lördag 9 februari 2013

Lovebirds ..?


Rubrikerna skrek ut att en städerska stulit ett tåg .. "alla" blev upprörda och få ifrågasatte, trots att påståendet saknade all logik!

Rubrikerna påstod att Carema vägde blöjor för att kunna använda dem längre .. "alla" blev upprörda och få ifrågasatte trots att det på undanskymd plats förklarades att det hela var ett missförstånd. (.. och för den som missat det, så var det för att förhindra urinläckage som vägningen skedde. Rätt anpassad blöja till urinmängden så att säga.)

Rubrikerna fullständigt vrålade ut påståendet att en minister köpt sex .. "alla" blev upprörda och få ifrågasatte, trots att det saknades trovärdig källa och trots att ministern i fråga upprört förnekade.

"Det finns bilder på kungen på sexklubb" .. skrevs det med STORA bokstäver .. "alla" blev upprörda, få ifrågasatte, trots att det hela visade sig vara ett illa hopsatt fotomontage gjort av en yrkeskriminell.

Sanningar som fortfarande lever sitt eget liv.

Nu handlar rubrikerna om näthat. Det är bra att det dras upp i ljuset, många har farit illa och det är också bra att media för en gångs skull uppmanar människor att visa uppskattning, kärlek och omtanke.

Och "alla" gör det .. trots att det finns all anledning att ifrågasätta medias egen roll i hur människor reagerar.

Jag läste kärleksförklaringarna i AB och kände igen en del namn från helt andra sammanhang .. och med helt andra tonlägen. Kan det vara så att många anser sig ha fått ett slags ok till nätfördömanden eller nätkärlek i högstämda ordalag, om bara en journalist pekat ut riktningen först?

För det är inte alltid så trevligt att läsa mellan raderna i en del reportage som enbart verkar ha till uppgift att starta en folkstorm eller ett fördömande.  Någon som jag bestämt hävdar råkade ut för det var Carola, där en syrlig journalist släppte lös en kritikerstorm som var skrämmande i sin enögdhet.

Det är väl nästan fyra år sedan nu .. och Carola kommer förmodligen aldrig mer att utsätta sig för en exponering i storleksgraden Melodifestivalen igen.

Det är alltid någon/några som startar ett drev, det är alltid någon/några som piskar upp stämningarna, någon/några som vill ha hjälp med att störta "Livsfiender" .. alldeles för ofta är det en kvällstidning, politiker eller en sk "kulturpersonlighet" .. och vi människor reagerar som flockdjur som springer åt samma håll om vi inte får tillräckligt med betänketid.

Det finns några få som eftertänksamt stannar till i språnget och inte låter sig styras ..

... "Som de gamla sjunga, kvittrar de unga" .. skriver Johan Westerholm i dag och Fredrik Virtanen skriver, "Pk-eliten borde först ta en titt på sig själva". Det behövs fler med deras mod att stanna upp och tala om orsak och verkan.

Då kanske den nuvarande kärleksfullheten kan bli lite mer bestående än fram till nästa rubrik ...  som, till exempel, "Hånet mot Laila Bagge"?


20.53 .. till AB:s stora besvikelse så uteblev "hånet", trots att rubriken redan var satt och förväntningarna högt ställda och man undrar .. var det rätt eller fel?. Så låt oss sända lite nätkärlek till SVT som stannade upp och tänkte efter.

AB, AB, ABSvD, DN, SvD,
Moteld

16 kommentarer:

  1. Peter Nicklasson9/2/13 23:46

    Angående näthat och nätkärlek...

    Sitter här på kammaren och funderar vem som vill ta emot detta:

    "Jag ska frihetsälska dig så sammanfogat att du inte kan gå utan ett leende på läpparna på flera veckor"

    "Jag vet inte var du bor, men om du ger mig det kommer jag förbi och sjunger en serenad för dig - nyrakad och redo"

    "Jag tänker lovebomba din kärleksgrotta"

    Oj, mitt i (upp)hetsningen kom jag på att det kanske kan missuppfattas som stalking, projekterade positivism eller liknande så jag får väl fortsätta att häckla känt folk jag inte känner - enklast så.

    SvaraRadera
  2. Du verkar förväxla sex med kärlek Peter. Det du skrev ovan är fortfarande mer ett hot om det kommer från en okänd. Prova komplimanger istället. Det upplevs oftast positivt om det inte går till en manisk överdrift.

