måndag 31 december 2012

Första gången ..




.. som jag verkligen förstod begreppet "nytt år" var jag inte särskilt gammal, antar jag. Men jag minns att den tidning som vi hade hemma .. förmodligen Expressen .. hade en tecknad bild på en mycket gammal, böjd man som överlämnade en lykta med ett brinnande ljus till ett litet piggt blöjbarn.

Det är det gamla året som lämnar över till det nya året .. sa min mamma när jag undrade.

??

Det gamla året tar slut nu, förstår du .. och klockan 12 i natt börjar det nya.

Men vart tar det gamla året vägen?

Det är ju slut och finns inte mer.

Och jag blev otröstlig och grät över det stackars gamla året som måste dö för att den där odrägliga ungen skulle få larva iväg med ljuset in i det nya. Varför måste en dö för att någon annan ska få leva?

Varför fick han inte följa meeed? .. och hjälpa tiiiill!!

Min mamma ångrade sig bittert och förklarade att det bara var en symbolisk bild och att det inte fanns någon gammal man eller någon liten baby och ingen lykta heller.

Men det stod ju i tidningen! (Och där kan jag inse att jag mötte min första kvällstidningslögn .. men det förstod jag ju inte då.)

Från den dagen upplever jag nyårsaftonen som ett lite tragiskt slut på någons ansträngningar och början på någon annans förhoppningar. Kanske mina egna?

Naturligtvis har jag firat uppsluppna och bortglömda nyårsaftnar som så gott som aldrig levt upp till förväntningarna .. tror jag? En del minns jag knappt, så det är möjligt att de var exakt så roliga som jag förväntade mig.

Nu är det dags igen. Nu ska den gamle mannen dö och det lilla barnet forma det nya året .. och med tanke på hur det senaste året har varit, så kommer jag inte att fälla några tårar över den förstnämndes frånfälle. Det har funnits stunder under 2012 när jag egenhändigt skulle ha avslutat hans gärning i förtid.

Så klockan 24 kommer jag stå i fönstret, vänta på att fyrverkerierna ska sluta så vi kan stänga av cd:n, radion och tv:n, som står på för fullt ös för att hundarna inte ska bli så rädda, och vi andra kan gå och lägga oss och i morgon kommer jag att komma ihåg exakt allt som hände i dag.

Man lär sig med åren. eller hur?

Och så hoppas jag, hoppas, hoppas, hoppas jag, att den nye lyktbäraren gör sitt jobb på ett bättre sätt än den förre och fixar ett ...

VERKLIGT GOTT NYTT ÅR

.. till oss allihop!

5 kommentarer:

  1. Dagen till ära citerar jag Ulla Skog;

    "Hur ska man veta vad framtiden har i sitt sköte? när man inte ens vet vad man har i sitt eget?.."

    Gott Nytt Anybodyår!

    Från ett för dagen lite utarbetat Majaår (jag har jobbat fre,lör,sön å idag)

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha, skrattar åt kommentaren ovan. :-)

    Gott nytt år på dig Any.

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt på dig Anybody.

    Jag önskar dig och oss alla ett mkt bättre 2013.

    /V

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att din förhoppning slår in för oss alla!

    SvaraRadera
  5. Visionären!! .. det var länge sedan, jag har undrat vart du tagit vägen?

    Och jag hoppas att vi alla får ett kanonår i år .. med övervägande positiva händelser.

    SvaraRadera