torsdag 9 januari 2014

Jag har en vänsterpartist i familjen!

Eller rättare sagt, en person i det som jag ser som min familj kanske röstar på Vänsterpartiet i höst. H*n har tidigare varit trogen Miljöpartiet, men med åren så har h*n förstått att det förmodligen blir adjöss och goodbye med välfärden om Miljöpartiet får igenom sina förslag så då tycker h*n att Vänsterpartiet känns lite mer seriöst?

Seriöst?? Om Vänsterpartiet får makten så blir vi förmodligen skyldiga pengar om vi blir sjuka, handikappade eller gamla?

Vi är inte riktigt överens där måste jag erkänna. Ibland när vi halkar in på politik och pengar så får vi lov att avbryta samtalen och prata om vädret eller hundarna för att kunna fortsätta att vara familj.

I dag kliar det i fingrarna efter att få ringa upp och vara lite skadeglad och fråga om hur h*n tror det går med välfärden om vi får 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön till en årlig kostnad av 11-12 miljarder??

Plus lite annat smått och gott .. som förstatligade banker, ett "återdemokratiserande" av infrastrukturen och hundratusentals nya jobb i offentlig sektor?

Sedan kunde jag få ha lite roligt med de kreativa motionerna som kommer upp på kongressen i helgen ..

"Motion A6 påtalar att våra hyreshus släpper ut för mycket värme, samtidigt som ”skivor av tätt plastskum är lätta att bära, skära till och klistra fast”. Därför föreslås att medborgarna ”bör kunna få kvittera ut rätt mängd lim och skivor till mycket lågt subventionerat pris (i hyreshusen gratis), för att sedan själva kunna skära till och klistra upp i sina tak”.

"Motion B86 vill ”halvera bilismen” genom att avskaffa ”onödig” biltrafik, såsom postens. ”Brev och småpaket inom tätorterna kan enkelt distribueras med tryckluft i nedgrävda minitunnelsystem.”

Alltså, det är så underbart att tänka sig alla hyresgäster som släpar hem "skivor av tätt plastskum" som de hämtat på det offentliga utlämningsstället tillsammans med hinkar med lim .. som de sedan själva ska klä in bostaden med. Att det förmodligen skulle vara in i helsike hälsovådligt att klä in bostaden med  "tätt plastskum" och kanske till och med skulle vara mögelframkallande är ju en liten förlust när man ser till miljövinsten, eller??

Gör man det ordentligt och klär in hela hemmet så sjunker arbetslösheten drastisk eftersom de verkligt frälsta, röda miljökämparna skulle kvävas i sina täta plastskumsbostäder?

Och posten som ska "distribueras med tryckluft i nedgrävda minitunnelsystem" .. bara den idén triggar igång fantasin så att jag gått och småfnissat hela dagen för varje komplikation som jag kommer på. Vem kryper till exempel in i minitunnlarna för att leta efter borttappade brev eller för att lösa upp stopp som uppstår när småpaketen travar ihop sig eller går sönder av tryckluften och sprider udda varor i hela systemet?

Särskilt små och smidiga arbetare??

Jag ser mina framtida inköp spridas för vinden och hur uddaskorna, böcker och delar av inredningsdetaljer samlas på särskilda utlämningsställen där offentliganställda arbetar 6-timmars skift med åttatimmars lön.

I de här lägena älskar jag Vänsterpartiet. För säga vad man vill om kostnaderna och visionerna .. kreativa idéer har de. Även om de flesta snilleblixtarna säger mer om partiet än om samhällsnyttan.

Men att ringa till min familjemedlem i det här läget skulle vara lika ojust som att skjuta på sittande fågel .. så kan jag ju bara inte göra. Jag får bida min tid och portionera ut sarkasmerna och ironin i lite mer lättsmälta portioner tror jag.

