onsdag 6 juli 2011

Att förklara politik för en katt?

Vad är politik? .. undrar Hittekatten efter en upprörd diskussion mellan Maken och mig.

Politik? Hmm .. hur ska jag säga? Vi betalar en massa människor för att besluta och bestämma vad som är rätt och bra för oss alla till att börja med.

VA!!

Och de har delat upp sig i olika "lag" som lovar olika saker och så väljer vi det "lag" som verkar bäst, och så får de bestämma.

Och de som inte får bestämma? Spöar ni upp dem eller jagar ni bort dem?

Nej, de får fortfarande betalt för att försöka förstöra det som de som vann försöker göra så att de kan lova samma sak, fast på ett bättre sätt, nästa gång som vi får välja vilka som är bäst.

VA!! Är ni inte riktigt kloka? Och om de som förstör vinner nästa gång?

Då får de första försöka förstöra vad de andra försöker göra för att bevisa att det var de som var bäst i alla fall.

Och det tycker ni är ett BRA system?

Mja? Så är det ju så att de olika "lagen" också är uppdelade i olika falanger som motarbetar varandra INOM "laget" för att få rätt person som lagledare .. och jag VET att det låter idiotiskt, men så är det. Det är politik .. lagom förenklat för en katt.

Och om ni tog bort politiken och bestämde själva?

Då blev det nog väldigt rörig.

BLEV rörigt?

I alla fall så blev det nog mindre över till kattmat till lata katter!

Aha!! DET var ju en viktig synpunkt till slut! Om jag förstår det hela rätt så kan DU lova mig skinka varje dag mot att jag håller mig till dig och sover i din säng?

Ungefär så .. fast det där med sängen är inte såååå viktigt, och bara om jag får ha huvudkudden i fred.

Men om Gubben lovar mig lax varje dag så blir det genast lite knepigare, eller hur? Och om du och Dottern går ihop och lovar skinka OCH hummer för resten av livet, om jag avstår från mitt självbestämmande så är det kanske inte så mycket att orda om? Hummer är ju alltid hummer!!

Fullt så enkelt är det nog inte .. för om du lovar bort dig till det vinnande alternativet, så måste du leva efter deras regler i FYRA ÅR .. medan de kan ge fullständigt katten i att fullfölja sin del av avtalet genom att skylla på dem som hade jobbet innan eller på att "de andra" ifrågasätter nyttan av skinkan och hummern.

Kan man inte ångra sig då, och ta lax-löftet i stället?

Nej, vi får bara tycka en gång vart fjärde år.

VA?? .. och detta BETALAR ni för? Kan ni inte sluta att betala om de inte gör som ni vill?

Nej, tyvärr. De bestämmer själva över hur mycket och hur många vi ska betala för.

Hur är det möjligt? Hur kan ni gå på det gång efter gång? Det är ju obegripligheternas obegriplighet!

Och VARFÖR??

För att det är bäst för oss, förstås.

Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha ........


Expr., Expr., Expr., SvD, SvD, DN, DN, DN, AB, AB, AB

4 kommentarer:

  1. Any skriver: "en upprörd diskussion mellan Maken och mig"

    Vad gällde diskussionen/upprördheten?

    SvaraRadera
  2. Hej Hittekatten! Äntligen förstår jag politiken och varför matte envisas med att mata Gunvald Sköldpadda med lax och räkor - det är på grund av politiska skäl! Jag skall starta ett kattparti.Häng på!

    SvaraRadera
  3. Johan .. den upprörda diskussionen rörde de bristande kontrollsystemen inom vård, skola och omsorg. Då menar jag inte de olagliga transaktionerna som kan förekomma, utan de lagliga där pengar flyter iväg till onödiga administrativa tjänster, möten, resor, samtal, träffar, informations- och studieresor/träffar, inredningar, konstnärliga utsmyckningar, illa genomtänkta datasystem som aldrig blir färdiga osv osv.

    Det är ofta stora diskussioner om enskilda fall eller mindre grupper som far illa .. men det är ALDRIG någon som följer pengarna från start till mål, om jag får uttrycka mig så.

    Och för att ytterligare förenkla ämnet .. hur mycket av avsatta summor kommer fram till dem som det gäller??

    En miljon förvandlas lätt till en spiljon inom våra statliga och kommunala verksamheter .. helt lagligt.

    Surögda Ester .. jag tror jag lyckades övertyga min Människa om värdet av fri Hummer livet ut! Har vi tur så sköter hon jobbet med kattpartiet så vi vettiga kan softa oss genom tillvaron som vanligt!

    SvaraRadera
  4. Tack för svar, Any!

    Författaren och debattören Anders Isaksson - djupt saknad - kallade skattemedlen för "herrelösa pengar".

    Alla människor (nåja, nästan alla) håller hårt i den egna plånboken.

    Men ingen svensk beslutsfattare (tjänsteman eller politiker) har samma inställning till skattemedlen. De herrelösa pengarna rinner ansvarslöst mellan deras fingrar utan ordentlig kontroll... i all, säger all, offentlig verksamhet.

    Ja - utom, när det gäller själva kärnverkssamheten inom äldrevården och sjukvården där ransoneras kaffet och ägghalvorna - hur skulle man annars ha råd med ett överflöd av "administrativa tjänster, möten, resor, samtal, träffar, informations- och studieresor/träffar, inredningar, konstnärliga utsmyckningar, illa genomtänkta datasystem som aldrig blir färdiga osv osv".

    Vidare finns den skattefinansierade s.k. "ideella" sektorn - INGEN vet hur mycket denna vidlyftiga verksamhet sammantaget kostar skattebetalarna, påpekade Anders Isaksson.

    Ta t.ex. en märklig skattefinansierad organisation som "Svenska FN-förbundet".

    "Syften och ändamål

    Svenska FN-förbundet är en ideell förening som verkar för ett bättre och starkare FN."

    "FN-förbundet informerar och utbildar alla som vill veta mer än FN. Genom möten och media gör vi våra åsikter kända och försörker påverka makthavare och beslutsfattare i regering, riksdag och myndigheter. FN- förbundet granskar även Sveriges agerande i FN och övervvakar att den svenska regeringen uppfyller sina åtaganden gentemot FN."

    "Arbetet leds av en styrelse med 19 medlemmar. Ordförande är Aleksander Gabelic. Ett kansli med ett 20-tal anställda finns i Stockholm" liksom ett regionkontor i Göteborg med 1 anställd.

    Skattebetalarna pungar ut med ca 25 miljoner årligen till de här personerna, som "verkar för ett bättre och starkare FN", genom att man "informerar och utbildar alla som vill veta mer än FN".

    Eeh..?? Borde inte FN själv bekosta denna verksamhet?

    Jag snubblade över organisationen (jag hade inte en susning om att den fanns) när dess ordförande skrev berömmande (på en resesajt) om ett sex-stjärnigt (!) hotell i Bangkok (alt. HongKong), där han hade bott flera gånger. Man kan nog utgå från, att du och jag tyvärr betalade notan...

    http://www.fn.se/PageFiles/2459/%c3%85rsredovisning%20Svenska%20FN-f%c3%b6rbundet%202009.pdf

    P.S. SIDA sätter sprätt på 100 miljoner per dag - jag är övertygad om, att ännu mer skattemedel går till de skattefinansierade s.k. "ideella" organisationerna.

    SvaraRadera