måndag 20 januari 2014

Är politisk hemhörighet en övertygelse?


"År 2000 antog Europeiska unionen (EU) två direktiv (direktiv 2000/43/EG och 2000/78/EG), där man förbjuder direkt och indirekt diskriminering på grund av ras eller etniskt ursprung, religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder och sexuell läggning. Dessa texter innehåller exakta definitioner av direkt och indirekt diskriminering samt trakasseri. Det finns även vissa undantag från principen om likabehandling som anses vara legitima under ett begränsat antal förhållanden".

När jag läser nyhetsrapporteringen förstår jag att det tydligen är helt i sin ordning att avvisa politiker från privata näringsställen om de tillhör partier som näringsidkaren inte sympatiserar med? Förmodligen kan man slänga ut dem från butiker, bilverkstäder, frisörer och neka dem massage, fotvård och manikyr också .. om det är så att åsikterna inte känns godtagbara?

Det kan ju alltid vara bra att veta, om man har en liten egen verksamhet på en ort där det kryllar av politiker av "fel" färg. Det skulle vara intressant att få veta om det till och med är tillåtet med en skylt .. "XXX-partister äger ej tillträde"?

Jag vet inte riktigt var skillnaden mellan politiker och till exempel barnvagnar går .. men de sistnämnda får man inte neka tillträde har jag fått för mig. Det blev ju ett jädrans liv när en caféägare satt upp en skylt som uppmanade lattesugna mammor att lämna barnvagnen utanför?

I Sverige är det alltså diskriminering att be en barnvagnsförsedd mamma lämna lokalen pga av platsbrist, men INTE diskriminering att be en politiker lämna lokalen på grund av fel politisk övertygelse?

I svensk lagstiftning finns inte heller ordet "ålder" med när det gäller diskriminering .. är det då fullt möjligt att neka väldigt gamla människor tillträde till platser där de liksom stör näringsställets image?

Det känns lite konstigt?

I och för sig så finns det flera politiska övertygelser som jag inte sympatiserar med och vars företrädare jag helst vill slippa ha inom synhåll ... men jag är medveten om att jag är både fördomsfull och diskriminerande när jag drar alla över en kam. Trots det så gör jag det i alla fall .. i likhet med många andra.

Så i fallet med Kent Ekeroth har svensk lagstiftning sagt sitt .. det är helt i sin ordning att särbehandla politiskt oliktänkande!

Jag undrar hur det går ihop sig med EU:s syn på diskriminering? För visst vore det intressant att få det frågetecknet uträtat av någon som vet hur det ligger till?

Är politiskt engagemang en övertygelse eller vad är det egentligen?


DN, DN, DNSvD, Expr.,

4 kommentarer:

  1. Visst är det tillåtet med skyltar som avvisar folk med viss partitillhörighet. Har ni glömt den här skylten:
    Butiksingång

    Jag sitter och gonar mig åt tanken att stridshingsten går på lokal med utländska besökare, gärna kolleger från andra EU-länder. Just när han fått in fördrinken ombeds hela sällskapet avlägsna sig eftersom restaurangägaren inte sympatiserar med moderaternas pensionspolitik. Ljuva dröm.

    SvaraRadera
  2. Självklart är politisk hemvist att betrakta som övertygelse.

    En rättelse. Numera har förbud mot diskriminering p.g.a ålder skrivits in i lagen. Jag tror att tillägget bara är ett år gammalt och var det som gjorde att lattemammorna vann fighten.

    "Enligt Per Holfve, jurist på Diskrimineringsombudsmannen (DO), kan ett barnförbud emellertid leda till diskriminering. Sedan årsskiftet råder det nämligen ett utökat förbud för åldersdiskriminering om man erbjuder varor och tjänster till allmänheten. Att hänvisa till kommersiella skäl är inte möjligt. Vissa undantagsbestämmelser finns, som för nattklubbars åldersgränser exempelvis."

    Jag antar att det också räknas som diskriminering av babyn om han inte får ligga kvar i vagnen på caféet, därav det tillbakatagna barnvagnsförbudet??

    http://www.direktpress.se/vartkungsholmen/Arkiv/Artiklar/2013/03/Diskriminering-med-barnforbud-pa-kafe-/

    "12 b § Förbudet mot diskriminering i 12 § som har samband med ålder
    1. hindrar inte tillämpning av bestämmelser i lag som föreskriver viss ålder,
    2. gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster,
    3. hindrar inte tillämpning av nedre åldersgränser för tillträde till serveringsställen för yrkesmässigt bedriven servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker för vilka näringsidkaren har serveringstillstånd, och
    4. hindrar inte heller annan särbehandling på grund av ålder om särbehandlingen har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet. Lag (2012:673)."

    Jag tycker alltihop är helt vrickat. Antingen får man diskriminera eller så får man det inte när det gäller saker man ÄR och inte vad man gör. Tycker jag alltså, jag vet att det inte är så.
    Och jag undrar; får jag avvisa ett gäng romer från min affär om jag uppger att skälet är att jag inte gillar färger på deras mössor och inte alls har med etnicitet att göra? Skulle inte tro det. Inte heller får jag skriva en skylt om att flamländare äga ej tillträde om de tänker prata för jag gillar inte hur språket låter.

    Någonting är ruttet i konungariket Sverige.

    SvaraRadera
  3. Apropå politiks övertygelse. Varför parats det så lite om att medlemmar inom MP generellt är drogliberla? Äh glömde det är ju journalisterna själva som är MP ;-)

    http://www.nt.se/debatt/default.aspx?articleid=8578236

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13062633.ab

    SvaraRadera