onsdag 20 april 2011

Skolan är ett okänt land ..

.. för mig. Jag har väldigt liten inblick i hur det ser ut i skolan nu för tiden .. men det var ingen rolig arbetsplats när Dottern var min guide in i skolvärlden. Vid några tillfällen vägrade hon helt att gå dit, så jag fick släpa med ett gäng kattungar för att berätta om mobbning bland djur, vilket blev så lyckat att jag fick göra om det ett par gånger till .. och även med hundar. Och som en liten bieffekt fick vi agera skolskjuts åt några andra elever som inte tordes gå hem själva. Något som egentligen skolan borde ha uppmärksammat, tyckte jag då.


Barn vill inte vara elaka .. för det mesta är de värsta mobbarna fullständigt livrädda och blir som lamm när man ger dem lite bekräftelse eller uppmärksamhet.


Barn VILL lära sig .. om det känns meningsfullt och roligt.


Men det är väl också allt jag vet om skolan.


Nu handlar det tydligen mest om pengar. Kommunerna som går med FÖRLUST .. måste ta sitt ANSVAR och sluta upp med det!! Friskolorna som går med VINST .. måste också ta sitt ANSVAR och sluta upp med det!!


Det låter lite märkligt tycker jag .. eftersom de får exakt lika mycket pengar per elev att röra sig med??


Men det är säkert alldeles i sin ordning, vad vet jag??


Att politikerna i de olika kommunerna inte engagerar sig mer i skolan är inte så konstigt egentligen. Om man googlar lite planlöst på diverse kommuner så upptäcker man snart att de har klarat sig alldeles utmärkt utan att lägga ner alltför mycket krut på utbildning.


Så varför inte informera alla elever, som nu går ut ur grundskolan och gymnasiet utan fullständiga betyg, om nödutgången??


De kan ju alltid bli POLITIKER och så löser vi det lilla problemet. För är det någon välavlönad yrkeskår som inte verkar bli mindre så är det väl outbildade politiker, eller hur?



1 kommentar: