fredag 24 februari 2012

Ett rasande folk?


Herman Lindqvist rasar över att den lilla, nya prinsessan får namnen Estelle Silvia Ewa Mary.

"Det låter som en nattklubbsdrottning!!" .. rasar han förtrytsamt."Totalt oväntat och mycket olämpligt. Helt emot svenska traditioner!!!"

I ett kommentarsfält på DN hittade jag några stycken vanliga svenskar som rasade över att Daniel mötte journalisterna i kostym och slips. Fy .. så ser man inte ut efter en sömnlös natt på förlossningen. Att han inte skäms!

I en hel del bloggar rasar innehavarna över den uppmärksamhet som prinsessfödseln har fått. Det är fruktansvärt orättvist med tanke på ALLA ANDRA BARN som också föds .. helt ouppmärksammade på förstasidorna!!

Friidrottsstjärnorna rasar mot TV4 eftersom Jelena Isinbajeva slog till med världsrekord mitt under nyheterna och TV4 därmed snuvade de idrottsintresserade tittarna på den godbiten och hade TV4 dröjt med nyheterna tills rekordet var avklarat så hade de icke idrottsintresserade tittarna rasat i samma tidning och med samma känsla av att vara kränkta och överkörda.

Melodifestivalen utlöser hur mycket raseri som helst. Det rasas över vinnare och förlorare och ledning och rapportering och klädsel .. för att inta tala om hur CHOCKADE svenska folket oupphörligen blir av detta program.

Och kränkta!

Så rasar vi åt höger och åt vänster och helst över alla idioter som inte tycker som vi själva eller använder ord som vi tycker är fel  .. vilket är så kränkande att vi måste hata den som tar sig den friheten.

Feminister rasar över män som dristar sig till att ha en åsikt, män rasar över att inte bli tagna på allvar i den feministiska debatten och andra rasar över att meningsmotståndare som är fullständigt dumma i huvudet inte inser att de visst är fullständigt jämförbara med massmördare och diktatorer.

Och då blir en väldigt massa människor kränkta och rasar vidare åt alla håll och ibland rasar man kränkt inbördes över att det blir så lågt i tak när andra inte accepterar att man sitter inne med den verkliga sanningen medan de hävdar en lögn .. eller hur det nu blir?

Det går att känna sig djupt kränkt och förfördelad och rasa över att livet är ORÄTTVIST också!! Orättvisa är totalt förbjudet i Sverige .. om det inte handlar om den orättvisa som uppstår i levnadsvillkor när någon viger hela sitt liv åt att kämpa MOT orättvisorna på de orättvist behandlades bekostnad.

Då är orättvisan värd sitt pris .. i jämlikhetens eller jämställdhetens namn.

Ibland rasas det över dieter också. Människor som äter olika typer av mat rasar i tv .. och känner sig kränkta.

Varje dag är det någon som rasar eller känner sig kränkt .. men jag tror aldrig jag läst om någon som känner sig helt nöjd? Eller till och med tacksam? Glad .. rent av??

Humor .. det har blivit något som försiggår mellan knäna och midjan, beroende på hur man ser ut .. eller yttrar sig i roliga, personkränkande påhopp på någon som måste hålla god min i elakt spel och hitta på en returkränkning så snabbt som möjligt .. helst övertydligt formulerad så att ALLA förstår hur roligt det är?

Håller vi på att bli ett rasande folk? Ett bittert, missnöjt, kränkt, missundsamt folk som inte för ett ögonblick kan tänka oss att bemöta varandra respektfullt .. som likvärdiga människor .. även om vi har totalt olika åsikter?

Det vore synd ... för skillnaden mellan att uppfattas som rasande missnöjd eller att uppfattas som skrattretande löjlig är faktiskt hårfin.

Är det så vi vill bli uppfattade??? 

Som ett skämt?

Expr., Expr., AB, AB, SvD, SvD, DN, DN,

16 kommentarer:

  1. Alla borde få en OnePiece offerkofta subventionerad av staten. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Känns som att vissa har det för bra då orkar bry sig om trivialiteter. Orka bli upprörd över melodifastivalen liksom.

    Och allvarligt. hur stort är det när J sätter världsrekord för 28:e gången? Hon sätter nog ett nytt rekord om ngr månader igen.

    SvaraRadera
  3. Haha, spot on! Svenskar är ett självömkande folk utan ryggrad. För att kunna uppskatta och respektera andra, måste man ju våga gilla sig själv lite grand. Det kan vi tydligen inte.Det är patetiskt.

