onsdag 9 februari 2011

"Jag beklagar att kvinnors rätt ..

.. och ställning väger så lätt när det gäller den här typen av frågor" .. säger Fredrik Reinfeld, angående den "svartmålning" av det svenska rättssystemet som nu sker när det gäller anklagelserna mot Julian Assange.

Han fortsätter .. "Det är viktigt att vi har kommit så långt här i Sverige när det gäller att vara tydliga med att vi inte accepterar sexuella övergrepp eller våldtäkter".

Jag kunde inte vara mer överens med Fredrik Reinfeldt. Det är viktigt att vi tar den här frågan på allvar .. men gör man verkligen det i det här fallet??

Jag har aldrig någonsin varit med om ett fall av sexuellt våld eller sexuella övergrepp där åklagaren och målsägarens advokat gemensamt försökt skapa så mycket offentlighet runt offret/offren och de påstådda övergreppen? Människor som är tillsatta för att tillvarata målsägandens intressen??

Normalt sett visas en viss hänsyn inför deras utsatta situation .. man försöker om möjligt undvika att de så att säga "blir våldtagna igen" av en allmänhet som inte är insatt i målet.

Jag tycker det har visats väldigt lite förståelse eller hänsyn .. om ens någon .. inför de båda kvinnornas situation faktiskt. I vissa lägen tycker jag nog att det verkar som om de blir mer utnyttjade av rättvisans företrädare än vad de påstår sig ha blivit av Julian Assange.

Hur mår de här kvinnorna? Känner de verkligen att det här handlar om att tillvarata deras intressen??

I mina ögon handlar den här cirkusen runt Julian Assange och hans två kvinnor inte så mycket om sexuella övergrepp, som om politik, makt och karriärambitioner.

Fredrik Reinfeldt säger också .. "Låt oss inte glömma bort vad som riskeras här. Det är ju rätten för kvinnor att få prövat huruvida det har varit ett övergrepp som de har varit utsatta för."

Jag begriper inte riktigt vad han säger?? Rätten att få prövat HURUVIDA det har varit ett övergrepp?? Sätt in ett annat ord i stället för övergrepp .. rätten att få prövat HURUVIDA det har varit ett rån/bedrägeri eller en misshandel de har varit utsatta för.

Om jag har varit utsatt för övergrepp/rån/misshandel så VET jag det .. vad jag då vill ha prövat är om gärningsmannen kan ställas till ansvar eller inte. Jag går inte till rätten för att få klargjort VAD jag tycker eller HUR jag ska tycka .. utan för att kräva min rätt. Därmed inte sagt att jag får den rättvisa jag anser mig ha rätt till .. men det är ju en annan fråga.

Avslutningsvis vill jag citera Den Hälsosamme ekonomisten .. "Kan man svartmåla det svenska rättsväsendet? Behöver man svartmåla? Är det inte redan färdigmålat här?"


Expr., AB, SvD,

10 kommentarer:

  1. Jo det är färdigmålat och på något sätt blir man inmålad i ett hörn dessutom av dessa tolkningar av vårt rättssystem.

    SvaraRadera
  2. Dagens fråga: Är det våldtäkt att ljuga om att använda kondom?
    Morgondagens fråga: Är det våldtäkt att ljuga om att man använder P-piller?

    SvaraRadera
  3. Ja HURUVIDA, finns inte en chans på miljonen att han kommer bli fälld för brottsrubriceringen.

    SvaraRadera
  4. Att någon tycker sig ha blivit utsatt för övergrepp behöver ju inte automatiskt betyda att det enligt lagen verkligen skett ett övergrepp. Så godtycklig kan man inte ha en lag. Nu är jag ingen beundrare av Assange, men omständigheterna i detta fall är dessutom så anmärkningsvärda (förutsatt att det som står att läsa i media är sant, vilket inte alls är säkert!) att det verkligen kan ifrågasättas huruvida det skett ett övergrepp eller ej.

    SvaraRadera
  5. Skulle jag ha varit Assange skulle jag absolut inte lita på det svenska rättsväsendet. Många åklagare ser bara till sin karriär och inte till rättvisa. Många oskyldiga blir dömda i Sverige, det sägs att ca 10 %. Det är snarare regel än undantag. Svensk polis och åklagare kan frihetsberöva alt häkta en oskyldig eller en person som inte har gjort något brottsligt genom att sätta ett ord ”skäligen misstänkt” med motivering att personen kan försvåra utredningen. Alla dina mänskliga rättigheter blir som bortblåsta. Plötsligt är du värd noll. Polisen har nu rätt att granska dig och din familj och blötlägga hela ditt liv. Och allt du säger kommer talkas mot dig. Och din advokat kan inte göra något åt det. Detta är skandal. Har mina skattepengar gått till att åklagare och polis har lättare att trakassera oskyldiga bara för att de vill ha en viss information som jag inte kunde ge, eftersom jag viste ingenting och för det häktades jag i 37 dagar. Det svenska rättsväsendet är mer än sjuk och det är horribelt.
    Sedan när du får besked att du inte är längre misstänkt får du en skitig ersättning för kränkande som är 500 Skr per dag plus all tjafs om din förlorade arbetsinkomst, samt du får vänta på din ersättning i minst sex månader. Och det står i dina papper att man har lagt ner förundersökningen pga. Bristande bevis och inte att du är oskyldig. Dina bilder och fingeravtryck kommer att finnas kvar i det svenska brottsregistret.

    SvaraRadera
  6. Den frågan jag undrar över. Hade Sverige skickat ut en internationell efterlysning för ett liknande brott om det inte varit Assange ? Alla som då varit i Sverige på semester och anklagas för liknade brott kommer nu i fortsattningen efterlysas per automatik ?

    SvaraRadera
  7. Kvinnorna anmälde Assange för att de ville få tag i honom och få honom att HIV-testa sig eftersom de var rädda för att ha blivit smittade för att han vägrat att använda kondom vid deras umgänge. Har de verkligen anmält honom för våldtäkt? Då tycker jag att det är kvinnorna som ska ifrågasättas. Eller har de påverkats av någon annan till denna brottsrubricering enbart för att det gäller Assange? Om detta är sant, så ska han naturligtvis frias helt.

    SvaraRadera
  8. Bör inte Fredrik Reinfeldt bli föremål för en förundersökning huruvida han har begått en kriminell handling eller annat brott i samband med att han försökt påverka en rättslig prövning och massmedia i ett suspekt våldtäktsmål.
    Grant

    SvaraRadera
  9. Adderar till föregående kommentator: Jag tycker att Fredrik Reinfeldt är bra, men här?

    Sverige får kritik för bristande rågångar mellan det politiska systemet och rättssystemet. Då går statsministern ut och kommenterar ett enskilt rättsfall, ett absolut övertramp i hans roll. Det enda han egentligen bekräftar är just dessa bristande rågångar.

    SvaraRadera
  10. Varför inte läsa häktningspromemorian som är vitt spridd på nätet. Skulle det leda till en fällande dom så är det lika bra att skrota alla domstolsärenden om våldtäkt och bura in ALLA män i fängelse direkt. 95% av alla män lär vara skyldiga och de 5% som inte är det är en mindre andel än de som idag sitter i fängelse. Onödigt att slänga bort pengar på rättegångar när alla ändå är skyldiga.

    SvaraRadera