torsdag 22 november 2012

Jag kan också bli förbannad och spy ur mig min ..

.. frustration ibland. Då skriver jag av mig, läser igenom och stryker det som jag inte själv skulle vilja läsa om jag befann mig på mottagarsidan. Ibland blir det ett inlägg .. för det mesta raderar jag alltihop, det känns skönt att formulera det i ord i alla fall.

Så idag blev det inget skrivet .. mer än det här:


Dumma, obildade och okunniga ..
.. är det så de ser på oss, de som vill ha vårt förtroende nästa val?

En skock veliga fårskallar som bör omhändertas av den intelligenselit som representeras av xxxxxxxxxxxx xxx xx xxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxx?

Ibland känns det nästan som om väljarföraktet uppifrån överstiger politikerföraktet nerifrån och för första gången i mitt liv så funderar jag på om inte det bästa alternativet är att ge blanka fanken i att rösta i nästan val.

Men det är knappt 2 år kvar till dess så jag kanske ändrar mig?

Men det nuvarande förhållningssättet till väljarna är inte kul att höra och läsa. Dumma spån som röstar xx xxxxxxxxxxxxxxxx, fullständiga idioter som xxxxxx xxxxxxxxxx och en stor del som anser att xx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx bör xxxxx xxxxxx så fort som möjligt.

Att försöka föra ett samtal över den gränsen är lika meningslöst som att medla mellan Hamas och Israel .. det enda som händer är en kniv i ryggen när det känns som att förståelsen är nära.

De värsta övertrampen står xxxxx xxx, xxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxxxx, xxxx xxxxxxxxx xxxx x xxxxxxxxx xxx direkt riktar sig mot de svekfulla, dumma väljarna som inte xxxrxxxx xxxx xxxx xxxxx.

Jag vet inte hur många gånger jag försökt få någon form av samtal med xx xxxxxxxxxxxxxx xxxx att lyckas mer än i ett par fall .. och då visar det sig att vederbörande lxxxxxx xxxxxxx kort därefter.

Ingen är intresserad av att värva en väljare ... annat än i för ändamålet specialtillverkade valstugor.

Men varje påhopp, varje hånfullt elitistisk kommentar eller blogginlägg och varje överlägset debattinlägg som är avsett att kränka dem som xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxxxxxxxx xxxxxx .. kränker och slår mot de väljare som xxxxxx xxxxx xx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx.

Det är möjligt att jag upplevs som en korkad, obildad och ointelligent människa .. men jag lär inte bli särskilt benägen att lägga mitt förtroende i händerna på dem som inte kan dölja att de ser mig på det viset. Även om jag röstar xxx, xxxx xxx xxxx xxxxxxxx .. så är det min demokratiska rättighet. 

Ärligt och uppriktig .. de värsta påhoppen mot väljarna kommer stadigt xxxx xxxxxx och de värsta påhoppen mot människor som xxxx xx xxxxx xxx xxxxxx xxxx xx. Skillnaden är väl att de hatiska blogginläggen är samlade under xxx xxxx xxxxx, de ironiska xxxxxxxx/krönikorna är gjorda av etablerade kulturpersonligheter och de värsta debattinläggen författade av yrkestyckare som rör sig i samma kretsar medan xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xx flashbacks gödselstack eller bland människor som xxxxx xxx xx xxxxxx, xxxxxx xxxxx xx xxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxx.

I jämförelse är tystnaden från xxxxx öronbedövande.

Även om jag inte hade xxxxxx xxxxxxxxxx så hade jag uppmärksammat att tonläget är ett helt annat xxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx .. där kan man åtminstone ana en gnutta respekt för väljaren i tilltalet, om än inte i xxxxxxxxx. Eller så bryr man sig inte alls .. vilket ändå är bättre än att bli öppet nedvärderad.

Men jag undrar .. hur länge ska de tro att de kommer att vinna väljarnas förtroende genom att ihärdigt idiotförklara dem som inte valde rätt xxx xxxx förra valet?

Och hur många kommer att tycka att det känns meningsfullt att traska iväg till vallokalerna 2014 .. mer än xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx?

Det är inte direkt högt i tak i det politiska samtalet och det kanske är så här de flesta känner sig när de undviker att diskutera sitt politiska ställningstagande?

7 kommentarer:

  1. Ha ha, klockrent som vanligt.

    Undrar om sossarna, kommer att sitta och gorma, idiotförklara folket, förakta, etc även efter nästa val.

    Det vore en sorts poetiskt rättvisa att nobba dem för tredje gången och se om det kan bli tredje gången gilt i deras sk förnyelsearbete.

    PS. Jag tror förnyelsearbetet går så diligt då det är svårt att vara kreativ när man är förbannad. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. hade du haft en amerikannssk manager så blevo det många "beeps" i ditt tal.
    =)
    http://www.youtube.com/watch?v=MTgnmDaic0s

    SvaraRadera
  3. :) Tänkte många "Beep!" med en suddblaffa fram för munnen a la amerikansk TV, jag med

    /Läsare

    SvaraRadera
  4. Politikerna försöker positionera sig själva för de finaste uppdragen genom att säga det de tror att tillräckligt många vill höra. Verklig kompetens och vilja att göra något bra för Sverige är sekundärt.....om det överhuvudtaget kommer med i tankeprocessen

    Kompetens, lyhördhet, ledarskap - var finns det bland politikerna?

    SvaraRadera
  5. Anonym 23/11/12 07:12 skriver:

    "Politikerna försöker positionera sig själva för de finaste uppdragen genom att säga det de tror att tillräckligt många vill höra."

    Nej, svenska politiker försöker positionera sig själva för de finaste uppdragen genom att säga vad svenska journalister vill höra.

    Och svenska journalister är mycket negativa till, att svenska politiker intresserar sig för vad befolkningen vill - vilket framgick av den ledare i Uppsala Nya Tidning som Anybody insiktsfullt kommenterade nedan: "Tyst! .. våra folkvalda tänker."

    SvaraRadera
  6. Vi närmar oss väl den punkt där mediaetablissemanget inser att deras åsikter och deras agenda går stick i stäv med den svenska majoritetens, dvs att de inte har "den vanlige svenskens" förtroende och stöd utan de får ta strid med medelsvensson om de ska driva sin politik. Hur ska de hantera det?/Peter

    SvaraRadera
  7. Näe Johan,
    De försöker säga vad de tror att befolkningen vill höra, det är bara det att de inte har den minsta verklighetsförankring så då blir det förslag om butlers i tunnelbanan och liknande mindre genomtänkta utspel.

    SvaraRadera