onsdag 27 juli 2011

Att de aldrig lär sig?

I vårt samhälle finns det fler människor än vi vill tro som bär på en känsla av att ha blivit berövade något de borde haft rätt till .. ett bättre liv, ett bättre bemötande eller mer stöd och hjälp. De är fyllda av hat och aggressioner mot dem som de anser ha tagit detta ifrån dem, stått i vägen, förstört deras möjligheter och tvingat dem till val som försämrat deras liv.

De känner sig osedda, ohörda, bittra och hatiska.

Vi kan mötas var som helst. Själv mötte jag en man i trafiken förra veckan som fullt avsiktligt försökte ramma min bil .. eller så var det bara hans avsikt att preja upp mig på trottoaren, vilket blev resultatet.

Det är klart att jag blev rädd!! Kanske lika rädd som många av våra utlandsfödda svenskar känner sig när de möter blicken från dem som anser att Sverige ska bevaras svenskt.

En massmördare har mördat socialdemokratiska ungdomar i Norge. En fanatiker som anser sig befinna sig i krig för att rädda något, skydda något, försvara något .. oklart vad, men i hans snedvridna verklighet är han en soldat i en armé av likasinnade. Hur många finns det som han i våra kassaköer, på våra gator och torg eller i huset bredvid?

Hur många vill inte utesluta och marginalisera andra grupper .. människor med fel religion, fel föräldrar, fel bostadsort, fel politisk hemhörighet, fel födelseland, fel sexuell läggning eller fel jobb? Hur många balanserar på den tunna gränsen mellan bittert hat och fanatism??

När jag läser en del kommentarer känns det som om det är oroväckande många.

Förra valet försökte Mona Sahlin och Socialdemokraterna hindra Sverigedemokraterna från att komma in i riksdagen genom att varna för dem i varje tal, i varje intervjuv och vid varje tillfälle. Enligt min uppfattning .. som kanske inte delas av någon .. så fick SD därmed en mediaexponering värd guld och en fribiljett rakt in i riksdagshuset.

Just nu görs det försök att koppla riksdags- och regeringsledamöter i Sverige till ett massmord i Norge för att vinna politiska poäng. När det gäller SD sker det öppet .. när det gäller vår regering sker det antydningsvis, jag tycker det känns osmakligt och ovärdigt, även om jag som förälder kan känna samma känsla som Marcus Birro ger uttryck för när han skriver att han helst vill se gärningsmannen död.

Docenten i filosofi, Martin Peterson, skriver nu i SvD att han tycker att .. "Våra folkvalda ska avsluta alla anföranden med: För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti."

Att de aldrig lär sig!

"Den intolerante lever i en miljö där hans världsbild bekräftas och förstärks, Både i hemmet och socialt" .. skriver bland andra Mona Sahlin och Expos chefredaktör Daniel Poohl i dag. "Objektiva fakta är sällan till hjälp och visioner från till exempel politiker eller lärare om ett paradisliknande mångkulturellt samhälle får oftast motsatt effekt för den intolerante."

Så sant.

Och genom att låta deras hat och intolerans legitimera våra egna uttryck för hat och avståndstagande stärker vi aggressivt intoleranta människors behov av vedergällning och grupptillhörighet.

Det blir VI mot DOM.

Ett krig .. där en del till slut ser sig som korsriddare i ett heligt krig. Vi göder monstret med hat när vi anser att vårt eget hat är berättigat. Det är inte vad vi säger som kan ändra på människors världsbild .. det är hur vi lever och bemöter dem i vardagen.

Vi är alla norrmän i dag .. men kan vi alla vara Somalier i morgon? .. skrev jag i går. Jag har ställt frågan privat också och den första reaktionen har varit överraskande.

Den somaliska mamman som vandrat mil efter mil med sitt svältande barn och bara möter hopplöshet, utan att ha något annat att erbjuda än sin famn och sin kärlek medan hon väntar på att barnet ska dö .. hon väcker inte samma omedelbara föräldragensvar som vi nu känner inför dem som förlorade sina barn på Utöja?

