torsdag 2 januari 2014

Som i ett töcken ..

.. har förra årets jul- och nyårshelg försvunnit och just nu känner jag mig som en spröd och blodfattig kvinna från tidigt 1800-tal. Problemet är att det inte verkar synas på utsidan?

Vad skönt att se dig så pigg igen .. sa Maken när jag nätt och jämt orkade transportera mig själv från matbordet till soffan i går kväll? 

Pigg!!?? .. det verkar inte som om jag får någon utdelning i form av varsam hantering efter att ha gått igenom Förkylningen från Helvetet?

Men några nyårslöften tänker jag INTE plåga mig själv med, någon måtta på frisk- och sundheten får det vara!

Däremot så skulle jag gärna vilja önska mig tre saker. Det är inte några nya önskningar utan tre aktiviteter som inte lämnar efter sig något av bestående värde och som inte får ta mer än en timme vardera. Det är samma önskningar som jag haft i många år och som garanterat kommer att vara ouppfyllda när jag dör .. men, efter det .. så, kanske??

Man vet ju aldrig?

Alltså .. det jag önskar är ingenting som jag kan köpa eller behålla, inget varaktigt hälsotillstånd eller kärleksförhållande .. däremot så är det helt OK att önska en timmes hett sex med Johnny Depp .. eller Anders Borg!

Men jag väljer att önska ..

.. att jag under en timmes tid fick behärska ett instrument så att alla lyssnar, få uppleva och känna vad som händer inom en musiker som helt går upp i sin musik och samtidigt får total respons från sin publik. DET måste bara vara en magisk känsla?

.. att få dansa som dansarna gör i musikaler eller i dansgrupper typ Riverdance. I grupp, tillsammans, med full kontroll över kroppen och känna lyckan av att ingå i en helhet av rörelse och musik. För i min kropp finns inte tillstymmelsen till varken takt, kontroll, rytm eller musikalitet.

Det vore fantastiskt att få uppleva det .. om än bara för några timmar.

.. att få betrakta världen genom en annan människas ögon. Verkligen SE med någon annans ögon. Tänk om det den människan ser .. ser helt annorlunda ut än det jag ser? Tänk om de färger jag ser, är helt annorlunda sedda med andra ögon? Jag kanske inte ens skulle känna igen mig själv .. sedd från ett annat håll?

Så otroligt spännande det skulle vara? Eller vilken platt besvikelse det kunde bli? Oavsett vilket så skulle jag slippa undra om jag bara fick prova en enda liten timme?

Är det någon annan som har någon önskning som inte tar längre än en timme och som aldrig någonsin kommer att kunna uppfyllas?? Eller är det bara jag som kastar bort värdefull tid, som aldrig kommer tillbaka, på fåfänga önskningar?? 

Eller så kanske jag bara lider av sviterna efter Förkylningen från Helvetet?

23 kommentarer:

  1. Då schka vi si...

    Ett... att får komma bakåt i tiden och träffa mina föräldrar som barn eller tonåringar. Eller kanske en anmoder i rakt uppstigande (?) led på 1500-talet, eller vid bronsåldern.

    Jaja, jag vet. Det är sci fi och ingen riktig önskan på det viset.

    Två. Att en timme få vara med på nobelfesten och känna hur det är att intervjuas om min upptäckt inom astronomin som jag nyss tagit emot Nobelpriset för. Att känna hur bra det går att förklara pedagogiskt för den mediokert begåvade reportern all den oerhörda kunskap inom fysiken som finns i min skalle som en självklarhet. Yeah...!

    Tre. Jag vill också dansa. Jag vill snurra runt som Ginger Rogers på golv, bord, soffor och trappor som jag aldrig gjort annat. Höga hopp är min specialitet. Jag flyger som en dufva...som en känd skidåkerska sa.
    Kan bytas mot samma upplevelse på skridskor.

    Fyra. Jag vill få uppleva några timmar där jag flytande behärskar tjugo språk, däribland gotiska och fornnordiska. Jag pratar obehindrat med folk på alla dessa språk på en cocktailbjudning. I ett bibliotek. Så att jag kan läsa högt när någon propsar ;-D

    Sådär. Det blev tre, om man räknar bort den första som inte riktigt kan räknas.
    God bättring!

    SvaraRadera
  2. Malin ... woow! Vilken härlig första önskning, den vill jag också ha. Så då bakar jag ihop önskan 1 och 2 till att bli en dansande musiker så går det ihop sig i alla fall.

    Du kan ju ge dina intervjuer på 20 olika språk på en cocktailbjudning innan eller efter själva prisutdelningen alt middagen. Det borde ju också fungera?

    SvaraRadera
  3. Jaa...det blir bra! och eftersom det inte finns något nobelpris i språkvetenskap så fick jag det i fysik, fast jag hade förtjänat båda :)

    SvaraRadera
  4. Fnord. Var du glad att hon inte föreslog Sigvard Öholm! Det har jag varit med om i en fylleriövning en gång :(

    SvaraRadera
  5. Sigvard Öholm!!!! :-D

    Malin .. du måste gå ut lite försiktigt med så´n information. Nu tror Maken att jag skåpsuper!!

