Dagar kvar till riksdagsvalet 2018

måndag 26 juli 2010

Stockholm .. en "Gated Community"??

Jag bor söder om Stockholm, mitt ute i obygden. Om jag ska åka in till storstaden med allmänna kommunikationer så tar det så lång tid att jag strängt taget bara hinner fram förrän jag måste ta mig hem igen om alla tider ska stämma överens. Att gå på teatern eller hinna med något nattliv är totalt uteslutet .. alla allmänna transportmedel slutar att gå innan föreställningen/nattlivet ens har hunnit börja.

Vi har också anhöriga som bor norr om Stockholm .. precis lika knöligt och otillgängligt. När vi ska träffas så MÅSTE vi ta E4 över Essingeleden och nu i helgen var det ingen höjdare precis!

Det tar TID! Vi är många som helst vill FÖRBI Stockholm så fort som möjligt .. oavsett om vi fraktar gods, oss själva eller gör arbetsresor mellan södra och norra Sverige. Trots det ses FÖRBIFART Stockholm som ett Storstadsprojekt som kan lösas med utökad kollektivtrafik INOM staden??

Och när Miljöpartiet talar om Förbifart Stockholm som en lyx för rika, vita, medelåldersmän känner jag inte riktigt igen mig. Bara talet om "rika, VITA, medelålders män" får mig att undra om Miljöpartiet möjligen har börjat förhandla/flirta med Sverigedemokraterna??

Nästan alla Miljöpartiets förslag har STOCKHOLM i centrum. När Yvonne Ruwaida uttalar sig undrar jag om hon överhuvudtaget har lämnat storstaden de senaste decennierna?

Den miljöpartistiska drömmen som jag trodde handlade om MILJÖN .. det vill säga det land och den natur vi lever i .. har visat sig vara en dröm om Stockholm som ett Gated Community.

En idyll utan bilar .. men med biltullar(?) som ska bekosta ett effektivt nät av allmänna kommunikationer mellan de nybyggda hyreshusen och de trevliga grönområdena där människor utbyter kulturella, intellektuella tankar och ideologiska framtidsvisioner över en latte och handlar i trevliga kvartersbutiker där alla känner alla. Ett paradis för särskilt utvalda där alla har gångavstånd till kommunikationer, butiker, kvarterskrogar, dagis och vårdcentraler .. till skillnad från landsortsbefolkningen som inte har nära till någonting alls?

Och för att riktigt säkra den exklusiva avskildheten så ska all trafik till staden begränsas så att enbart innerstadsbor kan förflytta sig något så när tidseffektivt .. och alla varutransporter ska ske per tunnelbana nattetid(?) .. alla köpcenter utanför staden ska FÖRBJUDAS så att all handel sker I STADEN och alla parkeringshus ska ligga INNE I staden .. men bilen ska helst INTE tillåtas INNE I staden och inga parkeringsytor ska finnas UTANFÖR och biltrafiken ska FÖRSVÅRAS så att vi som vill PASSERA uppfostras till att använda allmänna kommunikationer för att ta oss dit där inga sådana finns ... ???

.. och då blir det hela så råddigt och luddigt att det verkar helt möjligt att Maria Wetterstrand med sin torra och humorbefriade framtoning kan övertyga tillräckligt många för att det ska bli en sanning??

Stockholm .. en Gated Community??

9 kommentarer:

  1. För länge länge sedan fick riktigt FIIINA gäster (och invaderare) stadens nycklar som en hedersynnest. Det kanske är dax att införa den seden igen, troligen kommer väl villkoren att vara en röst på MP då förståss. Jag tror jag invaderar nästa gång jag åker till Hufvudstaden istället.

    SvaraRadera
  2. Nej det är ju klart, ska du äta kakan och ha den kvar så blir det svårt. Vill du bo i "obygden" så kanske du får göra avkall på vissa saker, såsom enkel tillgång till kultur och restauranger.
    Du kan inte tänka dig att ta bilen till en pendeltågstation och åka smärtfritt igenom hela staden?
    Ska vi anpassa vårt samhälle efter allt som vi människor vill, oavsett vad det kostar nästa generation, så är vi väldigt egoistiska.