Var går gränsen för hur långt vi kan sträcka ut våra händer i omedelbar identifikation??



DN, DN, Expr., Expr., Expr., AB,

27 kommentarer:

  1. Du skriver så uttömmande så jag kan inte komma på något att tillägga. Men jag instämmer i det du skriver.
    Tyvärr så har även jag olika identifikations ramar. Även om jag känner medkänsla så är det som du säger på olika nivå.

    Jag läste på fb igår, angående det som hänt i Norge, att eftersom hans största önskan var att bli ihågkommen borde vi alla gemensamt glömma bort honom. Aldrig mer nämna honom. Det vore ett bra straff. Istället koncentrera vår energi på att stödja alla drabbade i vansinnesdådet.

    SvaraRadera
  2. Libra .. om du bara visste hur få det är som kan erkänna att det är svårare att identifiera sig med en somalisk mamma än med en norsk, det behövs en hel del självinsikt och mod för att göra det .. många blir arga när de inser sin egen begränsning.

    Men om vi erkänner våra egna begränsningar så begränsar vi också behovet av partier som SD, tror jag? I alla fall lite ..

    SvaraRadera
  3. Jag förordar att vi följer NORGES eminenta exempel i den här frågan:
    Bemöta hat med MER kärlek, intolerans med MER tolerans, terrorhot med MINDRE rädsla.
    Be better people, helt enkelt.

    Jag har alltid gillat normännen och nu böjer jag mitt huvud i respekt för hur de tacklar den här fruktansvärda händelsen.

    SvaraRadera
  4. Läser Dina ord med stor behållning, Anybody! Och försöker samtidigt formulera mina egna funderingar, tankar och känslor för att kunna inta en ståndpunkt som känns sann för mig. Det är inte lätt! Har alltid varit ett slagfält för resonemanget "å en sidan..." och "å andra sidan..."./G

    SvaraRadera
  5. Den här påstådda "politiseringen" av terrordåden i Norge är det ju faktiskt inte våra politiker som står för.

    Det är ju Breivik som terrorist som politiserat detta från första början. Breivik hyser samma idéer som SD och liknande Europeiska partier. Breivik är sprungen ur deras retorik.

    Det är därför helt naturligt att ifrågasätta SD:s och liknande partier, just eftersom den sortens politik uppenbarligen kan leda till terrordåd.

    Hade det varit en Socialdemokrat som skjutit ihjäl Moderater hade samma frågor ställts till Juholt som idag ställs till Åkesson. Det är helt naturligt.

    SvaraRadera
  6. "Hade det varit en Socialdemokrat som skjutit ihjäl Moderater hade samma frågor ställts till Juholt som idag ställs till Åkesson. Det är helt naturligt."

    På alvar? Hade du inte kunnat se att det istället är en galning som behövde ett mål för sitt hat och att det lika gärna kunde ha varit snögubbar som hamnade för ögonen på denne idiot? Kan du inte se att detta är ett dåd av en mycket sjuk person och inte resultatet av en ideologi?

    Tanken med kommunism är mycket fin men Stalin drog sina egna vidriga slutsatser av den. Kristendomen förespråkar kärlek och vänd andra kinden till, men ändå har massmord begåtts i dess namn.

    Så vitt jag vet så finns det ingen ideologi som förespråkar utrotning av socialdemokrater. Hade det funnits så hade vi kunnat angripa de idéerna och möjligtvis haft en politisk diskussion om detta.


    Breivik ville ha detta till en politisk diskussion och han lyckades pga att du låter honom.

