onsdag 22 februari 2012

Rena isgatan!

Egentligen så skulle jag sitta i bilen nu, på väg till Södra Djursjukhuset med lilla förkylda katten, men utanför mitt fönster är vägen blockerad av en buss i dikeskanten, en långtradare i själva diket .. och den lilla snedställda personbilen som orsakade hela händelseförloppet.


Det ser lite råddigt ut!


En bekant sitter i diket utom synhåll och har det kallt och långtråkigt i väntan på en bärgare som är flera mil åt andra hållet. I sin desperation ringde hon polisen som vänligt talade om att de hade angelägnare ärenden att åtgärda. Bland annat så fanns det ett antal olyckor på E4 som hade högre prioritet än alla små tanter som satt fast i dikeskanterna.


Vägen ser mer ut som en parkeringsplats än en väg? De bilar som rör sig, gör det så sakta att jag måste stå en lång stund och titta för att överhuvudtaget registrera rörelsen.


Det finns en avfartsväg också, den är mest spännande att titta på. Det kommer en bil .. sakta, sakta och så bromsar den in .. och gliiiiider förargligt förbi själva avfarten. Så startar ett försiktigt pyssel med att manövrera bilen i läge för att komma in på rätt kurs igen .. och så rör den sig nästan inte alls i sin fortsatta färd mot målet.


Nyss var det en traktor(?) som gled förbi? Lyckligtvis var det inte samtidigt som någon av personbilarna.


Så även om det inte känns riktigt bra, så tror att jag både katten och vi har det bättre här hemma .. även fast det inte fanns någon tid förrän nästa onsdag.


AB, ABGT, DN, DNSvD, Expr.,

8 kommentarer:

  1. Tror också att ni har det bättre hemma. Det låter som om det vore ett riktigt vågspel att ge sig ut hos er idag. Här snöar det för fullt idag. Regn ena dagen och snö den andra. Konstigare vinter har jag aldrig varit med om.

    Tack för hjälpen med bloggen!
    Nu fungerar det som det ska.
    Tur att man har hjälpsamma vänner =)

    SvaraRadera
  2. Här är det 4 grader kallt och regn? Helt sanslös och när vi går ut med hundarna är det med risk för livet, känns det som. Jisses vad jag läääängtar efter VÅR!!

    SvaraRadera
  3. Snorhalt hos mig.
    Var först på väg till en kurs, kl 8.30, men vände.
    kl 9 gick jag till affären, då regnade det och var ännu halare.

    Så idag är det bäst att hålla sig inomhus

    SvaraRadera
  4. Kusinen från landet22/2/12 13:31

    När jag gick ut för att hämta tidningarna var det bra glid utför vår sluttande garageuppfart! Det gick inte att stå, så jag fick försöka hålla mig till den lilla snösträng som låg utefter muren. Vägen var lika hal, men där var det åtminstone plant, så jag kunde ta mig fram till brevlådan. Bilen var helt inkapslad i isbark.

    SvaraRadera
  5. Ute kl 8 i morse och fick snigla fram till busshållplatsen. Här småduggade det på ett lite småfruset underlag.

    Är rädd om mina lårbenshalsar och höftleder! Rädd om och rädd för! /G

    SvaraRadera
  6. hoppas kattstackarn kryar på sig. gå ut med kaffe till tanten.

    SvaraRadera
  7. Ja herregud så glans-isigt det är ute!
    Vår gårdsplan som plogas med traktor är en livsfarlig skridskobana på 1000 kvm eller mer idag.
    Klokt av dig att stanna hemma!

    SvaraRadera
  8. När vi åkte och handlade på eftermiddagen var det tinat på gatan. Men livsfarligt att ta sig från trappen till bilen. Det blev försiktiga myrsteg trots sandat, skor med traktorsulor och broddar. Men på fredag ska våren vara på gång, påstås det.

    SvaraRadera