onsdag 8 januari 2014

Jag grämer mig ..


.. alldeles oerhört över att jag inte var hemma när regeringen sprängde nyheten om sina planer på 10-årig skolgång.

För hade jag haft möjlighet så hade jag kastat mig in på bloggen och skrivit ..

"För sent"!! "Ett slag i luften"! .. (Gustav Fridolin.)

"Det ska till krafttag här och NU" .. och inte ta så lång tid .. (Ibrahim Baylan och Magdalena Andersson.)

De uttalandena hade jag spikat in utan att missa ens ett komma, men däremot så hade jag kanske inte kunnat pricka in vilka som sa vad, utan jag hade använt samlingsbeteckningen "de rödgröna" .. trots att de inte längre finns.

Det enda som jag inte hade skrivit innan det uttalades var det som kom efter "Det ska till krafttag här och nu. Vi är beredda att satsa pengar."

????

Ibrahim Baylan och Magdalena Andersson är alltså beredda att satsa pengar .. här och NU??

Vilka pengar??

Pengar som gör att krafttagen kan komma .. här och nu?? Det var som fasiken .. är det månne LO som lättar på plånboken med fackföreningsmedlemmarnas pengar??

Regeringen gör förmodligen vågen om detta sker .. här och nu!

För pengarna som de själva tänkte satsa på skolan om de vann valet måste väl till att börja med gå åt till att bygga nya skolor som kan härbärgera alla som blir över när de skapar de små och mysiga klasserna, i den redan överbelastade skolorna, där de små och mysiga elevgrupperna ska gå.

Ett problem som förmodligen också uppstår med alla nya förstaklassare som Alliansen skapar? Men där blir det väl de hemska investerarna .. som pytsar in miljoner för att sedan ta ut vinster .. som ska lösa den knuten?

Och så ska alla nya lärartjänster finansieras .. om det nu händelsevis finns tillräckligt många??

Alltså .. svensk politik har blivit nästan löjligt förutsägbar. Som till exempel att ett litet barn .. en 6-åring, kanske?? ..kunde ha gissat att Stefan Löfven .. den osynlige kompromissen .. inte kommer att kommentera regeringens utspel förrän det är färdigdissikerat på nätet och i media. Och inte ens då, förresten .. för om Baylan säger vad Löfven tycker så blir det Baylans fel om Löfven byter åsikt i elfte timmen .. eller kompromissar ihop sig med Fridolin eller Sjöstedt.

Är det någon som hört något från den mannen mer än kritik mot allt som regeringen gör, uttalanden om att han kan göra det bättre och total tystnad när frågan .. HUR?? .. helt olämpligt dyker upp?

Det är nästan så jag hoppas på s-märkta dörrknackare i år. Det skulle vara ett sant nöje att ställa den frågan till de stackars valarbetarna som inte har en susning om vad de ska svara.

Jag får nog säga som den Sjätte Mannen .. "Gud vad jag saknar Håkan Juholt!!"



DN, DN, DN, SvD, Expr.,

2 kommentarer:

  1. Herr Löfvén har ännu inte upptäckt att han platsar som S-figur mellan de skarpa intellekten Sahlin och Juholt.
    Hur många lärare ska dom pressa fram NUUU, en 10.000 si så där handlar det nog om. Nyutbildade och klara när S & Co tillträder i september 2014. Någon måtta får det väl ändå vara på opportunismen hos Ibbe och Magda!

    SvaraRadera
  2. Både jag och min man kunde läsa och räkna i femårsåldern och ingen av oss gick på dagis (mammor som stannade hemma lite längre än idag skulle jag tro och som brydde sig)och förskola minns jag som att jag lärde mig koka spagetti och knyta perfekta rosetter på skorna.

    Båda två har vi (hamstrar som vi är)skolböcker kvar från skoltiden hela vägen upp till gymnasiet så telningarna haft gott om tid på sig att kommentera och jämföra. Fram till att yngsten fick byta till friskola i mellanstadiet hade vi inte sett röken av någon skolbok hemma före högstadiet så att vi med egna ögon kunde se... snuttifieringen med enkla texter och bilder. Det är inget snack om saken att man håller ett lägre tempo idag, och det är särskilt märkbart i låg- och mellanstadiet. Högstadiet är aningens bättre och gymnasiet ... jag förstår att avhoppen blivit stora då gymnasiet kräver baskunskaper (man inte fick inpräntade tidigare).

    Nu kan det ju vara så att för 35 år sedan då vi började skolan, då kunde var och varannan unge redan läsa, skriva och räkna redan och det skulle förklara varför man *kanske* tänker på nu med förskola som riktig skola, det 10-året .... annars har jag noterat att, i mitt minne, jämförbara ungar i ungarnas gamla klasser fick fortsätta vidare, där de i våra gamla klasser fått gå om ett år.

    Det är mer än en gång jag (mest i mina tankar av förklarliga skäl) tackat de bra lärare man själv hade, samt givetvis föräldrarna och hoppas att de egna ungarna en dag kommer att tacka oss för att vi inte nöjt oss med det skolan serverat. (jo, friskolan vi länge köat till är av samma skrot och korn som de vi själva gick på. Studiero och höga krav)

    /Majsan

    ps! Vi har även några 'antika' skolböcker från våra föräldrars tid och som synen på lärande verkar vara idag, är det ju rent formidabelt att någon lärde sig något på den tiden och läsa vidare på universitet till t.ex ingenjör och läkare. Efter 'lågstadiet', inga klämmiga bilder alls att mysa över!

    SvaraRadera