.. Sverigedemokraterna
stod med sotsvarta rubriker på förstasidorna, eller hur Karin Pettersson?
Under hela valrörelsen
2010 gav Aftonbladet och Socialdemokraterna en ovärderlig mediabelysning åt
Sverigedemokraterna. Det var skrämselpropaganda från dag ett och varje valtal,
varje debattartikel hade inslag av varningar för de rasistiska och
främlingsfientliga svenskarna som övervägde att rösta på SD.
Det var negativ
publicitet .. som övertygade många att samhället fruktade partiet och att en
maktposition fanns inom räckhåll. Vågmästarrollen var uträknad och publicerad
redan långt innan valrörelsen tog sin början.
Sverigedemokraternas
väljare anade makt och att partiet hade tillräckligt med muskler för att tjäna
deras ändamål .. vilket kanske inte var avsikten men blev resultatet.
Jag tyckte det var
vansinne då, att det var som en gratisbiljett rakt in i riksdagen .. och jag fick
rätt. Där är det sedan för sent. Det går inte att förbjuda ett parti, som
blivit valt i ett demokratiskt val, inte heller kan någon förbjuda dem att föra
fram sina frågor. Det går inte heller att låtsas som om de inte finns .. det
skulle ju vara som att låtsas som om nästan 10% av väljarkåren inte heller
fanns eller hade några rättigheter.
Upplever så många
människor att de varken blir sedda eller hörda, så är det dessutom politikernas
förbaskade skyldighet att lyssna på dem och bevisa att de kan skapa
tillräckligt med förtroende, trygghet och sammanhållning så att det inte finns
utrymme för enfråge- och missnöjespartier.
Karin Pettersson klagar
högljutt på SVT och glömmer sin egen tidnings del i Sverigedemokraternas
framgångar. Men då, när AB sålde lösnummer på att skrämmas med den makt SD
skulle få om de kom in i riksdagen var det ingen som tänkte på att den
"förenklingen" faktiskt skulle bilda vågen som de kunde surfa in på.
Ni kan lita helt på Aftonbladet .. säger chefredaktören Jan Helin.
Finns det en bra och publicerbar story kommer vi att vilja ha den. Det är
liksom så vi försörjer oss. Och vet ni vad – det är inte ett hot mot
demokratin. Tvärtom.
Jag är inte så säker på
att han har rätt där.
Nu säljer Aftonbladet
lösnummer på att anklaga andra för att sätta strålkastarljuset på samma parti
som Aftonbladet själva oavbrutet belyste en hel valrörelse?
Karin Pettersson skriver
.. Medier verkar inte i ett tomrum.
Ledande publicister kan aldrig gömma sig bakom någon annan när de ska motivera
sin journalistik. Det finns bara medvetna val, av vinklar och grepp som just
den redaktionen och dess chefer tycker är viktiga och relevanta.
Jag hade ingen som helst
delaktighet i spridningen av SD:s budskap eller i att de kom in i riksdagen ..
kan Karin Pettersson och hennes chefredaktör ärligt och uppriktigt säga det
samma?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar