Yvonne Ruwaida har talat och jag har fått helt klart för mig hur Miljöpartiet tänker lösa problemen med förbudet för "externa" köpcenter som jag tidigare undrade över!
För om all handel i storstadsregionen ska ske INNE I staden ... blir det inte mycket trafik då?? Och mycket varutransporter med tung trafik som följd??
Nej, nej, nej .. KOLLEKTIVTRAFIKEN ska byggas ut!! OCH .. taaraaam!!!! .. godstrafiken till butikerna ska ske nattetid ... på tunnelbanan!!!
Jag slår mig för pannan, vet inte hur jag ska hantera den informationen .. och skrattar hysteriskt vid tanken på alla långtradare som får lasta av vid närmaste tunnelbanestation mitt i natten, kånka ner tonvis med förnödenheter .. genom spärrarna, ner med hiss eller rulltrappa, in på tunnelbanetåget .. och samma väg upp på "rätt" station.
Jisses!!
Och sen då?? Ska handlaren själv stå och ta emot .. bära tonvis med livsmedel genom den sovande staden in på lagret?? Vad säger livsmedelsverket om den typen av hantering???
Och alla hantverkare .. snickare, rörmokare, byggnadsarbetare .. ska de forsla sin utrustning, sitt material .. badrumsinredningar, virke, takläggningmaterial osv .. på tunnelbanan MITT I NATTEN.
Blir det inte liiiite oroligt för de boende i storstaden?? Och när det gäller andra städer UTAN tunnelbana .. hur gör man då?? Bär???
Förbifart Stockholm är något som gynnar enbart rika vita(?) medelålders män som redan fått tillräckligt med förmåner .. anser Yvonne Ruwaida. Fast jag vet inte hur hon tänker .. hon som åker så mycket taxi (i tjänsten) lever tydligen i den vanföreställningen att det bara är MÄN som kör bil?? RIKA män! VITA och MEDELÅLDERS???
JAG .. till exempel .. skulle gärna vilja passera Stockholm lite snabbt, på väg norr- eller söderut .. och jag är banne mig varken rik eller gubbe!!
I Miljöpartiets värld börja och slutar Sverige vid tullarna i Stockholm. Att det finns trafik mellan södra och norra Sverige har de ingen aning om .. att det fraktas gods FÖRBI Stockholm är något de aldrig hört talas om och att det FINNS personer som vill PASSERA storstaden utan att vistas i de trevliga stadsmiljöerna är ju rent av OBEGRIPLIGT!!
Yvonne Ruwaida kan också se en lösning där tung godstrafik transporteras på färjor mellan de södra och norra delarna av Stockholmsområdet.
Hur påverkar det den känsliga strandmiljön?? Vad kostar det med nya stora bilvägar till närmaste färjeläger och hur mycket mer miljöfarliga avgaser kommer det att spys ut under de extra timmar som bilen måste färdas.
Och hur påverkas PRISET på våra varor av den här absurda hanteringen.
Egentligen är hon rätt rolig i sin flummiga världsbild, Yvonne Ruwaida! Och jag antar att de som vill ha Miljöpartiet i en framtida regering röstar på henne .. för hon kommer att sitta i den, var så säker .. på grund av det höga underhållningsvärdet?
Plughorse – Läxhjälp med AI – WILD1000 och personlig kod!
2 timmar sedan
Mera hästkrafter i Storstäderna! Sådana med fyra hovar och svans. Givetvis skall de vara försedda med blöja så de inte förorenar eller släpper ut olämpliga gaser. Sedan kan de säkert åka tunnelbana hem till stallet.
SvaraRaderaGranntanten: ska inte hästarna snarare förses med någon slags gasfångande mekanism "där bak" så man kan ta till vara energivärdet i pruttarna??!!
SvaraRaderaUA blöjan kamouflerar gasampullen. Ingen varken människa eller häst vill gå runt och visa att de fiser. 8-)
SvaraRaderaRuwaida vill ha ett bilfritt Stockholm så att hon kommer fram snabbare i taxin.
SvaraRaderaHennes utspel är korkat ur flera synvinklar, du har redan berört några:
1) Tunnelbanan har en begränsning.. det finns bara plats för en viss mängd tåg på ETT spår i vardera riktning. Skall samtliga bilisters resor förflyttas till tunnelbanan och samtidigt varutransporter (trodde först det var ett skämt!) blir T-banan igenkorkad. Fast det kanske går att lösa med trängselavgifter i T-banan? ;-)
2) För att frakta hem varorna man har köpt, på tex IKEA, behöver man oftast en...bil!
3) Ruwaida matar på om klimatförändringar. Oavsett om teorin om 1-1.5 graders uppvärmning över 100 år pga en fördubbling av co2-halten i atmosfären sedan förindustriella nivåer är riktig eller inte är stockholmstrafiken en sådan liten spottloska i havet (Kina ökar på två veckor sina co2-utsläpp med lika mycket som HELA den svenska vägtrafiken -varutransporter inräknat- släpper ut på ett år!) att dessa radikala förändringar inte på långa vägar är rimliga.
4) Återstår då oljans ständigt omdebatterade ändlighet. I händelse av en oljetopp inom 10 år är inte biltrafiken problemet, mycket av bilresorna blir styrda av tillgång/efterfrågan pga ett högt bränslepris. Vad vi inte kan förhandla oss prismässigt utan är matproduktion och varuleveranser. Om möjligt kan en omfördelning av bränsle ske så att om tex personbilar drivs av något helt annat blir det mer olja över till andra transporter.
Vad är då bäst att köra på i en innerstad? Jo, el naturligtvis. Tänk om miljöpartiet kunde sluta med sin fanatiska bilhatarfrenesi och istället föreslå en stor satsning på forskning om batteriteknik? Volvo och SAAB borde väl ligga i framkant på det områdent (istället för den korkade återvändsgränden E85 som dessutom släpper ut cancerogena aldehyder i statsmiljö)?
Slutligen: Man blir oerhört trött på benämningen "vita" män. Män i detta landet ÄR bleka vita män naturligtvis eftersom vi är skandinaver. Vissa stollar ute på vänsterkanten använder epitetet för att framhäva sin egen agenda eftersom det ligger en historiskt negativ klang i uttrycket. "Vita" män kommer för övrigt från det stora landet i väster där man har flera kategorier som tex vita män, svarta män, mexare osv. I Sverige har vi förvisso olika invandrargrupper men kan inte jämföras på långa vägar med USA.
Den som därför yttrar "vita män", gärna med tillägget "medelålders" kan aldrig tas på allvar.