torsdag 21 juli 2011

Semestersegt.

"Lägg ner semestern" .. skriver Niklas Ekdal i Expressen och menar att vi borde "leva året runt i stället"?

Nu anser väl jag i och för sig att jag lever hela tiden och inte bara några veckor på sommaren. Snarare tvärtom egentligen, på sommaren är jag på något sätt mindre levande än resten av året.

Det är ju nu som allt det där som jag lovat mig själv att jag ska göra .. när det blir bättre väder/mer ledigt/mer tid/jag mår bättre/orkar mer .. verkligen ska göras. Jag blir alldeles matt och handlingsförlamad bara jag tänker på det, och lägger ner onödigt mycket energi på att försöka förtränga gamla löften och planer. Tänk då om man delar upp de här veckorna under hela året .. då skulle jag vara så här seg nästan jämt?

I dag har jag plockat undan/flyttat en hög som blev över när jag plockade undan på en annan yta vid ett annat tillfälle. Förra semestern, kanske??

I den högen låg ett urklipp som jag förmodligen tänkt ska ingå i det collage som jag, för ett antal år sedan, lovade mig själv att göra på ett gammalt köksbord .. någon gång .. någon sommar när katterna är ute och inte hårar ner .. nästa semester kanske .. något år.

Rubriken är "Kloka ord från barn" och inför dagens middagsplanering som jag planerar att lägga över på någon annan, så kan jag ta till mig visdomsorden från Jeanette, 10 år:

"Aresenik är en stark krydda som kan förstöra en hel middag"

Vilket kan jämföras med vad vuxna har sagt i samma ämne:

"Alla gifter är vanebildande, utom arsenik i större mängder"! Vilket känns betryggande om nu middagen händelsevis blivit förstörd. Eller ...

"Nej, sa apotekaren till kunden, ni måste faktiskt ha recept för att köpa arsenik. Det räcker inte med ett foto på er svärmor!"

Och nu MÅSTE jag lätta från den här stolen innan det här inlägget spårar ur ännu mer, och åtminstone försöka ta tag i någonting! Det vete sjutton vad .. men det får bli inomhus för det regnar på ett trevligt och ogräsrensningsomöjligt sätt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar