tisdag 7 januari 2014

"Ett medvetet missbruk"?

I dag skriver Jasenko Selimovic en debattartikel i DN, som jag tycker att alla ska läsa. Han pekar försiktigt på hur cyniska aktörer utnyttjar människors rädsla för att utpekas som främlingsfientliga och/eller rasister för att uppnå politiska vinster.

Som exempel tar han upp Socialdemokraternas våldsamma kampanj, inför valet 2010, mot Sverigedemokraterna .. med hjälp av Aftonbladet .. som enbart hade som syfte att smutskasta Alliansen som utpekades som samarbetspartners till SD.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit .. både före och efter valet .. om att sossarna vid det tillfället skänkte Sverigedemokraterna mediabelysning värd miljoner och förde partiet in i riksdagen, men det som i mina ögon då framstod som bevis på ren dumhet framstår nu som osmaklig, taktisk beräkning .. och rätar ut en del frågetecken som jag känner obehag inför i den kommande valrörelsen.

Men obehag är kanske inte det rätta ordet?

Jasenko Selimovic skriver .. "jag ser också ett medvetet missbruk, spinn, politisk cynism. Därför ber jag er: gör inte det."

Jag kan inte uttrycka min oro i ord lika bra som Jasenko Selimovic .. men jag oroar mig också för det jag ser. Som vanlig väljare har jag ingen insyn backstage i den politiska cirkusen men det jag ser från åskådarplats räcker för att jag ska förstå att ändamålet helgar medlen i årets valrörelse.

Genom att läsa de "riktiga" politiska bloggarna har jag sett att en del roat sig med att gissa valresultatet för att kunna hämta hem eventuella poäng om resultatet skulle slå in. Det är inte något som jag vågar ge mig in på, men det finns ett scenario som aldrig tas upp och som envist förföljer mig i mina tankar.

OM Socialdemokraterna skulle uppnå sina efterlängtade 35% och OM Sverigedemokraterna skulle göra ett kanonval och landa på 15-17% .. vad händer då?

Maken säger att det jag tänker är orimligt .. inte skulle väl sossarna vara så självmordsbenägna att de svek allt de sagt och bildade regering med SD!

Men är det mindre självmordsbenäget att bilda regering med Miljöpartiet och Vänstern? En minoritetsregering tillsammans med partier vars politik är så verklighetsfrämmande och ekonomiskt ansvarslös att den garanterar regeringsskifte redan 2018? Varför välja det före en majoritetsregering med Sverigedemokraterna som har ett bredare folkligt stöd än de andra två partierna tillsammans?

Det går ju alltid att dölja gamla åsikter bakom orden "demokratiskt valda", "folkets val" och "demokratiskt system", eller hur? Dessutom så är det ju en viss skillnad mellan att passivt låta SD rösta på de egna frågorna och aktivt/gemensamt förhandla med dem i frågor som kan fälla en regering. Det sistnämnda har sossarna redan gjort och i en gemensam regering så skulle de förhindra att det händer igen .. riktat mot de egna budgetförslagen.

Lägg märke till att det inte är Sverigedemokraterna som är oppositionens måltavla och hatobjekt den här valrörelsen utan de betydligt mindre nazisterna .. säger jag. Det kan ju bero på att någon kompromissvillig typ vill hålla bakdörren öppen?

Du fantiserar .. säger Maken.

Men att jag överhuvudtaget gör det säger en hel del om "Kompromissen" Löfven .. säger jag.

En sosseledare som tycker att det är helt i sin ordning att demonstrera "privat" tillsammans med vänsterextrema grupper och som tyckte att demonstationen bjöd på "bra underhållning" när det rappades om hat riktat mot regering och enskilda personer och partier .. verkar ha brister i omdömet.

En partiledare är aldrig privat .. det vet Jonas Sjöstedt som var på samma plats och valtalade, det insåg till och med Mona Sahlin och det fick Håkan Juholt lära sig den hårda vägen.

Ett löfte om att avskaffa arbetslösheten till 2020 ökar ju inte direkt tillförlitligheten och den uttalade villigheten att riva upp pensionsavtalet för att köpa röster av pensionärerna i årets val, på bekostnad av deras barns och barnbarns pensioner och det "smarta" draget att hitta smygvägar i budgetöverenskommelsen .. efter tips från Jimmie Åkesson .. ger inte heller något större förtroende.