    SvaraRadera
  7. Jag har inget att tillägg, du har sagt det som kan sägas. Jag har sett den somaliska kvinnan i tv och skickat något lite till hjälporganisationer. Samtidigt sitter jag och är så tacksam att de jag känner i Oslo är oskadda.Samtidigt sänds det reklam för en organisation som mer eller mindre kräver(tycker jag) att jag måste bli fadder åt djurbarn som som räddats från misshandel och annat. Jag blir mer och mer förvirrad på mig själv och ledsen när jag känner mer för en misshandlad liten björnunge än för en mamma i Somalia med sitt döende barn - ändå är jag mamma själv. Troligen är det något fel på mig eller också har jag sett så mycket att jag blivit avtrubbad. Jag gråter och blir ledsnare och ledsnare över norska döda ungdomar,döende barn i Somalia och plågade djur gud vet var. Jag blir så förvirrad över mig själv och min litenhet.Så är jag och det mår jag dåligt av fast jag inte riktigt förstår mitt beteende.

    SvaraRadera
  8. Hmm skrev:
    "Kan du inte se att detta är ett dåd av en mycket sjuk person och inte resultatet av en ideologi?"

    Här har du helt fel i sak. Breivik är inte allvarligt psykiskt sjuk för då hade han helt enkelt inte kunnat genomföra detta avancerade illdåd som kräver hög prestation och planering. Däremot är det hög sannolikhet för att Breivik är personlighetsstörd, mycket som tyder på det. Men iom att ha inte är sjuk som du påstår så är det just ideologierna som han agerat på, inte sjukdom.

    SvaraRadera
  9. Tack för ett klokt och balanserat inlägg. Att bekämpa intolerans med intolerans är en poänglös och destruktiv strategi.

    SvaraRadera
  10. Och vilken psykiatrisk klinik har du fått den infon från Labråttan? Jag arbetade många år inom psykiatrin och träffade där de som i år planerade hämndaktioner och sedan genomförde dem när tillfället var inne. De drevs inte av något ideal eller ideologi. Sjuka och strukturerade var de. Man kan ha hög prestationsförmåga trots psykisk sjukdom

    SvaraRadera
  11. Granntanten: Beror ju vad du menar med psykiskt sjuk. De flesta jag lyssnat till och läst menar att det är skillnad på att vara sjuk och att vara störd. Du menar alltså att Breivik är psykotisk eller schizofren istället för personlighetsstörd? Eller blandar du ihop allt i en enda soppa och kallar allt för sjukdomar?

    SvaraRadera
  12. Islandsmamman .. Jag känner också stor respekt för hur de har hanterat den här fruktansvärda händelsen i Norge. ALLA har gemensamt samlats i sorg, medkänsla och enighet .. det är märkligt att vi inte kan göra detsamma.

    Det måste finnas en tid för bara sorg, gemskap och stillhet ... utan skuldbelägganden och politiska finter.

    G .. det är alltid en mängd "å ena sidan och å andra sidan" innan jag slutligen skriver ett inlägg. Livet är inte endimensionellt och allt har minst två sidor, eller hur?

    Hmm .. du skriver det som jag tänkte svara Anonym 12:38. Jag kan inte heller se att massmördaren i Norge företräder någon allmängiltig ideologi och inte heller varför vi ska tillmötesgå honom genom att låta honom styra vårt politiska samtal? Det var väl det som var hans avsikt.

    Däremot ska vi naturligtvis fortsätta att ifrågasätta politiska åsikter som vi tar avstånd från, försöka förstå hur extremismen uppstår och vad vi gemensamt kan göra för att förhindra att missnöjet växer och hatet gror.

    Granny .. visst känner man sig liten och ofullkomlig ibland. Men vi kan ju i alla fall försöka göra så gott vi kan? Även om det är alldeles för lite.

    SvaraRadera
  13. Grannkärringen:
    Jag har en fråga till dig. Du anser ju att denne ABB är psykiskt sjuk, därför blir jag nyfiken på om du tror att även självmordsbombaren som sprängde sig i Sverige var psykiskt sjuk?

    SvaraRadera
  14. Världen kring oss kan knappast bli bättre ställe om man stoppar huvud djup i sand och sedan förvirrad, som man redan är, reflektera om saker som för ögonblick ändrade vår uppfattning om oss själva och miljö vi lever i.
    Och denna extremist som utförde även en akt av politisk terror bör förklaras ganska lätt då i en värld där humanism och solidaritet i samhället ersattes av simpla, primitiva känsla av förträfflighet, självbelåtenhet och strävan efter den enda identiteten som alla måste anpassa sig till, lämnar så tydliga svar om det inträffade..