    Fnord .. nu märks det att du är hetero. Anders Borg har en in i helsike läcker kropp som jag personligen drägglade över på första raden vid en föreläsning i Almedalen.

    I min ålder nöjer man sig .. hmm .. tvingas man att nöja sig med det. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag tror ni har blivit skvatt galna,tullar ni på slattar av nyårsspriten?
    Fast vad gäller Borg och Depp så är jag med.

    SvaraRadera
  7. Vågar jag föreslå att Malin och Any testar Zumba? Ge det en tremin och hitta gärna ett ställe som släcker ned lite och har blinkade lampor (det finns) så kan ni kisa lite med ögonen och drömma lite så känns det nästan som att ni är med i en dans-föreställning. Och ni är garanterat med i en enhet där alla dansar samma och mot samma mål.

    Ni kommer nära känslan jag lovar. Och det spelar ingen roll hur duktiga ni blir. :)

    / före detta dansös

    SvaraRadera
  8. Dröm som bara tar en timme som aldrig går i uppfyllelse? (Tyckte Anys sexdröm var lite kort ;-) )

    Jag är nog lite för girig. Hittar jag något jag vill ha så vill jag att det återkommer eller varar länge. Som tex att få utforska Amazonas djungel (kommer aldrig att ske då jag inte gillar mygg och annat smått som jag inte kan se så att jag kan skydda mig mot dem).

    Eller en resa till Mars (kommer aldrig att ske då man inte inom min livstid kommer att kunna garantera en återresa) eller i samma stil en resa till havets djup. (Kan ju kanske ske :) )

    En förmåga jag skulle vilja ha: Flyga.

    Jag verkar helt enkelt vilja resa.

    *Tror jag ska goggla lite resor på nätet *

    SvaraRadera
  9. Any: Verkar som att min kommentar om mina drömmar fastnat i spammen?

    SvaraRadera
  10. http://www.jibjab.com/view/H-_OJCDNQ1mN1mqJo2sR1w?utm_campaign=URL+Copy&utm_content=ladiesnight&utm_medium=Share&utm_source=JibJab

    SvaraRadera
  11. http://www.jibjab.com/add_ecard_message/335539518

    kunde inte låta bli=)
    Godnatt!

    SvaraRadera
  12. F-låt men bara lite till. Du måste ju får en snäpp Riverdance!
    http://www.jibjab.com/add_ecard_message/335540266

    SvaraRadera
  13. Haha mona. Nä, har inte tullat men det låter som en idé :)
    Och så menade jag förstås Siewert Öholm och inte Sigvard. Jag hade svårt att få bort bilden i huvudet av en naken Siewert efter det briljanta förslaget. Brrr.

    Zumba? Tacka vet jag rumba ;-)

    SvaraRadera
  14. Dansa JAA Så där som dom dansade i taket under nyårskonserterna från Wien varje år. Givetvis är det Anders Borg som hivar upp mig i luften, böjer mig djupt bakåt och snurrar runt mig medan han tittar mig rakt in i ögonen. Suck!!!
    Jag önskar verkligen att jag kunde lära mig att spela cittra(köpte en på auktion) den får snart gå som osthyvel istället.
    En timme på Ascot på "finahönshyllan" i en ljuvlig hatt. Tänk att få sitta och käka jordgubbar och sippa champagne med Bettan och de andra högdjuren. Jag skulle hålla håv där!

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Den förgrymmade datorn dubblerade mitt inlägg så ett åkte bort - och jag skall inte hålla håv, hov skall det vara.

    SvaraRadera
  17. Måste nog citera Fnordspotting på detta Anders Borg?! Johnny Depp och Orlando Bloom däremot är väl drömmarna för mig. Jag tror nog önskningen om bakåt i tiden och träffa anmoder är mer troligt att det skulle ske, och faktiskt något jag också skulle önska...

    Har också svårt att tänka mig bara en timme på saker och ting, men mycket saker jag skulle vilja kunna - men inte orkat träna.

    Jag skulle så gärna velat behärska karate på samma nivå som Jackie Chan.

    Att kunna sjunga har också varit en dröm. Tänk att komma ut på scenen som Susan Boyle gjorde och bara golva allesammans med sin röst. Den känslan skulle jag vilja uppleva.

    SvaraRadera
  18. PS Any, du behöver ABSOLUT inte ladda ner ngt från JibJab, bara titta på de gratissnuttar jag skickade. Det kostar alltså nada!

    SvaraRadera
  19. Jag är änka, 72 år gammal, icke lyft men vältränad och har en spänstig figur. Mina väninnor tycker att det är dags för en ny man i mitt liv.
    Här är mina kriterier:
    Inte över 65
    En "sixpac" på magen
    Ekonomiskt oberoende (vill inte ha något kladdande i min förmögenhet)
    och slutligen
    Impotens utgör inget hinder.
    Väninnorna påstår att jag inte har en chans med så strikta krav, men jag ger inte slaget förlorat!

    SvaraRadera
  20. Hm, det där med impotens är det inte lite trist?

    SvaraRadera
  21. mona. Det är ingen större uppoffring.

    SvaraRadera