fredag 15 juli 2011

Jag oroar mig!

Det är sommar och naturen är som allra härligast och för en gångs skull har jag tid att ägna mig åt det jag brinner som allra mest för .. och vad gör jag då?

Oroar mig så jag går omkring med en hård klump i magen över något som jag inte kan påverka det allra lilla minsta biddevitt! Hur korkat som helst, eller hur?

Det var en finanskris 2008, minns ni den? Ingen som helst aning hade vi förrän den var ett faktum och en otroligt tur hade vi här i landet att vi inte drabbades i någon större utsträckning. I varje fall så märkte inte många av oss sk "vanliga människor" särskilt mycket av den.

Nu kommer oroväckande signaler från hela världen. EU-bygget, som jag var så mycket emot när det begav sig, krackelerar som den lerkoloss jag misstänkte att det skulle växa upp till redan då. Euron känns mindre tillförlitlig än någonsin och hur kommer hela det ekonomiska samarbetet att se ut .. och sluta, när Grekland, Italien, Spanien, Irland och land efter land får större och större stödbehov.

Hur blir det med USA .. världsekonomin som alla förhåller sig till? Hur blir det med vår export, vad händer med arbetslösheten när ingen kan köpa det vi tillverkar? Banker, penningvärde, pensioner och välfärdssystem .. vad händer när inflödet av kapital minskar och utgifterna ökar.

Jag är ingen ekonom, men jag är inte dummare än att jag kan se att riskerna för en ny finanskris ökar dag för dag. Kommer vi att klara oss lika lindrigt då? Och alla som ropar så ihärdigt efter MER .. inser de hur stora riskerna är att de får nöja sig med mindre?

Jag är övertygad om att vår regering följer och försöker anpassa sig till vad som händer i världsekonomin, även om de inte sitter inne med alla svar eller har full handlingsfrihet .. och jag är precis lika övertygad om att oppositionen gör sitt bästa för att förtränga vad som händer utanför landets gränser, i sin jakt på den yttersta makten .. kosta vad det kosta vill.

Det skrämmer mig faktiskt. Ett politiskt ställningskrig och en överbudspolitik, enbart för att inkassera politiska poäng i höst är inget som gynnar medborgarna, men något som vi kanske kommer att få betala dyrt för inom ett par år?

Därför har jag lite ont i magen och funderar över hur jag bäst ska kunna skydda mig och min familj när/om det värsta kommer till det värsta. Det hänger som ett litet orosmoln över sommaren, trots att Rackarkotten står i dörröppningen och vill leka med sin nya gröna boll och hallonen mognar i vårt ostrukturerade hallonbuskage.

SvD, SvD, DN, DN, Expr., AB, AB

6 kommentarer:

  1. - Betala av lån
    - Spara pengar/Skaffa buffert
    - Börja följa nyhetsflödet, förslagsvis mitt eget twitter-flöde då svenska medier sover sin 1000-åriga sömn just nu.

    http://twitter.com/centrifugen

    SvaraRadera
  2. MFC .. punkt 1 och 2 har jag förhållit mig till hela livet, och punkt 3 börjar jag med genast även om din blogg och ditt twitterflöde inte precis minskade oron.

    SvaraRadera
  3. Om du känner dig trygg med punkt 1 och 2 är du på bra väg emot en tryggare tillvaro så sluta oroa dig :-)

    SvaraRadera
  4. säger bara en sak game over och ni kan tacka kristendomen och demokratin för det :) eftersom det är i demokrati idiot som kristendomen kan få makt.

    SvaraRadera
  5. Kantarellkungen15/7/11 17:31

    Jag ångrar min jaröst. Jag ville ha en värld där man kan bosätta sig var som helst, jobba var som helst och hyra hantverkare varifrån som helst.

    Jag fick visserligen det, till en del. Men jag fick också datalagringsdirektiv och jordbrukssubventioner. EU är den största byråkratin som skapats och den vill lägga sig i allt. Subsidiariteten, som det talades så fint om 1994, har helt försvunnit när den behövs som bäst.

    SvaraRadera
  6. Köp fysiskt guld och silver, har ökat med ca 25% om året i snart 10 år, mycket bättre än aktier, fastigheter mm.
    Dessutom har ju oron knappast minskat utan ökar och ökar för varje dag vilket innebär att ädelmetallerna kommer att fortsätta lyfta.

    SvaraRadera