söndag 10 juli 2011

Retro .. visst var det bättre förr??

Inspirerad av Håkan Juholts rekordtidiga valrörelse drabbades jag av retro-känslor och sökte mig tillbaka i tiden. Till den tid då allt var ljust, vackert och ansvarslöst.

Maken och jag besökte en veteranbilsmarknad och, visst var väl bilarna bättre förr? Vackrare, vräkigare, personligare och bensinen var billigare och mackarna tätare och mer lättillgängligare. Vägarna var smalare, hastigheten lägre och minnet av min pappas alla bilar poppade upp i minnet.

Åh, alla bilköer, där min lillebror och jag fick gå bredvid bilen för att svalka ner oss eftersom AC var en finess som kom betydligt senare. Mammas panikslagna rop .. SKYNDA ER, nu släpper det!!! .. när kön plötsligt rörde på sig och alla gånger som bilen kokade, vilket i alla fall jag tyckte var lika läskigt som om den hade brunnit.

Vi tog oss också en titt på veteranbåtar också, när vi ändå gick bakåt i tiden. Glänsande mahogny, soldäck och salonger där fina folket höjde champagneglaset. Suck .. visst var det bättre förr. Så stillsamt, sakta och tiden som stod stilla.

Förr kunde man knacka på hos bekanta och få kaffe .. helt oanmälda. I dag känns det som ett socialt övertramp. Men eftersom Maken och jag lallade omkring i retro-land så gjorde vi precis det och hemsökte mina släktingar och gjorde en djupdykning i mina barndomsminnen. ALLT var bättre förr!

Till och med kläderna var bättre förr, insåg jag när jag kom hem. Roligare och mer personliga .. inte så trendkänsliga och märkesanpassade. Människor fick ha personlighet .. ack ja, det var i sanning bättre förr, tänkte jag och klippte till en retro-klänning efter ett retro-mönster. En skapelse i rött med svarta prickar.

Sammantaget kan jag hålla med Håkan Juholt, det VAR bättre förr!!

Då hade jag inget annat att lägga lönen på än på mig själv .. inga räkningar, räntor, amorteringar och vantrivdes jag med jobbet var det bara att ta ett annat. Då bodde jag hemma och mamma städade, lagade maten och tvättade mina kläder. Då gick jag ut när jag ville och kom hem om jag ville .. ingen ställde krav, allra minst jag själv.

Samhället var inte så föränderligt, ytan hade inte blivit så viktig och ansvaret var fortfarande någon annans ... visst var det bättre då?

Inte för min mamma visserligen .. men hon i sin tur talade ofta lyriskt om den tiden då hon bodde hemma och hennes mamma lagade maten, tvättade och städade och hon var fri att leva sitt liv utan band och utan måsten. Då samhället var oföränderligt och ytan inte hade blivit så viktig och ansvaret fortfarande var någon annans.

Visst var det bättre då?

Och kanske är det så han menar Håkan Juholt, att vi ska vara som barn som får manegen krattad, slipper ansvar och krav och låter Någon Annan bestämma förutsättningarna för våra liv ... alltid.

Hela livet?

DN, Expr., Expr., AB, AB, AB,

5 kommentarer:

  1. Kusinen från landet10/7/11 11:02

    Ja inte skulle jag ha något emot att "någon annan" fixade städningen och tvätten och ogräsrensningen och framför allt betalade räkningarna etc, frågan är bara var man hittar denna "någon annan" som är villig att låta mig leva i oskuldsfull ansvarslöshet.

    Men oannonserade fikabesök välkomnas.

    SvaraRadera
  2. Visst var det bättre, åtminstone var man ju själv bättre förr. Och alla som vill fika är välkomna.

    SvaraRadera
  3. Patrik Mörée10/7/11 12:55

    Haha, fin sammanfattning. Samtidigt undrar jag ibland om inte alla de som verkligen tror att det var bättre förr skulle må bra av en vecka i ett statartorp från tidigt 1900-tal.

    SvaraRadera
  4. Alla de som säger att det var bättre förr var vanligtvis yngre förr och troligtvis kände de sig bättre förr - ju förr desto bättre - till och med förr var bättre förr!
    J-O

    SvaraRadera
  5. Allt var inte bättre förr, men många saker var bättre för

    SvaraRadera