.. han är jättejättejättekränkt
- och upprörd!
Upprördheten vänder sig främst
mot Professor emeritus Madeleine Leijonhufvud som tagit sig friheten att uttala
sig om det enastående verk av Elisabeth Ohlson Wallin som Aftonbladet i sin godhet
publicerade i sin strävan att granska makthavare i största allmänhet och
kungahuset i synnerhet.
SE bilden - HÄR!! Se det FRUKTANSVÄRDA som
ALLA talar om! OBS .. se på
egen risk!
ANGREPP - mot yttrandefriheten!! LÄS det
hånfulla debattinlägget från den tossiga professorn HÄR!!
Professor Madeleine
Leijonhufvud dristar sig till att tycka att bilden signalerar ..
.. "Vuxenmobbning, riktad mot personer som rent faktiskt saknar
möjlighet att försvara sig. Bilden säger inget som inte redan är påstått i en
rad olika medier, den tillför inte ens något nytt i angreppen på kungen och
drottningen."
.. och att ..
"Det är viktigt
och fullt legitimt att diskutera och argumentera för en förändring av svensk
konstitution – att vi skulle övergå från monarki till republik. Men
skriverierna om kungen och kampanjen mot drottningen, nu senast de falska
mynten med den kränkande texten och Ohlson Wallins bild, är inte en sådan
diskussion eller argumentation."
Det var det värsta!!
YTTRANDEFRIHETEN är helig och vilka medel som helst är tillåtna för att
upprätthålla den .. även om man måste gå till föregående generationer för att få bränsle till de satiriska knorrarna, begriper människan inte det??
Jan Helin känner sig
dubbelt .. mångdubbelt .. mer kränkt än kungen och drämmer till med storsläggan
och bemöter professorns debattinlägg med att det innehåller .. "ett tankedjup motsvarande en vattenpöl."
Där fick hon så hon
teg!! "Drottningvänninan" .. som han så fiffigt och föraktfullt
lyckas förminska henne till. Här ska hon minsann inte komma och anklaga HANS
tidning för mobbing!!
Man kan ju inte använda
yttrandefriheten till vad som helst, eller hur? Och hur kan Elisabeth
Tarras-Wahlberg ens antyda att det handlar om publicitet som syftar till att
alla inblandade vill tjäna pengar?
Det vill väl ALLA?
Hur skulle någon kunna
tjäna ett öre på illa genomförda photoshopsalster, taffliga talk-shower och
icke-fungerande mirakelmetoder/Superdieter/Superpiller om inte Aftonbladet ställde
upp och marknadsförde dem? Vem vill missa ..
Nu är vinet som lindrar bakrus här
Det vidrigaste man sett på film
Modellen XX - chockar en hel värld genom att visa upp sig som hen verkligen
ser ut .. med pytteliten valk och riktiga celluliter
Prylen du inte trodde fanns!
Här gör XX det mest överraskande!
.. eller hur vi ska göra för att sänka elkostnaden, vikten eller skatten!
.. eller hur vi ska göra för att sänka elkostnaden, vikten eller skatten!
För att inte tala om de
kriminellas handbok .. HÄR - bor de som har dyrast bilar! HÄR - bor de som tjänar
mest i din kommun. HÄR - hittar du de RIKASTE människornas fritidshus!! HÄR - hittar du dem som har mest i plånboken och nyligen har vunnit MILJONER!!
Som Jan Helin så riktigt
påpekar .. HÄR - "kan ni lita helt på
Aftonbladet: finns det en bra och publicerbar story kommer vi att vilja ha den."
.. och finns det inte
någon bra och publicerbar story så skapar de så gärna en åt oss med små
lättsmälta klickmonster som visar hur människor lyckats plastikoperera sig till
oigenkännlighet, djur amputeras på de mest groteska vis, hajar som filmas från
surfingbrädor - vilket får oss att avstå från att bada i öppet hav i
evinnerliga tider eller inslag där alla HÅNAR, gör det mest FÖRBJUDNA eller
bekänner att det gjort det OTILLÅTNA i sängen/badkaret/köket eller någon
annanstans.
Eller så bjuds vi på en CHOCK .. när tidningen avslöjar att andra människor oavsiktligt blottar samma nakenhet som vi kan chockera oss själva med, genom att ta av oss kläderna och ställa oss framför spegeln?
Jan Helin har rätt i att
Aftonbladet och alla andra tidningar är beroende av att vi läser det de skriver
för att de ska överleva. Därför väljer de att vädja till våra sämsta sidor med
en kreativ rubriksättning som betalar sig i form av ökade annonsintäkter.
Det är business ..
enligt min uppfattning, en uppfattning som jag inte delar med Jan Helin som
avslutar sitt blogginlägg ..
"Journalistiken är på många håll i akut behov
av att förstå detta enkla samband och att kommersiella intressen inte per
automatik står i strid med ett kritiskt granskande uppdrag.
Att många säger en sak om vad de läser och i verkligheten klickar på något
annat kan bara förvåna professor emeritus Leijonhufvud."
Och här verkar han
fullständigt ha glömt bort den bild som var huvudorsaken till den debattartikel
som han kränktes så jättejättemycket av, och verkar ha hamnat i någon slags
försvarstal rörande Aftonbladets rubriksättning i största allmänhet??
Jag tycker uppriktigt
synd om Jan Helin - yttrandefrihetens främste vapendragare, sanningens
förespråkare och Gilla Lika-kampanjens skapare. Kritikkänslig, kränkt, och
missförstådd missunnas han sitt eget tolkningsföreträde i sin egen tidning -
människor har sannerligen varken hyfs eller stil och är alldeles för lättstyrda nu för tiden.
DET är han åtminstone
överens med Professor emeritus Madeleine Leijonhufvud om.
Vad Jan Helin glömmer är att Aftonblaskan har som policy att "beröra" sina läsare.
SvaraRaderaDet är det som driver dem, för de tror att det är det enda sättet att tjäna pengar.
Kanske har de blivit inspirerad av ärkemobbaren Alex Schulman,
http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/underhallning/schulmanshow/article15595271.ab?start=1367
Jan Helin har inte fattat hur besvikna deras läsare blir när de ser alla smaskiga rubriker som utlovar det ena efter det andra men som nästan alltid visar sig sakna djup och bredd.
Problemet blir att Jan Helins tidning aftonblaskan bidrar väldigt mycket till att folk tappar förtroende för media i allmänhet och aftonblaskan i synnerhet.
I stället verkar det på Jan Helin alltid vara någon annans fel. I vanlig ordning. :-)
/Henrico
Vad jag menar är att Jan Helin i sin iver att tjäna lite stålar och beröra sina läsare låter aftonblaskan sticka ut sitt kaxiga huvud lite för långt då de faktiskt inte lever upp till vad de lovar när folk sedan faktiskt läser artiklarna.
SvaraRaderaDet är lite som hmm, Carema eller något annat privat vårdföretag som med glassiga broschyrer lovar gult och gröna skogar, allt med den digra vinsten i åtanke utan att leverera den kvalitet som de lovat sina läsare.
Det är en oerhörd stor diskrepans mellan krigsrubrikerna och vad artiklarna faktiskt innehåller.
Det är Jan Helins största problem, men jag tror inte det finns någon på aftonblaskan som vågar säga det rakt ut.
/Henrico