tisdag 5 april 2011

Varför ska man krångla till saker i onödan??

En majoritet i riksdagen kräver att det ska bli förbjudet att sms:a och att det ska krävas handsfree för mobilsamtal när man kör bil .. vi är tydligen ganska sena med den inställningen jämfört med andra länder?


När jag läser frågan .. "Varför är det okej att äta korv och använda sin surfplatta när man kör men inte att fippla med mobilen?" .. så förstår jag varför man dragit sig för den här frågan.


En befolkning som tycker att det är okej att äta mellanmål och läsa nyheterna på surfplattan samtidigt som de kör bil är nog ovilliga att avstå från tandborstning, rakning och sminkning framför backspegeln också, för det är inte heller förbjudet.


Att lösa korsord, spela sällskapsspel eller se en bra film möter väl inte heller några hinder i lagtexten, vad jag vet?? Och om det bara går så kanske det skulle vara en bra idé att byta ut cd-spelaren mot en mindre symaskin så kanske jag äntligen blir färdig med uppfållningen av diverse mer utrymmeskrävande objekt .. när jag ändå inte har något annat att göra.


En micro vore förresten trevlig att ha .. och ett litet kylskåp .. eller en frys. Då kan jag tillaga en enklare middag med kaffe och glass till dessert mellan Stockhom och Göteborg ... samtidigt som jag ser en bra film som jag kan twittra om för en intresserad krets av följare.


Varför krångla till saker i onödan .. vi kan ju inte förbjuda ALLT, eller hur? .. och är det inte förbjudet så är det ju tillåtet och måste göras, även om det blir ett visst spill i människoliv eller lite högre vårdkostnader.


Omdöme och ansvar är tydligen begrepp som är lika omoderna som moral, äppelknyckarbyxor och oljeeldning. Nu lever vi ju i INFORMATIONSSAMHÄLLET och då har vi inte råd att inte hålla oss uppdaterade eller att vara okontaktbara ens när vi sover .. än mindre när vi är vakna (?) och "sysslolösa" under något så långtråkigt som bilkörning.


Det konstiga är inte att man talar om ett förbud för att "fippla med mobilen" .. det märkliga är att det överhuvudtaget finns ett behov av att ta upp frågan? Och jag tar mig för pannan när det gäller korven och läsplattan .. MÅSTE det finnas en myndighetsperson vid VARJE svensks sida, som talar om vad som är rätt eller fel, lämpligt eller olämpligt???


Alltid???


AB, AB, SvD, SvD, DN, DN

5 kommentarer:

  1. "vi kan ju inte förbjuda ALLT, eller hur? .. "

    Fast det har vi redan. allt som är farligt som du gör medan du framför ditt fordon är redan nu olagligt. allt det du räknade upp är idag olagligt. Så att ha en extra lag mot just sms är överflödigt och sänder dessutom som du ser, fel budskaps till nissarna som du beskrev i ditt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Leta fram pipa, tobak och tändstickor ur diverse fickor samtidigt som han gjorde omkörningar, gärna på backkrön - det gjorde gärna min svärfar. Olämpligt och livsfarligt. Min man röker inte men han har ju telefon, GPS och handdator. Önskar mig befogenhet att bötfälla.

    SvaraRadera
  3. "När jag läser frågan .. "Varför är det okej att äta korv och använda sin surfplatta när man kör men inte att fippla med mobilen?"

    Var läste du den märkliga frågan? VEM ställde den?

    "En befolkning som tycker att det är okej "

    Stopp och belägg.. Du kan inte dra slutsatsen att "befolkningen" vare sig i sin helhet eller till största delen skulle vara lika rubbad som frågeställaren.

    SvaraRadera
  4. Tänk vad tunn lagboken skulle vara om man bara listade det som var tillåtet istället.

    SvaraRadera
  5. @Johan .. Den som ställde frågan var Aftonbladets Karin Magnusson på AB:s hemsida i samband med "nyheten". Förmodligen gjorde hon en hårddragning, precis som jag, för att se reaktionerna??

    SvaraRadera