Om mina "fantasier" händelsevis skulle slå in, så tror jag att årets valtaktik är att sprida tillrättalagd och vinklad beställd statistik och skapa oroligheter med hjälp av fanatiska, revolutionsromantiska gruppers hjälp. Oroligheter som ställer grupper mot varandra, som sprider sig som ringar på vattnet med hjälp av medias visionärer och blir till skada för alla .. för att svartmåla, skuldbelägga och smutskasta regeringen och föra "rätt" sida till makten.

Att sedan risken för att någon socialt utsatt, frustrerad, våldsbenägen och fullständigt politiskt okunnig 16-17-åring mister livet, ökar dramatiskt för varje demonstration/sammandrabbning  .. är väl ett fullt godtagbart offer när ändamålet får helga medlet?

Jag är uppriktigt rädd för den här valrörelsen, för signalerna från vänsteroppositionen pekar i samma riktning som det som Jasenko Selimovic varnar för .. ett medvetet missbruk och en politisk, cynisk användning av den antirasistiska kampen .. med syfte att skapa motsättningar mellan olika befolkningsgrupper.


Jag önskar att Maken har rätt och jag hoppas jag får anledning att ta tillbaka de här orden i september .. men i dag känns inte det som jag tänker helt orealistiskt, tyvärr.

12 kommentarer:

  1. Är övertygad om att du har rätt.

    Sossarna vet att de inte kan vinna på egna meriter och en egen politik så de måste spela absurt smutsigt och det är dem som kommer att ta över SD's politik, allt för invandrrna kommer det att heta.

    En sosse kan ju inte vara ond och rasist. :)

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Henrico .. TACK!! Det är så obehagligt att tänka i de här banorna att det värmer oerhört när det dyker upp fler "foliehattar" ;-)

    Jag har absolut NOLL förtroende för Stefan Löfven till skillnad mot Mona Sahlin och Håkan Juholt som jag åtminstone trodde "menade väl".

    Jag blev så glad att du redan var tillbaka i kommentarsfältet, men hur är det med dig? Mår du bra .. är allt som det ska? Jag har tänkt jättemycket på dig den här jul- och nyårshelgen.

    SvaraRadera
  3. Peter Nicklasson7/1/14 13:58

    Nja, lite foliehatt andas nog både Selimović som ditt eget resonerande. Att sossarna inte drar sig för tjuvknep förvånar väl ingen (och de är garanterat värst i klassen), men säg det parti som inte också gör det om tillfälle ges...
    Jag brukar inte uppskatta Selimović texter för han har ALLTID en dold agenda bakom sin "uppriktiga oro", men noterade i texten att han åtminstone omedvetet medgav att det är skillnad på politiskt framkallad främlingsfientlighet och verklig främlingsfientlighet: "Jag är medveten om vilka invektiv och anklagelser som väntar den som skriver en sådan här artikel. Men jag kan försäkra er, jag har sett riktig främlingsfientlighet, död och krig."
    Selimović erkänner ju att den "främlingsfientlighet a la SD" som man försöker hetsa upp folket med är fejk. Den finns egentligen inte i verkligheten.
    Tack för det klargörandet, Selimović.

    SvaraRadera
  4. Any,

    Allt är bra, de närmaste dagarna kommer ganska mycket att beslutas om hur det skall gå för mig. :-)

    På torsdag em vet jag åtminstone ett datum och i dag fick jag reda på att blodgrupp och vävnadstyper är helt mirakulöst otroligt lika mellan mig och min kusin.

    Ha ha ha, av alla människor på denna jordklot har jag min golfgalne kusin, som dessutom är en perfekt match visade det sig.

    Jag är optimistisk och jag kommer att hålla dig underrättad. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  5. Tror nog också att (s) och Löfven är tillräckligt maktsugna för att gå ihop med sd. Har själv tänkt tanken. Vad man inte vet är hur strama tyglar Löfven hålls i och framför allt: VEM håller i tyglarna. Skulle vara mycket intressant att se vad som skulle hända med (s) i det scenariot, motståndet mot (sd) i framförallt vänsterfalangerna är ju (som det verkar) mycket starkt. Partisplittring? Skulle de våga chansa på att Löfven är stark nog att hålla ihop partiet?!
    Undrar jag.