    Bygger vi fler vägar, missgynnar vi kollektivtrafiken och försämrar dess effektivitet. Det visar stora internationella rapporter. Vi måste ha en tät storstad där transporter effektiviseras. KOllektivtrafeiken är 200 ggr mer yteffektiv än biltrafiken och plats är det ont om i vår stad.

    Nä, det är inte bara rika, vita män som har monopol på att vara egoistiska och oförmögna att tänka på andra eller framtida generationer, kvinnor besitter också dessa egenskaper.

    SvaraRadera
  3. Problemet med alla de kollektivtrafiklösningarna är att de inte passar stockholmarna heller. Då menar jag länsinvånarna inte de som bor i innerstan.

    Alla dessa kollektivtrafiklösningar bygger på att man måst in mot stan för att kunna ta sig ut igen. Det blir byten och det ta tid. Att det tar tid är skälet till att folk tar bilen trots köer så går det fortare.

    Om Mp prompt vill ha någon kollektivsatsning så skulle man kunna bygga en spårväg parallellt med förbifarten så man kan åka kollektivt från Skärholmen, via Ekerö till Solna och Kista. Jösses vilken förbättring av kollektivtrafiken det skulle vara!

    Men Mp är ideologiskt fast i att biltrafik är fult, lika fast i det som Ohly är i att man skall alltid höja skatten!

    SvaraRadera
  4. Anonym .. av din kommentar förstår jag att du är Miljöpartist. "Äta kakan och ha den kvar" och "VILL du bo i obygden så .." ... jag har min försörjning här och inte en chans att få ett jobb i en storstad .. vare sig jag vill det eller inte, precis som alla som producerar de livsmedel du så enkelt vill handla i din kvartersbutik i innerstaden!

    "Du kan inte tänka dig att ta bilen till en pendeltågsstation .." .. jisses! Det förutsätter att det FINNS en pendeltågsstation inom räckhåll och finns det bara en "vanlig" järnvägsstation så är det inte tätt mellan avgångarna. Som jag skrev så KAN jag ta mig till Stockholm med allmänna transportmedel men det här inlägget handlade mer om dig än om mig.

    Jag vet inte om du är medveten om att det faktiskt bara är Stockholm som har tunnelbana och att huvuddelen av Sveriges befolkning bor någon annanstans??? Men det är väl av liten eller ingen betydelse för det miljöpartistiska storstadstänket??

    SvaraRadera
  5. Ja, men det är ju just det jag menar
    "bara Stockholm har en tunnelbana, huvuddelen av befolkningen bor någon annanstans".

    Det är på bekostnad av alla andra som vi bygger Förbifart Stockholm för 100 miljarder felsatsade pengar som hela Sverige får sota för.

    Är det någonstans som vi måste satsa först på kollektivtrafiken och inte bara som komplement så är det i Stockholm.

    Jag har försökt flytta ifrån Stockholm men det är så otroligt svårt att få jobb då allt ska koncentreras hit medan resten av landet (förutom Göteborg och Malmö) avfolkas.

    Hade jag varit egoist så hade jag röstat på Moderaterna, det passar min personliga ekonomi mycket bättre. Men jag är inte egoist, jag är miljöpartist för att jag värnar om nästa generation, om ordet "lagom", tar avstånd från överflöd och omåttligt konsumerande av mat och prylar.

    Satsar vi på Förbifart Stockholm lägger vi

    SvaraRadera
  6. Oj, vilken Stockholmsmotståndare du plötsligt blivit ;-)

    Biltullar är ju besvärligt, men det får ju även folk boende i Stockholm betala när de ska ta sig någonstans utåt landet.

    Jag måste säga att bilden är tvärtom mot din beskrivning. I Stockholm känner inte alla, alla. Det låter mer passande för en landsbygd. Jag vet, för jag bor i Stockholms inre stad och har även bott på landet.

