lördag 9 april 2011

"Felet med världen är att ..

.. de dumma är så tvärsäkra på allting och de kloka så fulla med tvivel", sa Bertram Russel (1872-1970)

Nu vill jag inte påstå att jag är klokare än genomsnittsmänniskan, men jag fattar i alla fall att om taket rasar in så ska jag inte skuldbelägga den som sist var där uppe och fibblade med någonting, utan misstänka att underhållet eller konstruktionen inte har varit som det skulle. Förfallet har förmodligen skett under en lång tid.


Samma sak gäller bilen. När den plötsligt lägger av, rasar ihop eller delvis slutar att fungera av en eller annan anledning .. så hjälper det inte mycket att skälla ut den som kör vid tillfället. Skadan har förmodligen uppstått under låååång tids användning, bristande underhåll eller på grund av ett konstruktionsfel från start.

Jag antar att väldigt många är med så här långt??


Men när det gäller förfallet inom järnvägs- och tunnelbanenätet, skolan, försäkringskassan och vården .. då kastar vi ögonblickligen sten på den som sitter vid rodret för ögonblicket???


Väldigt många tror och anser att hela biddevitten har fallit samman .. bomfallera .. inom en tid av drygt fyra år, trots att vi alla varit missnöjda med detaljer och utveckling under en period som är mer än 4-5 gånger så lång?


"Jag längtar till 2014!!" .. skrev en optimist i twitterflödet under Aftonbladets desperata "Skolraset-kampanj".


Ja kära nån, är det verkligen så svårt att förstå att skolans problem började långt innan de som nu inte klarar målen föddes?? Vårdens problem började medan Fredrik Reinfeldt fortfarande lekte i MUF och järnvägen har varit en kostsam, het potatis som bollats hit och dit för att skona en ansträngd budget under åratal.


Det ÄR viktigt att tågen går i tid och kommer fram när de ska. Det ÄR viktigt att vården fungerar och att alla får den vård de behöver och när de behöver den. Det ÄR viktigt att Försäkringskassan inser sitt uppdrag och utför det på det sätt som är avsett och det ÄR viktig att våra politiker inser och tar reda på konsekvenserna av sitt handlande INNAN de skapar de lagar och förordningar som vi alla har att förhålla oss till.


Men det ÄR också viktigt att se sammanhanget som orsakat de brister som vi NU står och skriker och protesterar emot. För gör vi inte det så hjälper det inte hur högt vi skriker, hur stor och välansad mustasch vi har eller vilket alternativ vi lääääängtar efter år 2014.


Att kasta skit på varandra löser inga problem, men skymmer ofta sikten för att man inte ser sammanhanget eller har några egna idéer eller lösningar alls.


"De som har dumbommarna emot sig förtjänar förtroende" .. sa Jean-Paul Sartre (1905-1980) .. och DET är vad jag kommer att sätta upp på kylskåpet för att ha något att förhålla mig till år 2014.


(.. och nu när jag har fått häva ur mig det som legat och irriterat ett helt dygn så ska jag lättad gå och måla en glad gris med en blå boll!!!)


AB, Expr., Expr., DN, DN, DN, SvD

Bloggar: Tokmoderaten

4 kommentarer:

  1. Gud vad skönt att det finns såna som du Anybody. Som förmår att säga det där kloka och självklara som annars har en tendens att försvinna i en galen mediavärld.

    V

    SvaraRadera
  2. Toppen Anybody och vilka bra citat. Ska skriva upp dem.

    SvaraRadera
  3. Finns inget mer att tillägga än; Amen!

    SvaraRadera