onsdag 28 juli 2010

Jag vet inte hur många gånger jag kallats ..

.. Moderat eller egoistisk borgare i kommentarsfälten .. men det är bara EN enda gång som jag blivit kallad "sossehatt"(?).

Möjligen beror det på att jag är den sortens människa som tycker att det är viktigt att ekonomin går ihop? Både min egen och landets.

För vad spelar det för roll om vi blir LOVADE något .. om pengarna sedan INTE FINNS???

Precis som i mitt eget hem så räcker pengarna inte till ALLT .. hur gärna jag än vill och hur mycket jag än unnar alla familjemedlemmar att få sina önskedrömmar uppfyllda. Jag MÅSTE tänka långsiktigt, ta med oförutsedda utgifter och katastrofer utom min kontroll i beräkningen .. och eftersom det delvis är mina pengar som ska fördelas genom landets regering så kräver jag inte mindre av dem än av mig själv

Rent politiskt/ideellt känner jag mig som en sökare .. det finns egentligen inte ETT parti som känns klockrent rätt för mig .. så på det sättet kanske det är bra med allianser?? Då kan man ju i alla fall HOPPAS på att de bästa bitarna hos de enskilda aktörerna kan genomföras???

I vilket fall som helst känns det alternativ trovärdigast som försöker beskriva sin egen duglighet i stället för att gå till val på att beskriva motståndarens påstådda oduglighet.

Jag ser i den senaste opinionsmätningen att övervägande delen av Sveriges befolkning är som jag .. även om jag inte vet om det är samma skäl som ligger bakom. Men i höst kommer jag att rösta på något av partierna i Alliansen .. vilket vet jag inte riktigt än. Kanske stödröstar jag för att rädda kvar någon, kanske dyker det upp något i elfte timmen som känns extra angeläget .. det får de närmaste veckorna utvisa.

Däremot vet jag bestämt att jag aldrig i livet kommer att medverka till att det nuvarande vänsteralternativet får regeringsmakten .. jag kan inte få varken politiken eller ekonomin att gå ihop och skulle för död och pina inte vilja ha det systemet i mitt eget liv.

Jag förstår inte hur vi ska kunna avveckla kärnkraften som står för 50% av landets elförsörjning OCH investera i energikrävande höghastighetståg??

Jag förstår inte vitsen med att höja bensinpriserna för att uppfostra bilisterna, "vänja oss svenskar" vid att oljan tar slut och "ge andra länder chansen" att få förbruka lika mycket .. lika billigt(?) ..som vi har gjort tidigare .. i RÄTTVISANS NAMN??

Jag begriper inte varför storstadsbor måste ha högst 300 m till allting medan vi på landsbygden .. som egentligen är själva förutsättningen för att de boende i städerna ska kunna överleva .. ska ha timslånga avstånd till något så livsnödvändigt som ett sjukhus??? Och då talar jag om BILRESOR och inte lättillgängliga tunnelbanor, tåg eller bussar.

Jag fattar inte hur det är möjligt att lova 12 MILJARDER mer(?) .. i någon slags auktion på välfärden utan att redovisa var pengarna ska komma ifrån? Särskilt när det är jag och alla andra vanliga svenskar som ska betala??

Det är fullständigt obegripligt hur man har tänkt med kilometerskatten som förmodligen kommer att få en hel del små åkare att lägga ner och dessutom fördyra alla transporter med högre livsmedelspriser som följd??

Men det som slutligen fällde avgörandet för min del är talet om TVÅNG, UPPFOSTRAN, BEROENDE och REGELVERK.

Förmynderi har aldrig tilltalat mig .. jag vill veta VARFÖR jag ska göra saker och ting .. och sett ur den synvinkeln kommer jag att känna mig rejält osäker, orolig och ställd mot väggen om den rödgröna alliansen vinner valet i höst.

6 kommentarer:

  1. Du är inte ensam om att vara rädd för vad som skulle hända om de rödgröna skulle vinna i höst. Jag bävar!

    SvaraRadera
  2. Med andra ord så är du som folk är mest. Sossarna kommer att förlora stort vilket är mycket bra för vår demokrati, då detta parti behöver komma tillbaka till sina rötter.

    SvaraRadera
  3. Jag är som du fast jag har hittat mitt parti men ont i magen får jag när jag tänker tanken på en rödgrön regering.

    SvaraRadera
  4. Låt oss för all del hoppas att tillräckligt många får ont i magen av tanken på en rödgrön regering med Mona Svamlin i spetsen och Ohly som minister!

    Kusinen från landet

    SvaraRadera
  5. Bra sagt.

    Bortsett från skräcken med Mona och Östros (finansminister huuu!!) så kommer Mp att vara i storleksklassen 10%. Detta har vi aldrig sett förut, man skall tänka på att mp "bara" har 5-6% i dagsläget. Antalet stollerier kommer därmed att dominera politiken, allt i "klimatets" namn. Och de hemska bilisterna (dvs du och jag, vanligt folk) skall straffas och skuldbeläggas (trots att Sveriges bilism är en fjuttig pust i världsrymden).

    Får bara hoppas att folk som överväger SD för att "röra om i grytan" inser att de förstör för alla och sig själva och istället lägger sin röst på något av allianspartierna.

    SvaraRadera
  6. Vi är ju i alla fall FEM stycken som gör hårdnackat motstånd!! Det kan vara början till något STORT!! ;-)

    SvaraRadera