    Kan dock förstå ditt behov av bil. Du har ju valt att bo mer i ett naturparadis, med rådjur utanför köksfönstret istället. :-)

    Själv har jag valt att inte ha bil i innerstan, för det är ofta omöjligt, att hitta parkering, bilen får ofta inbrott eller skadas av folk med för lite hobbies.

    SvaraRadera
  7. Lotta .. nej, nej, nej .. jag är inte alls Stockholmsfientlig .. tvärtom. Stockholm är en rolig och trevlig stad att besöka nu och då.

    Vad jag vänder mig emot är Miljöpartiets märkliga fixering vid Stockholm som norm för allt? Att försvåra för trafiken inne i staden är väl bra .. men VARFÖR bygger man då bort alla parkeringsplatser UTANFÖR och tänker sig att FÖRBJUDA externa köpcenter?? VARFÖR ska det inte kunna bli lättare att PASSERA Stockholm utan att ta genvägar INOM tullarna. Jag har inget mot att betala billtullar, det är en låg kostnad eftersom jag så sällan behöver betala den .. men varför finns det ingenstans jag kan parkera bilen i närheten av staden så jag också kan utnyttja de kommunala färdmedlen.

    Visst .. jag har mer eller mindre valt att bo där jag bor .. och också har min försörjning .. och det här inlägget handlade inte om mig och mina personliga önskemål utan om Miljöpartiets märkliga förhållande till bilismen, allmänna kommunikationsmedel och synen på Stockholm som en STOR småstad för särskilt utvalda och där allt ska vara lättåtkomligt och nära?

    SvaraRadera
  8. Nej, för mig finns inget tvång att älska Stockholm. Tog det inte så allvarligt:-)

    Läste på lite snabbt nu, om ”Förbifarten” från Trafikverkets sida. Och om det är mer ekonomiskt att ta en väg runt Stockholm än att bygga en tunnel, borde det ju vara både mer taktiskt och inte heller sämre för miljön? Det sägs att reparationerna av E4 och essingeleden även kostar årliga stora belopp förutom avgaserna.

    Jag har dock inte riktigt satt mig in i alla förbileder, om det kanske ger fler och längre omvägar, utan att ta sig igenom Stockholm..?

    Jag kan hålla med dig om, att det blir fel ur ett större perspektiv, att endast ta Stockholm som norm. Det låter inte heller genomförbart, att bygga bort köpcenter utanför staden. Hur skulle det fungera..? Marknaden styr ju ofta och folk är vana och trivs, att åka till större köpcenter även utanför staden, så lär det ju även finnas parkeringsplatser vid samma plats.

    - Varför inte skippa tunneln och satsa mer på elbilar eller forskning kring miljövänliga avgasfilter? :-)

    Tror ju till viss del att det kan vara en politiskmanöver från miljöpartiet, för att få fler väljare från huvudstaden.

    Att inte rösta på miljöpartiet handlar ju däremot inte om att någon är egoist eller inte. Det är väldigt tjatigt, att vissa politiska färger per automatik inbegriper svart vita egenskaper hos väjaren som antingen känslokall egoist eller empatisk humanist.
    Jag anser ju att politiska åsikter från den högra sidan har mer realistiska idéer ur ett ekonomiskt perspektiv. Har dock inte röstat på alliansen. Ser dem ändå idag, som vettigast alternativ med Lars Ohly hos de rödgröna.

    Det är ju samtidigt inget som innebär att jag inte värnar om miljön.

    SvaraRadera
  9. De motståndare som menar att Stockholm ska satsa på kollektivtrafik istället måste ha hoppat över geografilektionerna i skolan.

    Titta på var den ska gå.

    Den börjar i Alby och slutar i Sollentuna. Det är knappast så många innerstadsbilister som har anledning att åka den sträckan. Snarare långtradare som kommer från Norrland och ska söderut.

    Förbifart Stockholm har ingenting med huvudstadens kollektivtrafik att göra. Och ska heller inte ställas emot kollektivtrafik, för Stockholm behöver båda.

    Förbifarten är just vad den heter - en stor led som gör att vi slipper få in en massa trafik i stan från folk som bara ska förbi.

    SvaraRadera