    SvaraRadera
  3. Hmm,ovanligt korkat exempel Peter.

    SvaraRadera
  4. Peter Nicklasson10/2/13 11:51

    @Anonym 10/2/13 07:39
    Tack för ditt relationstips, fast du verkar ju missförstå allt (med flit eller indignation låter jag vara osagt).
    Exempelvis Mazzetti eller Lindeborg skulle garanterat göra det. I deras värld är ett hatmail ett samlarobjekt. Ett kvitto på att de lyckats provocera själva. Värdefullt att vårda hatet de försörjer sig på att både beskriva som underblåsa. Ändå har inga hot omsatts mot dem. De kan tryggt fortsätta med sitt eget förakt och hat på sina tidningsredaktioner.
    De har "License to hate" och bra betalt för det dessutom.
    Fundera på vad de betalda hatarna har tillfört samhället... har vi fått ett bättre och öppnare klimat, är det dessa som gjort internet tillgänglig för alla, är det deras åsikter vi ska anamma?

    Vad som är det verkligt obehagliga är att hoten mot oskyldiga kvinnor (och män) inte sällan leder till handling. Om dem skrivs sällan något, och de har heller inte Lindeborgs "säkerhetsprogram" tillgängligt. De är utlämnade och det är för djävligt.

    Det är svårt att skämta sarkastiskt om allvarliga ting, och jag kanske misslyckades.
    Any, du är bloggägaren. Ta bort min kommentar om du bedömer det så.

    SvaraRadera
  5. Peter Niclasson .. nej jag tror jag låter kommentaren stå kvar. För jag tror jag förstår vad du vill säga .. även om du för ovanlighetens skull är mer än otydlig och gör det på totalt fel sätt.

    Men att näthatet ofta avsiktligt provoceras fram av journalisterna, det kan jag hålla med om.

    Se bara på besvikelsen i rubrikerna när SVT inte näthånade Laila Bagge som väntat. Bara ordet HÅN .. inbjuder ju till just det och att skriva rubriker om att hånet uteblev kan bara ha ett syfte, enligt mitt sätt att se på det.

    Först lockar man fram näthat/hån mot en utpekad person .. sedan skapar man hån/hat mot hatarna och efter fullgjort uppdrag hängs hatarna ut .. för att hatas, medan alla unisont älskar varandra fram till nästa rubrik.

    Var det så du tänkte?

    Men varför ilska, upprördhet, hån och hat måste ta sig sexuella uttryck .. det kan jag för mitt liv inte begripa??

    Det kan inte bara vara brist på argumentation eller bildning när till och med en sk "kulturpersonlighet" skriver dikter, applåderas och skryter över att han ollat toalettartiklar hemma hos en familj som bjudit hem honom .. bara för att de tillhör den "välbärgade överklassen"??

    Så var snäll och älska lite lagom, Peter .. ;-)

    SvaraRadera
  6. Ja se bara hur Carola får krigsrubriker så fort hon sticker ut näsan.Hon är en fantastisk sångerska och oavsett vad man tycker om henne så går det alltför långt.Jag är säker på att hon får massor av näthat efter sådana rubriker.Tidningarna triggar upp hat. Fast Any, väga blöjor är bara så dumt.Personalen är kompetent att avgöra vad som behövs.

    SvaraRadera
  7. Peter Nicklasson10/2/13 13:07

    Any, ja någorlunda så menade jag.

    Till en början är det inte konstigt att hat riktar sig mot offrets svagaste punkt. Kvinnor provoceras mycket av kritik mot deras sexualitet, medan män av kritik mot deras manlighet (vilket inte nödvändigtvis har med deras köns storlek att göra).

    Laila Bagge är en person som utmanar den av vänstern och feminismen satta konsensusagendan.
    Men hon gör det lite obegåvat tyvärr - i vart fall det man som läsare får ta del av. Det gör henne till ett självklart offer att vuxenmobba.
    Som jag ser det är det samma mobbare som kastar sand i ögonen på andra barn. Men de är vuxna, och ändå tillåts de förfölja, förlöjliga och förnedra.

