onsdag 26 december 2012

Kapitalet segrade över medmänskligheten ..


.. och jag är krossad, förödmjukad, ruinerad och utnyttjad som slav.

Jag ska ALDRIG mer spela Monopol!!

Maken förstår inte min inställning .. någon MÅSTE förlora och någon MÅSTE vinna annars blir vi ju sittande här fram till nästa jul, säger han, när jag försöker med nya, och mer medmänskliga regler.

Och så får jag uppdraget som pluppförflyttare när avståndet blev för obekvämt för de två återstående spelarna.

Se dig själv som en utarmad slav som vi åtminstone accepterar vid vårt bord .. säger Dottern generöst och beordrar fram chokladasken för att fylla på reserverna medan hon och Maken slåss om resterna av min förödmjukande konkurs.

Det är ju bara ett spel, en lek och en stunds tidsfördriv, eller hur? Men VARFÖR är det ALLTID jag som sitter med tomma händer halvvägs in i spelet?

På tal om tomma händer, så har det kommit ännu en opinionsmätning som talar om för oss att avståndet mellan Sveriges två största .. och till förväxling lika .. partier endast är 2,4%.

Det är ju en försumbar skillnad.

Nästan exakt lika stor som den som är mellan de två följande partierna, Mp och Sd, som skiljer sig åt med 2,5%.

Om det här är en trend som håller i sig så kommer inte valresultatet att vara det viktigaste i valet 2014, utan planerna för regeringsbildandet som kommer att vara det allt överskuggande .. åtminstone för mig!

För bevare mig för en regering som är bakbunden av löften till Mp, V eller Sd. De är de partier som jag först av alla rensar bort när jag funderar över min insats för landets framtid. Jag upplever dem mer som intresseföreningar än partier ... och totalt regeringsodugliga.

Tänk er bara hur landet skulle se ut om vi fick en majoritetsregering bestående av ett av de här tre partierna?

Förresten .. varför är det ingen som konstruerat ett politiskt spel i stil med Monopol! Det måste ju vara en storsäljare om det görs rätt .. med en fastställd ideologi att hålla sig till spelet igenom .. medan spelarna förflyttar sig genom falskspel, klyschor, floskler och kort med förmåner eller avslöjanden i pressen som dyker upp när man minst anar?

Och så lite överraskande opinionsmätningar som ger eller tar procentuella andelar av det parti man spelar med?

Om jag inte var så mätt så skulle jag ansöka om patent på det genast!

Det måste finnas massor av bra namn till ett sådant spel? Varför inte .. Riskdagsspelet eller Valssamarbetet?

Eller är det någon som har något bättre förslag?

SvD, Expr.,

3 kommentarer:

  1. Jag kan bidra med glada hurrarop och idéer så länge som du gör själva spelet :-)

    Jag tänker mig att man ska kunna få chansen att medvetet mygla för att få fördelar, alltifrån att köpa godis på riksdagens kredit till att mordhota andra politiker. Sen ska det finnas en risk för att man blir synad och i sådana fall är det ens politiska/journalistiska kontakter som avgör om det går obemärkt förbi eller om man måste ta time out eller sluta som politiker och leva som egenföretagare och lyfta pension resten av spelet.

    Skulle gå att göra sjukt komplicerat, go for it :-)

    SvaraRadera
  2. Anonym 14:34 .. Fullständigt lysande! Nu brinner jag VERKLIGEN för att spela det här spelet!!

    Egentligen skulle man kunna göra det som typ rollspel på nätet i olika nivåer där vinnaren slutligen blir landets verkliga statsminister!

    Man får börja som väljare, avancera till partimedlem med rätt att hålla käften och koka kaffe och så ta sig uppåt via kommunala tjänster till riksdagsplats osv osv .. på det sätt du skissar upp.

    Om det hela pågår under en fyraårsperiod där alla startar från samma niva, får vi slutligen en eller flera verkligt begåvade, mångsidiga kandidater att ha som ledare .. under nästa fyraårsperiod! :-)

    SvaraRadera
  3. Det här låter som ett intressant spel! ;-)

    SvaraRadera