    SvaraRadera
  15. Om nu denne ABB är komplett galen, som flera här vill göra gällande, så måste man ju säga det samma om alla islamiska terrorister. Samtliga är psykiskt sjuka enligt grannkärringen! Resonemanget haltar dock om man menar att ABB måste vara komplett galen, samtidigt som ingen som helst psykanlys görs av islamiska terrorister. När det gäller islamiska terrorister förutsätter ni bara att samtliga drivs av en ideologi och bara för att ABB är blond och norsk så kan han tydligen inte drivas av en ideologi utan måste vara galen.

    Om man tror att alla terrorister är galningar med psykiska sjukdomar är man garanterat ute och cyklar eftersom terrorism är mer komplext än så, inte minst om det handlar om terrorister i fattiga länder. Om man samtidigt menar att alla islamiska terrorister är drivna av ideologi så blir påståendena om ABB:s kompletta galenskap än mer konstigt. Han kan inte drivas av ideologi för att han råkar vara blond och kristen, men en svarthårig kan bara vara terrorist om den är islamist?

    Nej nu får ni snillen reda ut begreppen för jag blir alldeles snurrig i huvudet!

    SvaraRadera
  16. Breivik visste vad han gjorde och han ångrar det inte. Det har kommit fram. Alltså är han ansvarig för sina handlingar och tillräknelig i lagens mening.

    Eller ni som tror att han var sjuk, tycker ni följaktligen tvärtom att han ska slippa straff?

    SvaraRadera
  17. Det här kommentarsfältet har fullständigt spårat ut.

    Ingenting i mitt inlägg handlar om att massmördaren skulle vara psykiskt sjuk, galen och inte ansvarig för sina handlingar. Inte ett ord sägs om hans etniska ursprung, religion eller utseende.

    Däremot handlade det en hel del om våra begränsningar när det gäller att kunna känna solidaritet och gemenskap med människor som vi inte kan identifiera oss med.

    Det jag skriver om handlar om hat och fanatism. Hur intoleranta människor kan bygga upp en helt egen världsbild som är skev och snedvriden .. men i deras ögon helt sann .. och om vi verkligen ska låta dem styra det politiska samtalet.

    Kan vi bemöta hat och intolerans med hat och avståndstagande och få ut något gott av det??

    Finns det två sorters hat .. ett som är gott och berättigat och ett som är ont och bör förbjudas??

    Psykiska störningar, psykiska sjukdomar och ren och skär galenskap är något som ni får fundera över själva.

    SvaraRadera
  18. En sak vet i vart fall jag. Den kanonad av artiklar och kommentarer som nu kablas ut är i de flesta fall av fel sort. Jag tror inte att de som ogillar Sahlin och andra politiker och debattörer av liknande slag nu börjar gilla dem. Terroristen sammankopplas i mer eller mindre varje artikel och kommentar med högerpopulistiska partier. Jag vet inte riktigt vart författarna till dessa texter vill komma.

    Tror de att de genom att uppväcka skamkänslor, peka ut och mästra människor ska få dem att se ljuset? Tror de att de nu fyllda av ska ska be om syndernas förlåtelse? Innan SD ännu var ett parti som satt i Sveriges riksdag skrev Jan Guillou en artikel om partiet i Aftonbladet. En passage, om Sverigedemokratiska politiker, som jag tog fasta på löd:

    "Typiskt för alla jag träffar eller läser är nämligen känslan av martyrskap. Genomgående i den där jubileumsskriften är berättelser om martyrium, om att förlora jobbet, uteslutas ur facket eller misshandlas för sin rena tros skull, hur man alltså måste lida för denna tro och hur 'makten' blir alltmer desperat och hänsynslös i sin förföljelse."

