söndag 26 februari 2012

Vårsol och sommarklänning.

Tänk vilken skillnad lite sol gör egentligen .. även fast det blåser kalla vindar?


Fåglarna har bestämt sig för att det är vår i alla fall och skatorna bygger bo i vår enorma jasmin(?)buske som står utanför fönstret och skymmer sikten, enligt Maken som hotar att såga ner den varje vår. 


Och visst har han rätt .. vi ser nästan ingenting annat än den busken när vi tittar ut och när den är full med löv så blir det kanske en aning mörkt inne. Men det kompenseras av den andlöst, vidunderliga upplevelse det är när den blommar och hela fönstret blir som ett konstverk fyllt av vita  blommor med naturen som bakgrund. För att inte tala om hur det känns att gå ut och stå mitt i busken och bara känna doften!


Mitt i den busken .. trädet, nästan .. bygger skatorna bo. Förut satsade de på äppelträden, men när katten gästat boet ett par gånger så insåg de att det behövdes ett klenare grenverk som inte orkade med en fet liten katt.


Och ingen hysteriskt tant heller för den delen. Ett år kom vår granne ingalopperande och skrek .. "din katt är i skatboet och fångar ungar!! .. och jag sprang ut som en raket, skalade uppför äppelträdets stam och hivade upp katten ur det lyckligtvis tomma boet .. och upptäckte hur högt upp jag var.


Min granne försäkrar att den upplevelsen kvalade in på hennes topp 10 lista över minnesvärda tillfällen. Själv försöker jag glömma den så gott jag kan.


Det är roligt att se skator bygga bo. Det duger inte med vilken pinne som helst inte. En skata kan sitta i evigheter och prova var pinnen passar bäst .. och passar den ingenstans så slängs den och h*n hämtar en ny. Den gamla åsikten att skator stjäl stämmer verkligen in i bobyggartider .. när någon mödosamt lyckats virka in den perfekta pinnen i det som ska bli det perfekta boet, så kommer ofta någon annan lite mer tillbakalutad skata och virkar ut den och plockar hem den.


Det blir ett jädrans liv om boägaren kommer hem med stölden pågår .. och så börjar det om igen.


Jag läääängtar efter våren och jag längtar efter att få plocka undan alla tunga, kliande vinterkläder och jag längtar efter att känna vind och väder direkt mot huden och jag längtar efter att få dricka kaffe på farstukvisten.


Som vanligt förtränger jag ogräs, gräsklippning och getingar! 


Så, för att vara riktigt beredd när det är dags så syr jag mig en sommarklänning med hjälp av det mönster som jag köpte på Syfestivalen.
Den är inte uppfållad än men jag kunde inte hålla mig från att visa upp den i alla fall. Visst är den somrig?

Det blåste väldigt så det blev inte någon bra bild så jag tog en inne också, och då blev det en väldigt tråkig bild i stället.

Men nya kläder är lite tråkiga, eller hur? Det finns ännu inga minnen eller upplevelser förknippade med dem. Den här klänningen är än så länge bara förknippad med Syfestivalen, Tradera - där tyget köptes och Granntanten som bistod med dragkedjan i ryggen.


Det är inte mycket.


Jag får se till att ha mycket roligt i den i sommar.


DN, DN, AB,

8 kommentarer:

  1. Kusinen från landet26/2/12 14:01

    Den är väldigt söt, klänningen, så jag tror nog du kommer att trivas i den.

    SvaraRadera
  2. Vilken söt sommarklänning!

    Hoppas våren är här SNART!/G

    SvaraRadera
  3. Tina Häll26/2/12 20:24

    Tack för dagens skratt, inte åt klänningen för den är söt, men när jag tänker mej dej uppe vid skatboet....

    SvaraRadera
  4. Schersmin

    Vassego:

    http://www.kgkarlsson.nu/sommar_schersmin.htm

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar sommarklänning. Den får mig att tänka på gröna hagar med vita prästkragar och ljumma sommarvindar som virvlar i klänningskjolen.....:-)

    SvaraRadera
  6. Om jag blundar kan jag se dig ha riktigt kul i den fina sommarklänningen! Du dansar fram över gröna sommarängar i min fantasi. Medans granntanten spelar i bakgrunden på sin tutilur.
    Och jag nöjd ser på från min plats vid jasminbusken med en kaffekopp i handen. =)))

    SvaraRadera
  7. Any, jag utgick från att din buske var en Schersmin (Philadelphus coronarius).

    Var det fel?

    Som regel brukar den buske som svenskarna kallar för Jasmin (f.ö. en klängväxt!) vara en Schersmin.

    SvaraRadera
  8. Johan .. det låter vettigt, jag ska försöka hitta en bild när jag får tid. Den är enorm i vilket fall som helst .. :-)

    Som du kanske förstår är jag urusel på vad växter, fåglar och kryp egentligen heter .. men jag tycker om dem i alla fall.

    SvaraRadera