fredag 1 juli 2011

Du kan aldrig riktigt dölja ..

.. om du säger en sak och menar en annan. Det skrivna ordet kanske känns säkrare, men det märks alltid när skribenten bara är skicklig med orden och saknar helhjärtat engagemang eller tvivlar på sitt eget budskap.

Och det märks alltid när någon skriver ur hjärtat och verkligen brinner för det h*n vill förmedla.

Jag läser Ylva Johanssons debattartikel i DN i dag .. "Vilket blir ditt bidrag till jämställdheten Juholt?" .. och jag kan känna hennes frustration och verkligen tro på hennes ord. För första gången någonsin.

Det är inte ofta jag får den känslan när jag läser något som våra politiker totat ihop i idogt samarbete med någon avlönad ordvrängare och med ett till intet förpliktigande budskap.

Ylva Johansson släpper frågan om vad det kostar, hur det ska göras och koncentrerar sig på huvudfrågan ... NÅGOT måste göras! Framför allt för de kvinnor som decennium efter decennium, regering efter regering aldrig fått minsta gehör för sina frågor och sina krav på lika lön.

Jämställdhet är lika rättigheter, lika skyldigheter och lika möjligheter .. och på den sista punkten haltar det betänkligt. Kvinnor har inte lika möjligheter trots att det är på deras axlar hela samhället vilar.

Om alla genusforskare, genuspedagoger och genusteoretiker fick sin vilja igenom så skulle alla kvinnor vara högutbildade, sitta i styrelser och på vd-stolar samt styra landet och därmed få lika lön .. men vilka skulle då ersätta dem i de fullständigt oersättliga arbeten som de nu har?

Männen??

Till vilken lön?

Med vilken status?

Håkan Juholt har haft sina 100 dagar och jag måste säga att jag på rak arm skulle kunna peka ut ett antal socialdemokrater som skulle ha gjort mer av dem .. Ylva Johansson till exempel!

Och, tyvärr, det första som slog mig när när jag hörde den för mig okände Håkan Juholt var hans otidsenliga och gammaldags kvinnosyn. Hans egen berättelse om hur han valde och vrakade, testade och godkände .. hur han använde liknelser och ord som kval, kvartsfinal, semi, final och slutligen musiksmakstester och provsemester .. fick mig att tänka på forna tiders herrmiddagar.

Det finns ett gammalt ordstäv som lyder .."av vad hjärtat är fullt, talar munnen" .. och visst förstår jag att det var "folkliga" skojserier och överdrifter från Juholts sida. Ett sätt att visa att han var likadan som vem som helst .. en grabbig grabb bland alla andra grabbiga grabbar. En som vet vad "fölk" vill ha .. en politikens Bert Karlsson.

Men en man i hans ställning borde ha sett längre än till polarna och det grabbiga tilltalet och fattat att Sverige inte är ett omklädningsrum för herrar utan också en spelplan för kvinnor.

De grabbiga grabbarna med sina unkna kvinnoskämt börjar ta slut, de var vanliga förr och finns numera bara hos en del eftersläntare som inte riktigt törs se på sig själva som något annat än en RIKTIG KARL!!

Håkan Juholt kommer att svara Ylva Johansson. Han kommer att göra det med många ord, rätt ord och vackra meningar och framtidsvisioner .. men den verkliga brinnande känslan som driver Ylva Johansson kommer han inte att hitta.

Han har den inte, förstår den inte och är alldeles för låst i gamla värderingar för att kunna hitta den.

Det är min åsikt, det är mitt syn på Håkan Juholt, hans 100 dagar och 800 valmöjligheter ..

DN, DN, DN, SvD, Expr., Expr., AB,

3 kommentarer:

  1. "...en politikens Bert Karlsson"
    Mitt i prick! Så enastående bra :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte något däråt när jag läste DN i morse utan att kunna formulera det så väl. Du är skarp och klar i tanken.

    SvaraRadera
  3. Hear hear till varendaste ett ord!!!!!

    SvaraRadera