fredag 8 juli 2011

Där satt den!

Jag tittade på Debatt från Almedalen i går och fick svar på frågan jag funderat på i åratal .. varför går det inte att få någon kontakt med etablerade sossar någonstans inom det Socialdemokratiska Partiet? Varför vill ingen svara på frågor eller diskutera sin politik och varför blir kommentarer på NetRosbloggarnas sidor icke-godkända eller obesvarade/ignorerade?

Varför vill sossarna inte kommunicera med väljarna och varför verkar det vara så farligt att bli lite ifrågasatt eller att ifrågasätta?

Maj-Britt Theorin gav ett tydligt svar när hon kritiserade Thomas Bodström för att inte ha IDEOLOGIN I RÖTTERNA och för att han SAKNADE IDEOLOGISK bas .. trots att han har varit verksam i toppen på partiet i 10 år.

Han saknade bakgrund i Unga Örnar, hade inte varit med i SSU och var därmed inte kvalificerad för att vara med innanför de stängda dörrarna i Socialdemokratins innersta krets ... bland de utvalda.

Dessutom så hade han ju varit i USA och levt i en drömvärld där "tänkandet var så långt borta" från socialdemokraterna att hans åsikter i alla fall inte var realistiska eller sanna??

När Ylva Johansson försökte släta över med att sossarna visst behövde nytt blod utifrån, kontrade Maj-Britt Theorin med att "det är självklart att de får komma in, till och med unga SSU-are släpps in".

Tänka sig, till och med unga SSU:are kan få tillträde till elitens finrum!

Och där har jag förklaringen. Tåget gick redan när jag var barn och inte gick med i Unga Örnar. Frågan är om det hade hjälpt om jag anslutit mig till SSU när jag var tonåring? Och mina föräldrar och släkt .. inte en sosse så långt ögat kan se.

Inte undra på att jag inte finns, sett med socialdemokratiska ögon.

Maj-Britt Theorin och Helene Fritzon gav mig en bild av en elit, ett särskilt folk som är särskilt utvalt och som har IDEOLOGIN I RÖTTERNA .. precis som Antroposoferna och vissa frikyrkliga samfund. Ett system där rätt föräldrar och rätt bakgrund är en garanti för framgång före dem som stått utanför och inte KÄNNER PARTIET ända in i själen.

Det var obehagligt .. ett slags herrefolkstänkande. Det skapade en avgrund mellan VI som vet allt och ER ANDRA som inte vet ert eget bästa.

Men nu var allting bra. Den nya ledningen har rensat bort alla som saknar den ideologiska basen och inte har de rätta ideologiska rötterna .. dvs allt löst folk med icke-bakgrund som Mona Sahlin släpat in i finrummet.

Och nu fattar jag också varför Håkan Juholt är så angelägen att riva ner den enda budget som finns för landet och den enda fungerande politik som presenterats .. utan att ha varken det ena eller andra att erbjuda i gengäld.

Han har ju rätt bakgrund! Ideologin i rötterna! Den ideologiska basen! Rätt förankring .. och så talar han så bra med de rätta liknelserna och med det rätta salvelsefulla darret på rösten. Frågan är om han kommer att följa Maj-Britt Theorins påstående och tala sig varm för den fattiga Medelklassen också .. vi som inte har råd med mat till våra barn och lider svårt under det borgerliga oket?

Det kommer vi att få höra i dag och jag ser fram emot alla liknelser och plattityder som kommer att välla ut under den Juholtska mustaschen. Däremot så förväntar jag mig ingen faktisk lösning på alla problem och allt lidande som Håkan Juholt kommer att måla upp för oss .. det behövs ju inte heller.

Han talar ju så bra ändå.

Men det finns ingenting han kan säga som kan tvätta bort den skrämmande bild av arrogant, maktfullkomligt elittänkande som Maj-Britt Theoring visade upp i går.

Det kan aldrig hända här .. har jag tänkt när jag sett märkliga ledare som trampat ner och förminskat sitt eget folk. I går fick jag lite ont i magen av att höra på dem som vill ha makten .. helst förr än senare.

Till vilket pris som helst.

De socialdemokratiska väljarna .. de utan de rätta rötterna .. förtjänar något bättre, tycker jag. Det är ändå de som fört alla dessa maktfullkomliga reliker till den plats de som nu klänger sig fast sig vid.

Expr., Expr., Expr., SvD, DN, DN, AB, AB, AB

4 kommentarer:

  1. Kantarellkungen8/7/11 12:48

    Vissa är mer jämlika än andra. Undrar om Theorin fortfarande är motståndare till paraboler? Ända sedan 70-talet har jag betraktat henne som placerad långt över sin kompetensnivå.

    Hon gillar fred, det verkar vara hennes stora plus. Till skillnad från oss övriga kan man tänka.

    SvaraRadera
  2. Jag har länge hävdat att idrott är nutidens motsvarigheten till religion för folket och sossarna är den nya adeln.
    Lite grovt tillyxat sådär...
    :)

    SvaraRadera
  3. "Tåget gick redan när jag var barn och inte gick med i Unga Örnar. Frågan är om det hade hjälpt om jag anslutit mig till SSU när jag var tonåring? Och mina föräldrar och släkt .. inte en sosse så långt ögat kan se.

    Inte undra på att jag inte finns, sett med socialdemokratiska ögon.

    Maj-Britt Theorin och Helene Fritzon gav mig en bild av en elit, ett särskilt folk som är särskilt utvalt och som har IDEOLOGIN I RÖTTERNA .. precis som Antroposoferna och vissa frikyrkliga samfund. Ett system där rätt föräldrar och rätt bakgrund är en garanti för framgång före dem som stått utanför och inte KÄNNER PARTIET ända in i själen.

    Det var obehagligt .. ett slags herrefolkstänkande. Det skapade en avgrund mellan VI som vet allt och ER ANDRA som inte vet ert eget bästa."


    Jupp - mycket bra beskrivet. En person med den mentaliteten tvivlar inte heller, på att han/hon bör bestämma över, hur andra ska leva sina liv - långt in i säng- och barnkammaren anser de sig kallade att besluta över andras liv.

    Anders Isaksson skriver om fenomenet och kallar dem en politisk adel. Precis som med adeln så måste man födas i rätt familj för att räknas och ha de rätta rötterna.

    Lästips: Den politiska adeln av Anders Isaksson.

    http://www.bokus.com/bok/9789185015870/den-politiska-adeln/

    SvaraRadera
  4. Klockrent som vanligt, Any! Det är precis som det fungerade i Sovjet, DDR och nu Nordkorea m.fl. Otäckt!

    SvaraRadera