När avslöjandet
om Jean Claude Arnaults härjningar på Forum briserade i DN riktades
strålkastarljuset mot Svenska Akademien som under alla år sponsrat hans
verksamhet.
Vi
minns väl alla när Sara Danius stod ensam under ett paraply, i hällregnet utanför
Akademiens ytterdörr och talade för alla akademiens ledamöter och lovade att
granska vad som hänt och ta ansvar för hur det skulle hanteras.
Samtidigt
som de övriga smet ut bakvägen, vägrade att uttala sig och hänvisade till tystnadsplikten.
Från
det att DN publicerade 18 kvinnors vittnesmål om övergrepp fram till den
senaste veckan har Sara Danius fortsatt stått ensam med tysta akademiledamöterna
hukande bakom sig. Hon var den enda talespersonen och ingen hade sett något,
hört något eller haft den minsta lilla aning om vad som hänt.
Nu
kryper de plötsligt fram bakom Sara Danius skyddande rygg, nu är det hon som
ska stå till svars?
Nu när
det verkar möjligt att bli av med en stark kvinna på sekreterarposten och
ersätta henne med en mer likasinnad broder verkar det inte vara så noga med
tystnadsplikten?
ALLA visste vad som pågått i åratal, men ”kulturprofilen”
var ju ändå en akademibroder, en gentleman, gift med ”Isdrottningen” som var juvelen i Akademiens krona. En oberörbar
person och en nära vän till en majoritet av Svenska Akademiens ledamöter?
Det
betyder något i det lilla exklusiva sammanhanget. Framför allt betyder det mer
än brev från en liten stumpa som tar sig friheten att skriva och påpeka det som
alla visste. Liiite ska väl kvinnsen tåla om de vill ta plats i kulturlivet,
eller hur? Det var ju ändå inte vem som helst som ägde händerna som kladdade,
klämde och trevade.
Eller
som Horace Engdahl uttrycker det .. ”I en
ung kvinnas sinne finns det ett innersta rum, och detta centrum är tomt, hon är
inte ens själv där. Hon sitter utanför och väntar på att någon skall fylla det”
.. och då är det väl inte så konstigt att akademiledamoten och hans ”franske” dryckesbroder förväntade sig
tacksamhet i stället för metoo-anmälningar.
I ett
öppet brev till DN:s Björn Wiman beskriver Michael Hankock mediernas och
akademiledamöternas hycklade förvåning över metoo-avslöjandena i DN ..
Klådan var en pajas.
Klådan var en kulturbluff, en tölp och ett
skämt.
Klådan var en kutande slemhög som med en
skygg nickning bakom uppdragna skuldror hälsade som hastigast på en när han kom
in i lokalen innan han som degenererad duvhök slog ner på den yngsta kvinnan i
rummet.
För du visste hur Klådan betedde sig,
Björn Wiman. Du har alltid vetat det. Du har vetat det så länge du varit i
kulturbranschen. Och du är en av de makthavare som hade kunnat ta bladet från
munnen för länge sedan, om du velat. Om du vågat.
”Avslöjande”? ”Skandal”?
The lady doth protest too much, methinks.
Men
det är historia nu, nu är det värsta över och resten ska vara glömt. Nu vänder
vi blad och offrar Sara Danius så att gamla vänskapsförbindelser kan återupptas
och allt kan bli som vanligt igen.
Ljuvligt
stängt, unket och bekvämt.
En man i en saga målade en tavla föreställandes en upphöjd skitkorv som var insvept i en sidenservett. Varför han valt just det motivet kunde han inte utveckla. "-Den bara dök upp i tankarna.." sa han.
SvaraRaderaVarför är detta obskyra sällskap skattebefriat i ett Sverige som har skatt på allt som rör sig?
SvaraRaderaEn fråga från en som just nu kämpar med sin deklaration
Ljuvligt stängt, unket och bekvämt. Ja för dom som har kontrollen och vinner fördelar.
SvaraRaderaEn bra kortfattad beskrivning av sekter och visst tycks Akademien mer likna en sekt än en levande institution till stöd för det fria och välskrivna ordet.
Dokusåpan påminner mig om intrigerna i Knutby på sin tid. Med Frostensson som Kristi brud som behöver en man nära hin onde för att utföra allt hon själv anser sig stå ovanför.
Isprinsessor är sällan så goda som de vill ge sken av.
Det gamla ordspråket gäller än: Säg mig vem du umgås med och jag kan säga vem du är.
De som hoppat av är därför värda all respekt.
Nu är de De Elva. Nya mottot: Försnilla och Avsmak.
SvaraRadera