    Jag tror inte att de företrädesvis unga män som röstat på partiet kommer att göra halt och sluta tycka som de tycker för att man nu skruvar upp tonläget i sina fördömanden av dem. Om skolans lärare nu börjar predika i skolorna att den som röstar på ett populistiskt parti lider av någon form av patologisk störning. Om avståndstagandena från den som yttrar sig kritiskt i kafferummet om invandringen tar sig formen av svavelosande moralismer och referenser till ond bråd död, då visar människor att de verkligen inte förstått någonting.

    Expo, Sahlin och alla de kommentatorer som alltid uttryck sig nedsättande och avfärdande om dessa människor och deras politiska övertygelser skruvar nu bara upp tonläget. De kommer inte att nå fram till de människor de vill nå fram till på det viset. Det är min bergfasta övertygelse. Nu läggs locket på och repressionen mot de där aviga politiska avvikarna, nästan-massmördarna, når nya höjder.

    Det här kommer endast att ha som långsiktig långsiktig effekt att samhället polariseras ytterligare mellan "vi normala" och "de vidriga avvikarna".

    SvaraRadera
  19. Anledningen till att ABB genomförde det brutala terrordådet var att han ville skapa hat, splittring och polarisering mellan vänster/elit och konservativa/vanliga svensson i invandrings- och integrationsfrågan. Istället för att diskutera fram lösningar hoppas han att upptrappningen ska resultera i en väpnad revolution där västlandet och kristendomen går segrande ur striden. Det är ganska knäppt men kontentan verkar vara detta. Hat och våld ska vi hur som helst inte bjussa honom på. Slutsatsen i Norge är att vi ska bemöta honom med mer öppenhet, debatt och demokrati, inklusive i de frågor som tas upp i manifestet. I Sverige verkar slutsatsen vara precis tvärt om, helt i linje med ABB:s önskemål; ett allt mer hårdnande debattklimat och allt mer intolerans mot avikkande uppfattningar (sett från vänster/elit). Jag tror att det är ett katastofalt misstag av vänstern att vägra diskutera uppenbara problem i samhällsutvecklingen. Det håller inte att bara stoppa huvudet i sanden och låtsas som att alla problem beror på socio-ekonomiska faktorer.

    Ett typexempel på polarisering är "islamisering". Här menar SD att det att det pågår en islamisering av Sverige medan vänstern menar att detta är en myt och vägrar diskutera eventuella sådana tendenser. Sanningen ligger förstås någonstans mitt emellan. Den stora invandringen från fattiga och religiöst konservativa länder har naturligtvis påverkan på vårt samhälle vilket vi måste förhålla oss till. Varför kan vi inte diskutera detta som alla andra frågor i samhället? Sakligt, respektfullt och konstruktivt.

    SvaraRadera
  20. Det är knappast troligt att en debatt om ABB:s vansinniga åsikter kommer att leda till en förståelse mellan demokratisk sinnade människor och högerextremistiska och odemokratiskt sinnade människor. Hatet som högerextremisterna känner grundar sig nämligen i deras eget misslyckande. Det kommer således alltid att finnas syndabockar att skylla på för dem. Idag är det muslimer och alla som står för ett mänskligt och fritt samhälle som är syndabockar för högerextremistiska sympatisörer. Att försöka förstå dessa människors hat är ett stort misstag som till varje pris måste undvikas.

    SvaraRadera
  21. @anonym 28 JULI 2011 09:03

    Och vänstern skyller sina misslyckanden och riktar sitt hat mot kapitalisterna.

    Round and round we go!

    SvaraRadera
  22. Anonym, som sagt tror jag det är ett fruktansvärt misstag att stoppa huvudet i sanden. Framförallt kommer detta att drabba exempelvis muslimer och romer i landet. Det är verkligheten vi måste rätta till för att minska rasism, fördomar och intolerans. Att vägra se verkligheten och drömma utopiska drömmar är mycket farligt, vilket inte minst ABB visar.

    SvaraRadera
  23. Hade tänkt att skita i det då jag vet att det är maningslöst, men märker att jag inte kan låta bli.

