lördag 5 februari 2011

Ljust & Fräscht??

Jag är den typen av människa som det aldrig blir någon ordning på. Har jag varit hos frissan .. så är elegansen över redan efter någon timme.

Jag sminkar mig omsorgsfullt när jag ska vistas bland folk .. men det tar nog inte längre än en kvart innan jag kliar mig obetänksamt i ögonen och ser ut som en sorgsen panda.

Jag HAR snygga och .. om jag får säga det själv .. rätt trendiga kläder .. som täcks av hund- och katthår i samma ögonblick som jag tar ut dem ur garderoben och de hamnar ofelbart i största oordning när jag hamnar i mötet med värdfolkets hund eller barn .. och för mig finns inga skrynkelfria material. Jag kan skrynkla till skrynklor om det behövs.

Det blir liksom aldrig någon stil på mig??

Likadant är det med mitt hem.

Och det är ju en fullständig KATASTROF har jag förstått, nu när allt som handlar om hemmet ska vara så RÄTT, GENOMTÄNKT, TRENDIGT och ÄNGSLIGT. Helst bör man inhandla en bunt heminredningsmagasin INNAN man skaffar sig ett hem alls .. så man vet vad man tycker och hur det SKA vara.

Som ett exempel på min oförmåga att åstadkomma någonting i den vägen visar jag här några bilder från det som numera är mitt kombinerade syrum och "gåinigarderob".

Så här ser det ut rakt framifrån .. bakom mig finns klädställningarna med alla mina kläder .. kärleksfullt hopsamlade och sparade under ett helt liv. Dom får ni INTE se! Men det som ser rörigt ut är förmodligen skor, eller vackra skålar med smycken eller hårpinnar eller nå´t sånt.
Lägg märke till skylten vid sänggaveln. Den knyckte jag av någon anledning på ett hotell i London och om texten inte syns så står det "Toilette" på den. På det rosa skrivbordet står mina symaskiner, i sängen sitter mina Slampor tillsammans med Anders Borg och i trädet hänger diverse småväskor, skor och min vän det Rosa Odjuret.
.
Lägg märke till den iögonenfallande svarta ledningen som letar sig ner från ett hål högst upp på väggen till ett motsvarande hål längst ner. Jag har ingen aning om vad den är bra för .. men visst är det en intressant kontrast??
Vid andra väggen har jag bokhyllan jag ärvde efter min pappa. I glasskåpet finns alla mina armband, örhängen, broscher och några muffar ... och en hatt. Skor finns det överallt .. jag ÄLSKAR skor! Och i skåpet finns kartonger med skärp och glasögonbågar från alla tidsåldrar, samt högar av halsdukar, schalar och scarfes.
.
Längst ner på den stora skåpsdelen sitter outplånliga märken efter tape som vi "låste" skåpet med när Siamesen levde och såg det som sin livsuppgift att strö ut allt innehåll på golvet och tugga sönder det som gick att tugga .. och sedan knö ner hela härligheten i hundarnas vattenskål.
.
Åhh .. vad jag saknar min älskade Siames!
.
Lägg särskilt märke till hur luftigt och lite nonchalant det blir om glaset inte är riktigt stängt till den icke-fungerande pendylen .. som är ett måste i varje hem. Eller är det helt FEL???
.
Bakom det Rosa Odjuret skymtar en glasprudilutt, modell större, som jag sparar bara för att jag inte vet vad det är?? Ingen annan vet det heller .. men i samma ögonblick som jag får en förklaring så åker den ut. Den är fasansfullt ful och jag misstänker att använingsområdet kanske inte är det trevligaste heller .. jag misstänker något sjukhusliknande eller så?

Här påpekar Hittekatten att en heminredning aldrig är riktigt komplett utan den viktigaste detaljen av dem alla .. en KATT!
.
Det nötta golvet, de slarvigt målade väggarna med sina skavanker, alla blad som fälls från krukväxterna .. det syns väl inte på de här bilderna hoppas jag?
.
Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag aldrig komma fram till att det är Luftigt & Fräscht? Inte ens det minsta Trendigt? Det är ju egentligen rätt förfärligt .. att jag inte SKÄMS som visar upp min dåliga smak och brist på STIL på det här sättet!!
.
Och om jag rev ut hela biddevitten .. både här och i resten av bostaden. Tog hem en inredare som inredde det hela till ett avskalat, prylfritt, rent, luftigt och fräscht helvete ..
.
.. var skulle JAG passa in i allt detta??

Och då blir det ju liksom fel .. hur jag än gör, eller hur!
.
.

6 kommentarer:

  1. Kusinen från landet5/2/11 15:40

    Och OM du nu tog hem den där inredaren... Skulle du och Maken trivas lika bra? Ett hem är ju inte i första hand till för att visa upp utan att trivas och må bra i. Och du mår ju uppenbarligen alldeles utmärkt bra av att omge dig med alla prylar och grejor.

    SvaraRadera
  2. Tina Häll6/2/11 17:54

    Härligt tycker jag...du är ju en kreativ person, klart att det syns i din gåingarderob....vi har bokat biljetter till "Ljust o fräscht" i höst och kommer nog att skratta gott åt min favorit Fredrik Lindström och hans kompis Henrik Schyffert, i Stockholm är det verkligen inrednings- o flytthysteri...det är så trist med alla lägenheter som ser exakt likadana ut!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogginlägg! Om du vill sälja din "glasprudilutt" köper den gärna av dig!!! :-)

    SvaraRadera
  4. @Itsbugart .. den dagen jag får veta användningsområdet för min "glasprudilutt" så skänker jag dig den med varm hand!!

    SvaraRadera
  5. Kusinen från landet7/2/11 17:44

    Skulle du inte kunna ta en närbild på glasprudilutten? Jag blir alltmer nyfiken på den. :-)

    SvaraRadera
  6. Kusinen från landet7/2/11 19:19

    För övrigt är ordet "glasprudilutt" en höjdare. Jag vill citera Lord Peter Wimsey när kommisarie Parker vaknade ur en tupplur och deklarerade: "Glasblåsarens katt är bompstapel!" Lord Peters kommentar var: "Det är ett bedårande ord, men jag förstår inte vad du menar med det." (Ur Dorothy L Sayers roman "En sky av vittnen".)På samma sätt känner jag ifråga om glasprudilutt. Det ÄR ett bedårande ord, men jag lyckas inte lista ut vilket av föremålen som skymtar bakom Rosa Odjuret som kan vara glasprudilutten.

    SvaraRadera