tisdag 12 april 2011

"You don´t need to think ..

.. for yourself anymore - just read the papers", läser jag på en väldigt rolig bild som jag tyvärr inte får kopiera och ungefär så upplever jag mediaklimatet just nu.


Tro på det du läser, tänk inte själv och sök för guds skull inte information på nätet för då riskerar du bara att bli totalt förvirrad. En del journalister är lika kreativa när det gäller att tolka lagen som Försäkringskassan och resultatet blir ofta så man tar sig för pannan och undrar om de ens är läskunniga.


Jag läser kommentarerna runt sjukförsäkringen och blir så trött. Det finns massor av människor som har tid, ork, förmåga och längtan efter att skriva agressiva, hatfulla, osakliga och låååånga inlägg om sjukförsäkringens omänsklighet och grymhet.


Men om man nu har all den här tiden .. VARFÖR använder man sig inte då av den till att SJÄLV söka fakta och kontrollera det som fläskas upp i form av tidningsrubriker?? Varför köper man rätt av vad andra påstår, i stället för att försöka bilda sig en egen uppfattning byggd på de uppgifter som faktiskt finns lättillgängliga på samma dator som man skriver sina hatinlägg??


Ska det vara så förbaskat svårt?


(Och kom inte och påstå att jag inte vet vad jag talar om. Jag har under mitt liv .. och under två olika regeringsalternativ.. mött fler människor som kämpat mot myndigheterna för att få sin lagliga rätt än vad media lyckats gräva upp på samma tid. Och jag har varit till mer nytta för dem jag mött utan att behöva använda mig av stora rubriker, hatangrepp och agressiva osakliga skrivelser.)


Sjukpenninggrundande inkomst till exempel. Om du startar ett eget företag så får du faktiskt .. under 24 månader .. en sjukpenninggrundande inkomst motsvarande vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft ... om du gjort skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket. Det är en liten detalj som media nogsamt undviker att berätta när det gäller den som inte gjort det.

Om du är arbetslös måste du .. alldeles SJÄLV .. anmäla dig till Arbetsförmedlingen inom 3 månader. Det är ingen annan som kan göra det åt dig och det spelar ingen roll vilken regering vi har. Om du jobbar svart eller väljer att vara hemmafru så väljer du också .. alldeles SJÄLV .. att ställa dig utan sjukpenninggrundande inkomst. Om du ALDRIG har arbetat har du inte heller någon sjukpenninggrundande inkomst .. oavsett vad statsministern heter.


Det kan ju vara en bra början .. sedan kan du börja lääängta till år 2014 och ett annat regeringsalternativ om du vill. Men FÖRSÖK att ta reda på vad du får och vad det kostar innan du köper paketet oöppnat.


I alla system finns det gråzoner .. det är, har alltid varit och kommer alltid att vara många som hamnar där och behöver hjälp. All lagtext är tolkningsbar och det kommer alltid att finnas människor som tolkar till egen fördel efter egna behov, tycken och erfarenheter .. men det handlar inte om att våra ledande politiker sitter med på Försäkringskassan och detaljstyr varje enskilt fall, eller hur?


Eller tror ni det??


Men varför tänka själv när det är så lätt att följa med strömmen?? Jag tror jag ska ta lite media- och nyhetssemester och hitta på något annat med den här bloggen en tag. För när jag såg Håkan Juholt i Agenda i förrgår, då kändes det som om jag verkligen inte fattade någonting av det som så många alla andra tydligen ser??


Om jag skulle anställa en person för att ansvara för Företaget Familjen, se till att den fungerade väl för alla Familjemedlemmarna, ta hand om den gemensamma ekonomin och vara Företagets ansikte och röst utåt .. ja, då skulle jag banne mig INTE ha anställt Håkan Juholt.


Så nu väntar jag med stor spänning på Thomas Bodströms nya bok som ska avslöja maktspelet bakom kulisserna .. och hur det kom sig att sossarna har den ordförande de har i dag.


Fram till dess tror jag att jag ska koncentrera mig på att blogga om mina skor, kläder eller mina husdjur .. .. eller nå´t!!


SvD, SvD, SvD, DN, Expr., Expr., AB, AB, AB


Bloggar: Tokmoderaten

10 kommentarer:

  1. Bra rutet!/G

    SvaraRadera
  2. Som vanligt så bommar Alliansens företrädare en av det viktigaste problemen med dagens sjukförsäkring: FK bedömmer arbetsförmåga mot fiktiva arbeten, men sjuka och AF måste ju utgå från de arbeten som verkligen finns, för det borde väl vara verkligheten som gäller??.
    Så länge som man inte kommer tillrätta med denna motsägelsefulla situation, så kommer man aldrig att får ordning på sjukförsäkringen!!.

