lördag 25 januari 2014

När jag ser LO:s lilla sorgliga ..

... bidrag till valkampen så tänker jag tre saker.

För det första på hamburgerkedjan Max information på sitt interna nyhetsblad som påstods vara "ett försök att påverka de anställda att rösta "rätt" i höst" och på att LO:s lilla lustifikation förmodligen har samma syfte, men sämre faktaunderlag. Ungefär som de uppochnedvända affischerna förra valet .. som inte alls  påverkade väljarnas rätt att rösta på vad de .. [LO] .. ville, trots att "genidraget" kostade en mindre förmögenhet.

För det andra så tänker jag på alla LO-medlemmar som, vare sig de vill det eller inte, tvingas betala för dessa amatörmässiga försök till stöd för sossarna.

Och för det tredje så tänker jag .. att har man så dåliga argument i en valrörelse att man måste förlita sig på den här typen av "budskap" .. ja då ligger man risigt till när väljarna börjar kräva lite klarare besked.

När det gäller mina egna personliga reaktioner så blir det mest en ställföreträdande skamkänsla. Ungefär som när min väninna .. en gång efter ett toalettbesök .. skred genom den fullsatta restauranglokalen med kjolen prydligt instoppad i trosorna.

SvD, DN, Expr.,

5 kommentarer:

  1. Förutom att jag håller med om allt så infinner sig... ett mått av fnitter när du kommer till din slutkläm. :D

    SvaraRadera
  2. Pust..! Är det bara jag som tycker att det är ett jädra gnällande så fort någon tycker någonting i valrörelsen? Arbetsgivare får väl tycka vad f-n de vill om ett ev maktskifte, och LO får väl tycka vad f-n de vill om motsatsen. Det låter på alla gnällare som vore "väljarna" småbarn som måste beskyddas från åsikter. Vi klarar nog att tänka själva tack så mycket!
    En annan sak är att jag hade haft åsikter om vad mina pengar användes till om jag var LO-medlem.

    Jag tycker faktiskt att LOs reklamfilm är ganska fyndig och inte alls "osmaklig". De glömmer bara att motståndarna med fog kan säga: det var ni som började me'et!(ja S dårå).
    Ja jag kan också vara barnslig om det ska vara på det viset. Får jag bjuda på en kålsup?

    SvaraRadera
  3. Mitt eget gnäll riktade sig alltså mot indignationskören på båda sidor och inte alls mot ditt inlägg Any. Bara så det inte blir några missförstånd :)

    SvaraRadera
  4. Kan nämna att, i min konversation med personen som ansåg denna blogg är propagandablogg (se förra inläggets kommentarsfält), tog jag upp det faktum att LO ger 6milj årligen och 60milj per valår i kontrast med vad MAX VD sade. Hennes svar, var varför jag tog upp två så helt olika saker, som inte har någonting med varandra att göra.......

    Då slutade jag argumentera, för då kan inte logiska argument fungera.

    SvaraRadera
  5. Som ett brev på posten så dröjde det ju inte länge innan nyheterna på tv "avslöjade" dåliga arbetsvillkor för personalen på Max.

    Går inte att utesluta möjligheten att man vill hålla Max-vd'n på mattan eftersom han hotade med att fortsätta vara frispråkig.

    När rörelsen dunkar igång så bryter den rätta värdegrunden fram lite överallt. (Oavsett ifall man har mandat för det eller inte.)

    Håll er på mattan!

    86an

    SvaraRadera