land nu, även i mitt älskade Sri Lanka där regeringen också ligger pyrt till och vill införa "ett debattklimat utan hat".

    SvaraRadera
  4. Fast vem fan använder google.se? Det är tio år sedan jag gick över till google.com. Och då är ändå google inte ens mitt förstaval.

    SvaraRadera
  5. En man i en saga föll inte ner i en avgrund utan i en värdegrund. Skrikande lyckades han få tag i en kvist & kravla sig upp igen. Han blickade ner i den svarta värdegrunden som påminde om en stor vilddjurs-käft med steniga, sylvassa tänder runt om..

    SvaraRadera