lördag 19 februari 2011

Om jag vill tycka till?? Jajamensan!

Stefan Fölster och Fabian Wallen söker kreativa lösningar på samhällets problem och vill att vi ska tycka till. Ingen har någonsin förgäves bett mig tycka till om någonting .. och då kan jag ju börja med att tycka till om Försäkringskassan.

Sjukskrivna Anne har varit sjukskriven för stressrelaterad depression men nekas nu sjukpenning enligt Försäkringskassans nya regler .. det finns ingenting som kan hjälpa just henne just nu, även om man tycker aldrig så mycket.

MEN .. jag tycker att man till att börja med skulle se till att Försäkringskassans Bibel, .. Vägledningarna .. som tolkar lagen och ger vägledning till handläggarna, var skriven av någon annan än Försäkringskassan själv.

Tillsätt genast kompetent folk .. läkare med god erfarenhet av alla typer av sjukdomstillstånd och jurister som kan läsa en lagtext .. och ge dem uppdraget att skriva nya Vägledningar till Försäkringskassans personal.

Skillnaden skulle förmodligen bli häpnadsväckande!!

Sedan kan jag ju tycka lite om stressrelaterade depressioner och andra liknande sjukdomstillstånd. De blir liksom inte bättre av att samhället tillför ytterligare stress och oro eller av att den som är sjuk lämnas åt sitt öde i total passivitet.

Fram för gamla tiders konvalecenthem där stressade, utarbetade människor kunde få vistas en tid i en lugn miljö och sysselsättas med nyttiga promenader, bad, träning och andra gemensamma aktiviteter. Eller varför inte fria liknande aktiviteter dagtid under sjukskrivningstiden?

Nu när det är så jädrans halt är det väl självklart att vi sträcker ut en hand och hjälper upp den som fallit till marken, eller hur? Och inte släpper vi taget förrän vi ser att vederbörande står själv och kan ta sig vidare av egen kraft?

Att drabbas av en depression är att falla till marken.

Att enbart sjukskriva och vänta på att den fallne ska resa sig själv, är som att hålla i handen, men inte hjälpa till .. det är tryggt och gör inte så ont så länge man ligger, men det är ingen lösning. Men att bara gå vidare utan att erbjuda någon hjälp alls .. det är omänskligt.


Tillägg .. vid närmare eftertanke så vill jag också tycka till lite om vården!!

Det är ett rent vansinne att det finns två huvudmän för vården, Kommunerna OCH Landstingen .. vilket gör att hela vårdapparaten blir totalt sönderadministrerad och därmed onödigt kostsam, samt att det aldrig finns någon som är ansvarig för någonting!

En massa politiker som vill knipa politiska poäng i en krisgrupp tror jag inte direkt gör något effektivare eller bättre.

Och så var det en kreativ idé på det också??? Jag måste erkänna att där är det totalt tomt, men man kanske skulle kunna lägga ner landstingen??

AB, AB, SvD, DN

3 kommentarer:

  1. Väl talat!

    Precis mina åsikter oxå.

    V

    SvaraRadera
  2. Håller med om ditt tillägg oxå!

    V

    SvaraRadera
  3. Citat från dig som jag tar med mig:
    "Att enbart sjukskriva och vänta på att den fallne ska resa sig själv, är som att hålla i handen, men inte hjälpa till .. det är tryggt och gör inte så ont så länge man ligger, men det är ingen lösning. Men att bara gå vidare utan att erbjuda någon hjälp alls .. det är omänskligt."

    Jobbar man som jag, med politik på kommunnivå och med finansiell samordning mellan Försäkringskassa, Arbetsförmedling, landsting och kommun, så är det precis det där vi vill komma åt. Ge samordnat stöd till rehabilitering för att medmänniskan så snabbt som möjligt komma upp på banan igen. Tack för ett klockrent citat.
    / Marie Litholm

    SvaraRadera