    SvaraRadera
  4. Visst är det fantastiskt!
    Jag "rasar" mest över att folk inte kan bara "leva och låta leva".
    Fast - jag orkar nog inte riktigt rasa över det heller ...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Det är mulet nu när jag är ledig. Jag är kränkt.

    SvaraRadera
  6. Att vissa bara orkar bry sig om andras privatsaker
    Tänk om jäntan hade blivit döpt till Ingeborg, Svea

    SvaraRadera
  7. Precis så är det och kan också gå i god för att svenskarna är rasande lättkränkta. När jag var på semester i Spanien i somras så var det inga spaniorer som var lättkränkta.

    SvaraRadera
  8. Rasande roligt :)
    (Med risk för misstolkning, kan man säga detta?) "Jag är inte (ras)ist men... jag är rasande."
    Om man inte kan det, DO-anmäl mig ;)
    Räckte det inte för att få dig rasande? Här är två till då:
    "Baby-prinsessan Estelle låter som ett chipsmärke, nyligen ungsbakad med kladdig sourcream-sås"
    "Estrella - ett FETT sätt att umgås"
    Så där ja, nu har jag baktalat både kungahuset och ett känt företag i fredagsmysbranschen. Anmäl mig!
    I morgon sänds ännu en melodifestivalstävling. Finns säker någon fjantlåt jag själv kan bli kränkt av, alternativt bli rasande på. Ska skriva ihop ett skadeståndsanspråk till DO i helgen.
    För kränkningsersättningen ska jag åka till Thailand och vila upp mig.
    Sverige är fantastiskt!

    SvaraRadera
  9. "Rasar" är ett verb, som svenska journalister nyttjar.

    -----

    Estelle är ett föga passande namn på en svensk prinsessa. En svensk prinsessa bör heta Kristina, Magdalena, Viktoria m.m.

    SvaraRadera
  10. Prinsessan kunde begåvats med namnet Danvikstull. Lite efter pappa, lite efter mamma och tull eftersom kungahuset tullar av svenskens skattepengar.
    Men det där var ju inte särskilt kul. Personligen hade jag gillat ett fronnordiskt namn som t ex Aslög, Freja och Embla.

    SvaraRadera
  11. Jag inser att jag är nog relativt nöjd med livet. För det mesta i alla fall. Innebär det att det är något fel på mig?

    Eller så är det kanske att jag har ett liv att engagera mig i istället......:-)

    SvaraRadera
  12. Det borde väl vara deras ensak vad dom döper sin dotter till.
    Fattar inte att folk orkar hålla på att engagera sig i såna struntsaker.

    Ha en trevlig helg Any! =)

    SvaraRadera
  13. Tina Häll25/2/12 09:39

    Bra skrivet! Men jag tror att de flesta ändå är vettiga. Jag har jobbat sju år i samma gäng och aldrig hört någon bli kränkt eller rasa över bagateller. Sjukvård som inte fungerar kan man bli rasande över..igår ringde jag ortopeden för att få en medicin som hjälpte mot en infernalisk värk i min brutna arm, fick svaret att gå till akuten, jag tar snart livet av mej sa jag..bröt ihop, maken fick ta över samtalet och fick höra att har man såna funderingar ska man åka till psykakuten. Doktorerna var hårt belastade och kunde inte maila in ett recept. Då tycker jag att du kan dra åt helvete sa min man och jag höll med.Nu får goda vänner som har medicin hemma hjälpa till, så ska man inte göra men jag orkar inte sitta i timmar på akuten, då var vi både rasande o kränkta...

    SvaraRadera
  14. Jag känner mig som ett offer då börsen rasar... /G

    SvaraRadera
  15. @Tina Häll bl a: Det finns massor med saker att rasa över. Även i Sverige. Det du beskriver tex. Grejen blir bara då för mig ännu mer patetiskt att folk blir upprörda över prinsessnamn (som jag för övrigt tycker är fint) melodifestival etc. Det blir liksom ett hån mot alla dem som faktiskt bör vara rasande och ibland t o m kränkta.

    SvaraRadera
  16. Hmm .. du sätter fingret exakt på rätt punkt!!

    Allt det som är viktigt och gäller ALLA försvinner i upprördhet, rasande och kränkthet över saker som antingen saknar betydelse eller som lätt kan lösas genom att vi lyssnar och accepterar att alla kan inte tycka lika och alla ser saker och ting beroende på omständigheter, livsuppfattning, ålder ... osv osv.

    Tänk om vi kunde enas om EN enda angelägen fråga i taget .. vilken maktfaktor vi skulle bli då!!

    SvaraRadera