måndag 6 februari 2012

Välregisserad handpåläggning?


Så fick vi då vår Torsten Flink-skandal! Den som media har förutspått sedan det blev klart att han skulle medverka i Melodifestivalen.

Och jag ska inte reta upp feministarmén ytterligare genom att bagatellisera den Flinkska handpåläggningen på den Dirawiska rumpan .. men jag kanske kan på påpeka att det finns ytterligare ett sätt att se på händelsen.

Vart enda ord som programledarna säger, varje gest de gör och varje steg de tar .. är manusbundet, regisserat, repeterat och förutbestämt av SVT.

Om jag hade varit programledare och fått ett manus i min hand som instruerade mig att tränga mig på en av de tävlande männen och kräva en kram för att hjälpa mig från min rädsla från samme man .. då hade jag känt mig mer kränkt av det än av en hand som lätt hamnade på rumpan.

Varför i fridens namn var det nödvändigt att klämma in flickebarnet mellan deltagarna i Revolutionsorkestern i ett tidigare repeterat kramande av mannen som .. adrenalinstinn, nervös och fokuserad på sitt uppdrag .. förmodligen inte alls var intresserad av att bli kramad.

Jag är kvinna och jag har haft min beskärda del av tafsande och handpåläggningar .. men aldrig har det varit en följd av att jag frivilligt och på uppdrag av min arbetsgivare fått klänga mig fast om halsen på en fullständig främling?

Men SVT var väl desperata eftersom Torsten Flink inte levererade det förväntade sammanbrottet eller uteblev från sändningen .. och drämde till med en KRAM-CHOCK som till råga på allt blev en RUMP-CHOCK .

Alex Schulman kände glädje över de starka reaktionerna .. "en man tar en ung kvinna som inte alls bett om det på rumpan. Det går inte att komma ifrån att det faktiskt ÄR sexistiskt".

En ung kvinna faller en man, som inte alls bett om det, om halsen på uppdrag av sin arbetsgivare. Det går inte att komma ifrån att det faktiskt ÄR ett sexistiskt upplägg.

Men vem utnyttjade och kränkte Gina Dirawi mest? SVT:s manusförfattare eller Torsten Flink som förmodligen klappade henne på rumpan för att få den ovälkomna situationen överstökad?

Äckel, vidrig, gubbslem och idiot .. vem förtjänar orden mest?

Den som tänkte .. här har vi en gullig liten oerfaren pingla som vi kan limma runt halsen på Torsten Flink och se vad som händer .. eller Torsten Flink som krävdes på en "Torsten-kram"?

AB, AB, AB, AB, AB, Expr.,


Bloggat: Ravennas blogg,

7 kommentarer:

  1. Good point.
    Nu såg jag inte deltävlingen så jag vet inte riktigt hur det gick till. Men jag kan hålla med om att det verkade lite fånigt att hon skulle krama honom. Och jag hade nog också ifrågasatt det lite mer. Men sen tycker jag väl att man kan tycka att han kunde haft bättre vett och inse att det inte är ett smart drag. Förutom att få rubriker (vilket kanske var planen?)

    SvaraRadera
  2. Ser att aftontidningar har krigsrubriker om detta. Tack vare ett 30-årskalas i släkten slapp jag titta men jag tycker det är cyniskt att utnyttja både den unga flickan och även skådespelaren som väl bara kvoterats in för att göra skandal.Det lär ju komma en författare också i en senare omgång, undrar om han är med för att han har en vacker och bärande röst.

    SvaraRadera
  3. Tina Häll6/2/12 18:35

    Klockren som vanligt, anybody!
    Torsten Flinck var förmodligen inte alls intresserad av att bli kramad, var han tillfrågad innan...och när detta hamnar på löpsedlarna så kan man andas ut, ingen katastrof har hänt i Sverige idag..

    SvaraRadera
  4. Torstenkram var rätta ordet. Först bad hon om en kram och sedan om en Torstenkram. Då kan man ju enkelt tänka sig att Torsten kände att en Torstenkram är något speciellt, som förväntas av den skandalman som han framställs som...

    SvaraRadera
  5. Är ett sånt jävla hyckleri ibland folks upprördhet som måste påpeka om hur hemskt gjort detta var av Thorsten.

    Hade t ex Helena Bergström gjort detsamma mot Sean Banan så hade hon förmodligen påhejats av kultureliten för att hon är modig och tar för sig och hade aldrig blivit uthängd som "tantslem". Det hade kallats "rumpkupp" och alla hade fnissat i kör.

    Kommer ihåg i Let´s Dance för några år sedan när den kvinnliga programledaren slet upp en manlig tävlandes skjorta och smekte hans mage och vilket liv det INTE blev. Lika när Sanne Salomonsen grabbade tag om Schyfferts nakna skinkor i melodiskiten för X antal år sedan.

    Sexistiskt är att använda könsspecifik terminologi, samt att - till Dirawis försvar, som kvinna snarare än individ - behandla henne som evigt barn.

    SvaraRadera
  6. Varför är det ingen som reagerat på att hon talade till sin pappa efter det hänt? Typ, såg du det pappa. Var det någon form av hedersgrej? Ville hon att pappa och hans bröder skulle komma och spöa upp Thorsten? Hennes pappa uttalade sig i nån av kvällstidningarna också? Uppmuntrar kvällstidningarna nån form av hedersvåldskultur?

    SvaraRadera
  7. @Anonym,
    Ja, det verkar lite fånigt att hon kommenterade till pappa. Å andra sidan så kan väl de flesta pappor kommentera att deras döttrar helst inte ska tänkas i samband med sex så det behöver nog inte vara hederskultur. När det gällde uttalandet i tidningen så såg jag hennes twitter. Han säger "jag har inga kommentarer" och i tidningen står det "Inte okej" så jag vet inte hur mycket han egentligen uttalat sig.

    SvaraRadera