    @Råttan: Och igen så har du förutfattade meningar om vad vi tycker och tänker här. Och innan du ber mig om exempel på hur, läs igen vad du skrivit.

    SvaraRadera
  24. Det som måste göras är att kartlägga och slå sönder alla högerextremistiska grupper. Det har inte tagits i med hårdhandskarna tillräckligt tidigare. De högerextremas förvridna verklighetsbild är ingenting att diskutera, bara undertrycka med alla medel! Att tro att en diskussion skulle lösa problemet är att stoppa huvudet i sanden. Ingen människa ska behöva acceptera att skälen till massakern i Norge var ett uttryck för ett motstånd mot islamisering och massinvandring till Norden. Bara en sjuk och förvirrad människa kan se det hela så!

    SvaraRadera
  25. "Det som måste göras är att kartlägga och slå sönder alla högerextremistiska grupper. Det har inte tagits i med hårdhandskarna tillräckligt tidigare. De högerextremas förvridna verklighetsbild är ingenting att diskutera, bara undertrycka med alla medel!"

    ABB tillhörde inte någon extremhögerorganisation. Förutom den troligtvis fiktiva Tempelriddarorden då. I övrigt hade han varit medlem i Fremskrittspartiet, ett parti som nästan var fjärde norrman röstar på. De åsikter han gett uttryck för på nätet skvallrade inte om hans avsikt att döda människor.

    Om alla människor som gett uttryck för åsikter av det slag ABB gett uttryck för på nätet innan han utförde sitt terrordåd ska kartläggas blir det frågan om en omfattande åsiktsregistrering. Kanske ska Säpo registrera alla som är medlemmar i Sverigedemokraterna också.

    Nej, det är uppenbart att det du efterfrågar utmanar demokratins själva fundament och pekar i riktning mot ett extremt övervaknings- och angiverisamhälle. Din typ av resonemang hotar faktiskt demokratin och den medborgerliga friheten. Utvecklingen är förvisso redan igång. Alltsedan 9/11 har världens säkerhetstjänster möjligheter att snoka i medborgarnas privatliv och efterforska deras åsikter blivit större.

    SvaraRadera
  26. @Anonym, 28/7 18:24

    "Kanske ska Säpo registrera alla som är medlemmar i Sverigedemokraterna också."

    Det tror jag definitivt att "Anonym, 28/7 15:46" tycker. Många från vänstern brukar räkna SD som "högerextrema". Vem vet, det kanske inte räcker, vänsterterrorgruppen AFA har ju angripit allianspartier med våld då de av AFA anses vara "fascister".

    När anonym drömmer om att ta i med hårdhandskarna så gäller det nästan helt säkert alla invandrings- och multikultikritiska partier som finns. Personen är också ytterst hårdför i sin retorik, begreppet "slå sönder" får mig att tänka på rent fysiskt våld. Men det menar personen kanske är ok.

    Det är hur som helst enkelt att räkna ut vad en sådan kampanj skulle sluta i. Våld, våld och ännu mera våld. Och detta tydligen för att skydda anonyms "demokratiska" samhälle (uppenbarligen i betydelsen "folkstyre så länge folket tycker exakt som jag").

    Å andra sidan känner jag en svag doft av provokatör när jag läser anonyms inlägg.

    SvaraRadera
  27. Tack vare Anders Behring Breiviks hänsynslösa agerande har Arbeiderpartiet gått framåt. Ledarna för Fremskrittspartiet har att ta ansvar för att ha spridit myten om att Norden invaderas av invandrare och att en smygislamisering av Norden sker. Sverigedemokraterna har också spridit samma myt och har även ett ansvar för detta. Det är inte en legitim demokratisk rättighet att skapa ett samhälle där lögner och myter om främmande människor skapar monster som ABB. Kartlägg och slå ner hårt på högerextremisterna så kommer liknande handlingar förhoppningsvis aldrig mer att inträffa! Högerextremism har inget existensberättigande i ett demokratiskt samhälle.

    SvaraRadera