tisdag 15 februari 2011

"Ju fler kockar, desto mer soppa"?

Medan jag väntade på rapporteringen från Socialdemokraternas Kriskommision så läste jag Lena Mellins krönika och roade mig sedan med att .. lite hastigt .. se över styrelserna för våra politiska partier.

Det finns en oskriven regel som säger att en styrelse som består av fler än 9 personer skapar mer kaos än resultat. Enligt ABL, Aktiebolagslagen, så behöver en styrelse som består av 3 personer eller fler, ingen suppleant till exempel.

Det hela kan väl översättas till det gamla ordspråket .. "Ju fler kockar, desto sämre soppa" eller "Ju fler kockar, desto mer soppa" vilket känns mer passande i det här sammanhanget.

Enligt Lena Mellin består sossarnas styrelse av 62 personer, inklusive adjungerade och suppleanter!

Jag kollade på sossarnas egen hemsida och fick det till 25 styrelseledamöter, 15 suppleanter och 7 adjungerade, vilket blir en styrelse på 40 personer samt ett verkställande utskott ..(VU vilket kan jämföras med VD på företagsnivå) .. på 7 personer = 54 st. Var Lena Mellins återstående 8 toppsossar kommer ifrån vet jag inte, möjligen är det valberedningen .. men det är en imponerande samling hur som helst.

Tänk er själva ett styrelsemöte där så många människor ska fatta viktiga beslut om riktlinjerna för hela "företaget". Det ger en slags förklaring till Socialdemokraternas totala rörighet och förtjusning i utredningar, kostsam administration och svällande myndigheter eller hur?

Ju fler kockar, desto mer soppa .. och därmed mycket svårare att hitta den som är ansvarig för själva receptet.

För den som är intresserad kan jag berätta att så vitt jag kan se så har Moderaterna 14 styrelseledamöter, Folkpartiet 24 st, Kristdemokraterna ståtar med 36 personer (inkl.valberedning och ersättare) och Miljöpartiet har 19 st inklusive språkrören. Hur Vänstern och Centern har det kan jag inte utläsa från deras hemsidor.

Men det är lite roligt att se att de partier som har flyt just nu är de som har minst antal personer i sina styrelser, vilket bekräftar regeln att ju fler i styrelsen desto mer kaos.

Men nu har sossarnas Kriskommision redogjort för sitt arbete och jag ska läsa igenom mina anteckningar .. för det fanns en del ögonbrynshöjare minsann!

Till exempel meningen ... "Även om man inte orkar jobba tills man är 70 (!?) så ska man ha en bra pension".. ?? .. planerna på någon form av S-universitet och sedan kan nog SD glädjas åt meningen, "Vi ska inte förhålla oss till vad andra partier tycker", vilket verkar vara en bra förutsättning för framtida samarbete".

Och så var det som vanligt skatter, skatter, skatter och så ska partiet bli tydligare fast det är "destruktivt att tala om vad skatten ska läggas på"?

AB, AB, SvD, SvD,

5 kommentarer:

  1. Halleluja! Jag saknar bara de äldstes råd" också som finns i alla sekter. Å andra sidan är det kanske de har fast med annat namn

    SvaraRadera
  2. "Å andra sidan är det kanske de har fast med annat namn"

    Visst har de det. VU är deras motsvarighet till de äldstes råd.

    V

    SvaraRadera
  3. Lars Stjernqvist i tv-soffan: Det är ju inte det att vi missunnar människor att ha det bra... Men? sa programledaren. Men alltså... det måste finnas rättvisa. Som på socialdemokratiska betyder att ju duktigare man är och ju hårdare man kämpar, desto mer ska man betala i skatt. De kommer aldrig att få tillbaka väljarna med sin gamla unkna politik. Som tur är!!!

    SvaraRadera
  4. Gode tid så mycket folk. Aldrig mer än i ett fotbollslag om man ska få nåt uträttat

    SvaraRadera
  5. Politbyrån i kina har också 25 ledamöter, men det är nog bara en tillfällighet.

    SvaraRadera