    Exemplen på hur vänstern/liberalerna/feministerna försöker kleta skuld och odla sitt hat mot sina politiska motståndare är otaliga. Näthat som riktats mot t ex "Julia" (i UG) utnyttjas för egna agendor. Vilka åsikter i UG företrädde "de kända journalisterna"? Någon som orkat googla på vad dessa stackars kvinnor skrivit? Gör det, och debattera sedan vidare om hurvida de är oskuldsfulla offer eller inte.
    En som inte var med i UG men som stör fredagsmyset för mig i "På spåret" är Mazzetti. Denna människa har skrivit oändligt mycket bajs genom åren. Hon är inte ett dugg sympatisk, enbart en patologisk posör och debattförgiftare. Ett exempel: "Kanske är det dags att sluta resa till Auschwitz med svenska skolungdomar för att lära dem vad rasism och etnisk rensning kan få för följder.
    Kanske ska vi bjuda dem på en julresa till Betlehem i stället, för att ta en titt på vad Auschwitzoffrens barnbarn i sin tur tar sej till när de ägnar sej åt etnisk rensning!" http://www.fajaf.com/lokalt/betlehem.html Detta har bl a Olle Wästberg kritiserat som judehat - med rätta anser jag.

    När hatiska åsiktsmaskiner får sprida sin dynga oemotsagda och dessutom försvarade av övriga åsiktsmaskiner ska de sedan inte bli förvånade när deras ord vänds emot dem på t ex internet - skrivet av de "lågpannade" i "pissrännan"... är inte det ironiskt?

    Hat föder hat.
    Och det går inte att skämta och kasta om orden heller. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
    Ändå, jag älskar att lovebomba kärleksgrottor. Speciellt den vars ägarinna jag delar livet med.
    Hon (alltså hjärnan ovanför kärleksgrottan) förstod vad jag menade i vart fall :)

    SvaraRadera
  8. Mona .. jag håller med om att blöjvägning är överkurs. Men genom att framställa det som vanvård tar man fokus från andra och mer allvarliga missförhållanden i äldrevården .. både i privat och kommunal regi.

    Ibland kan jag inte låta bli att tro att det är avsiktligt? Men så tar jag mig samman och tänker .. att så illa är det väl ändå inte?

    SvaraRadera
  9. Det är klart man gör allt för att leta fel hos privata aktörer inom äldrevården´,jag tror inte dom kommunala har samma fokus på sig.För så mycket bättre är dom inte.

    SvaraRadera
  10. Som jag ser det började allt med Alex Schulman och det är många som tagit efter hans sätt.

    Alltså var det aftonbladet själva som faktiskt startat allt näthat.

    Har du förresten hört att det var Jan Helin själv som spökskrev Alex Schulmans sista inlogga på aftonbladet bloggen. Googla and you will find.

    /Henrico

    SvaraRadera
  11. Själv håller jag på att nätälska Simon Fors i Pajala.Någon måste göra det och varför inte jag.Gör det via NBK.Alla kan göra något(obs ironi)

    SvaraRadera
  12. Det låter tufft.jag kanske skulle pröva Katarina Mazetti.

    SvaraRadera
  13. Läste ABs Jan Helins söndagskrönika om b.la näthat .En alldeles ok.krönika,sansad och lugn.men sen kom det Han kunde inte låta bli `arma manliga förlorare iförda mjukisbyxor på dagtid` Känn på det föraktet. Visst är dom som skriver hot värda förakt men här klumpar han ihop alla män som går hemma utan jobb.
    Det kan finnas ´förlorare ``som aldrig någonsin skriver hot` Så där sjönk den krönikan som en gråsten.

    SvaraRadera
  14. Lovebirds är det sådana där fåglar som twittrar?

    SvaraRadera
  15. Vill bara poängtera att vitsen med att väga blöjor åxå kan vara att kolla hur mycket vätska en person lämnar ifrån sig kontra får i sig. Inget konstigt alls. Jag har jobbat i vården i 30 år och kan försäkra er om att då det gjorts har INTE syftet varit att sätta på den igen om den vägt för "lite" enl nån fantasinorm..

    SvaraRadera
  16. Två orsaker till "näthatet" vad gäller språkbruket, kanske kan vara:

    1) Media haussar upp stora känslostormar på twitter och facebook rent generellt. Man belönar dessa med uppmärksamhet om de kan tolkas som intressanta för mediedramaturgin. Det gör att vissa kan misstolka uppmärksamhet och högt tonläge som massmedialt intressant rent allmänt.

    2) Språket på skolgårdarna har på vissa orter eller mer rättvist i vissa skolor spårat ur fullständigt, och anses ganska normalt. Ett starkt uttryck kan vara svaret på en ganska liten reaktion.

    OT

    SvaraRadera