    @Henrico Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Löfven gör vad som helst för makten och vad som helst för att LO ska bli nöjda, alltså är en S+SD regering ingen omöjlighet.

    SvaraRadera
  7. Vid närmare eftertanke kan den fåntratten tänka sig att bilda regering med vem som helst, så länge han får bli statsminister. Så vi kanske får en vice statsminister som är Ewok, Klingon eller varför inte en död ilandfluten ko?

    SvaraRadera
  8. Melmac: Ptja, Margareta Winberg har ju varit vice statsminister, så det där vore ju inget nytt egentligen.

    SvaraRadera
  9. Jo jag lutar också åt att Löfven framförallt men också S i helhet, vill regera själva. "Som de alltid gjort". Och sedan plocka stöd från alla håll där det kan finnas. Även SD. Därför ligger man lite lågt hittills. C kan vara lättare att komma överens med ibland, jämfört med MP. Osv. V skrämmer alltid vissa inom S, och att bli utpressade med ständiga krav på ännu bättre välfärd och högre skatter hela tiden kan ju vara praktiskt men samtidigt urholka självförtroendet inom rörelsen. Så en valsiffra på drygt 35% gör nog att Löfven satsar på sig själv. Sas. Man kan alltid pressa olika allianspartier genom att sämre förslag går igenom utan ert stöd i enskilda frågor.

    Vänsterns ständiga strategi att identifiera övergripande orättvisefrågor och röka fram motståndare som då automatiskt är onda står bakom "rasism-retoriken". Det har fungerat någorlunda bra tidigare. FNL-rörelsen, alla usa-vänner är onda. Kärnkraften, alla som inte vill lägga ner den omedelbart är miljöfiender. Feminismen, alla som inte erkänner hur den definieras vill kvinnor illa. Global matbrist. Osv. Nu är det "rasism" som är mantrat. Alla som inte lyder definitionen från våldsvänstern är rasister. Då röker vi fram alla onda människor. Fin konflikt.

    Men si. Det fungerar inte alls lika bra som de tidigare kampanjerna. Då låg målsättningen och ambitionen lagom långt bort. Feminism är lite luddigt, men visst "det låter ju bra". Kärnkraft är lite tekniskt, men visst "det låter ju otäckt". Osv. När det gäller rasism däremot. Då är läget annorlunda. Ett alldeles för stort köttben att gapa över. En alldeles för hög ambitionsnivå i kampanjandet. Det är alldeles för närliggande. De flesta kan omedelbart se omkring sig vad debatten handlar om. Inte tänkta kärnkraftkatastrofer eller globala matbrister. Utan det dagliga arbetet. I kommuner och på arbetsplatser. Att varje kritisk fundering skulle kunna anklagas för rasism blir helt enkelt för absurt. Istället kommer man snart till en gräns där alltfler förstår det och börjar tröttna. Debatten uteblir och det blir för enfaldigt. För dumt. Och hela rasistköret kommer att slå tillbaka mot våldsvänstern. Antingen att SD får höga siffror eller att de andra partierna börjar "nyansera" sig kraftigt så sakteliga. Något av det. De som skriker högst om rasism överallt kommer att göra bort sig.

    (olof pk)

    SvaraRadera
  10. "Naturligtvis visste både Socialdemokraterna och Aftonbladets ledarsida att de på det sättet framställde SD som ett möjligt regeringsparti och att stödet för SD därmed kunde öka, men det spelade mindre roll. Poängen var att smutskasta alliansen – ett mål som allt annat underordnades. Man bör inte förenkla det jag hävdar: Socialdemokraterna vill inte öka stödet för SD eller framställa dem som framtida regeringsparti. Men så erfarna politiker och ledarskribenter måste ha vetat att det skulle bli en bieffekt av kampanjen. Ändå valde de att betrakta det som ”collateral damage”." slut ciy´t

    säger allt!

    allt är så ohederligt, så fullt av skit i närvarande medias rapporteringar så folk blir less, när folk blir less rullar huvuden och det blir inte "rasisternas"

    SvaraRadera
  11. jag pratar så klart helt platoniskt, precis som när Ken kallade Petter en Jude och menade snål- inte folket.

    Efter att ha tittat på material från Liveleak så vill jag gärna att vi slipper "rullande huvven" i Sverige..
    =/

    SvaraRadera
  12. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/svenska-pass-riskerar-att-misstros_8874436.svd

    SvaraRadera