    JonasE

    SvaraRadera
  3. @JonasE Om ett arbete man inte klara av finns på arbetsmarknaden för tillfälligt, då ska man få A-kassa eller socialbidrag om man ej har rätt till A-kassa. Man kan inte bara få sjukförsäkring för det arbete som man kan klara av inte för tillfälligt finns på arbetsmarknaden, då ska man istället få A-kassa/socialbidrag som sagt och därefter söka efter de jobben man klarar av. Till slut kommer det nog. Om de inte finns pga. höga lönekostnader eller arbetsrättsregler, borde nog arbetsmarknadens parter i det första fallet och staten i de andra fallet se över detta.

    SvaraRadera
  4. Anybody:
    Jag tycker nog du ska gå över till att skriva om skor och kläder, det passar dig sannerligen bättre. Någon större koll på hur illa människor far i Alliansens Sverige har du ju inte. Och verkligheten är ju alldeles för obekväm för att den ska kunna ses av någon med skygglappar på.

    SvaraRadera
  5. @LabRat .. jadu, Labråttan, jag får nog överlåta debatten på nyanserade, pålästa, lagkunniga och intelligenta debattörer som dig. Jag kan nog inte uppbåda tillräckligt med hat och enögdhet för att kunna navigera i din värld.

    I min verklighet ser man till att få rättelse i de fall som hamnat mellan stolarna.

    SvaraRadera
  6. @andreasfroby!!
    Om dessa jobb bara vore tillfällingt frånvarande från arbetsmarknaden så skulle vi inte ha detta problem, men nu är det så att många av de fiktiva jobb som FK ger avslag för, inte finns eller finns i ytterst begränsad omfattning, men hur många blir utförsäkrade för att dom skulle kunna ta dessa få arbeten??.
    "Till slut kommer det nog"!!, är ju just samma problem som Sossarna hade, med alla i tidsbegräsad sjukersättning.....dom kom aldrig i tillräcklig omfattning!!, och det problemet löser knappast denna nya sjukförsäkring heller.
    Det är en förändelig arbetsmarknad det kan jag hålla med om, men förändeligheten ligger framför allt i att det blir högre och högre krav på prestation, och mindre och mindre utrymme för dom som inte kan prestera fullt ut, och att i detta läge "pröva mot alla förekommande arbete" är att flytta sjuka från Fk till AF för att hyfsa statistiken, men är dom friskare, eller mer arbtesföra??.
    Knappast!!, för rehabiliteringsgarating och rehabiliteringakjedjan håller inte det utlovade!!.
    Så FK bedömmer mot "alla förekommande arbeten", men AF måste utgå från de jobb som finns, för dom skapar inga arbeten dom förmedlar de som verkligen finns!!, eller som en AF handläggare sa: "vi kan inte trolla med knäna".
    När teorin(FK) inte stämmer överens med verkligheten(AF), så måste väl ändå verkligheten gälla!!, även för Alliansen!!.

    JonasE

    SvaraRadera
  7. @JonasE: Och hur var det bättre förr menar du? Och glöm inte för den delen att alliansen genomförde det som S gjort förarbetet till.

    SvaraRadera
  8. Spännande att se att Råttorna börjar pipa när de fått en ny sk S-ledare. Det har varit väldigt tyst länge annars.

    SvaraRadera
  9. @Hmm !!.
    Just när det gäller arbetsförmågebedömningen så var det verkligen bättre förr, då gällde ju arbetsförmåga mot verkligehten....
    Och skall man prata om förr så måste man ju nämna när förtidspensioneringarna verkligen skenade 173/dag....Bildt regeringen under 90-tals krisen, till skillnad mot 138/dag som Sossarna jobbat ner detta till inför valet 2006, och som dessutom var fallande siffror, och en rimlig fråga är hur mycket av de sjukande sjuktalen som kom senare, var förra regeringens förtjänst??.
    Med förarbete antar jag du menar Hedborgs utredning.
    Men det som glöms där är att Hedborg själv är kritisk till hur man använt denna utredning, och tidsgränserna i Hedborg utredning var till för att sätta press på systemet och inte individen!!.
    Man skall också komma ihåg med vilken utgångspunkt denna reform/försämring gjordes.
    Fusk!!, var man övertygad om var problemet, men att detta sen visade sig marginellt(0,04%) glömmer man gärna numera.
    Gunnar Axén sa: "1 av 5 med sjukersättning har fuskat till sig denna", när sedan FK granskat var det 1 av 5000 ......"lite" skillnad!!.....eller??.
    Så gör man en reform med fel utgångspunkt så kan man knappast komma rätt.
    Lappa och laga denna duger inte....gör om - gör rätt!!

    Jonas E

    SvaraRadera
  10. @Jonas E: Jag är fullständigt enig till att fusket inte var
    /är utbrett. Men det var inte hela anledningen till reformen. Det var ju då stört omöjligt att få hjälp till att hitta andra sysselsättningar. Man förtidspesnionerade hellre än att hjälpa/rehabilitera tillbak till jobb.

    Nu är jag inte fullständigt insatt, men att Hedborg är kritisk idag finner jag märkligt + att om jag inte minns fel så röstades reformen igenom med S-stöd. Hedborg skulle väl ventilerat sina farhågor tidigare. Nu låter det mest som att han vill slå ifrån sig ansvaret.

    SvaraRadera