Och efter helgen så har jag nog fått mer att roa mig med. Det är jag fullständigt övertygad om .. och det gör att saknaden efter Håkan Juholt inte känns så svår just nu.


SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, Expr., Expr.,

11 kommentarer:

  1. Fnissar med dig. Och minn första tanke rean innan jag läst färdigt din text var just hur dåligt våra bostäder skulle må om de tätades på slikt viv för att inte tala om hur dålig luften skulle bli.

    Men när jag kom till ditt stycke om posten så slutade jag att fnissa och skrattade istället för ful hall rakt ut :-)

    SvaraRadera
  2. Skratta för full hals bör ni också göra när ni läser mina kommentarer !
    *oops*

    SvaraRadera
  3. Höll på att skratta mig harmynt!
    Tack för dagens skratt!

    SvaraRadera
  4. Här är det en till som fick sig ett gott skratt. Man kan nästan undra om folk som kläcker dessa idéer borde få vara röstberättigade....:-)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det skulle funka skitbra med en kombinationstjänst, där 3 timmar ägnas åt platsarbeten och resterande tre timmar till att stoppa garn i muttan och sticka sig en vinterbonad tambur!Jag tackar också för luftning av lungsäcken-gonatt

    http://nyheter24.se/nyheter/udda/757885-mot-konstnaren-som-stickar-med-vaginan

    SvaraRadera
  6. http://2.bp.blogspot.com/_B-pZNc-Dcis/TQub98Vt2RI/AAAAAAAADNA/twR9DCMA8kk/s1600/Seasonal%2BPhoto%2Bin%2BNeed%2Bof%2Ba%2BCaption%252C%2BI-thumb-500x520-29105.jpg

    SvaraRadera
  7. Är det här verkligen sant? i så fall är dom galnare än vad man trodde.Plastskum och 11-12 mijarder och vem ska betala? Men dom kanske HAR en skattkista.Det här är väl fint om dom får utveckla i valrörelsen,ser med spänning fram emot det.

    SvaraRadera
  8. När man inte trodde det kunde bli värre...
    http://debatt.svt.se/2014/01/10/vi-behover-en-normkritisk-revolution-i-forskolan/

    SvaraRadera
  9. Vänsterpartiets lösning på det ekonomiska är enkel: Nån annan betalar!

    De rika? Nä, de finns inte längre, eftersom V hatar rika människor så är de antingen ihjälslagna av V's stormtrupper eller så har de flytt landet. Kvar är de som inte är fullt så rika, så då får man gå på dem istället etc. Till sist sitter Vänsterpartiet där själva utan någonting alls, bara ett stor jävla vakuum som en gång kallades Sverige.

    Vad hjälper det en fattig att också en rik blir fattig?
    INTE ETT JÄVLA SKIT!

    Jag kommer att göra allt för att motarbeta det samhälls- och människofientliga partiet. Får de inflytande över Sveriges ekonomi, kommer vi att gå in i en kris av sällan skådat slag.

    SvaraRadera
  10. Vänsterpartiets tanke är att alla ska ha det lika dåligt.Fast i sådana samhällen är det också vanligt att dom styrande skor sig. Se George Orwells Grisfarmen.

    SvaraRadera
  11. Ehh... teknik før distribution med tryckluft finns. Man stoppar ner paket i skyttlar som åker igenom systemet. De fastnar inte i førsta taget. Men visst, skratta på bara!

    Angående arbetsdagens længd ær det så att lång arbetstid inte nødvændigtvis ær effektivare sett ur ett helhetsperspektiv. Man får ta i beaktande den føljdkostnader lång arbetsdag ger upphov till i form av sjukdom och negligerande av barn med flera. Det skapar enorma kostnader i slutændan och sænker livskvaliteten før alla. Vi tillverkar en j-vla massa skræpprodukter och skræptjænster i det moderna samhællet før att hålla uppe vår sysselsættning. Det ær bisarrt.

    Henrik, maskiningenjør

    SvaraRadera