söndag 26 januari 2014

Jag har helt slutat att reagera ..


 .. på det som händer i samhället. Eller helt och helt .. det kanske är mer riktigt att beskriva det som att jag mer eller mindre har tappat lusten att skriva om det.

Björn Wiman på DN har skrivit intressant om journalistik och kultur och ett litet tag satt jag och lekte med tanken på vad som skulle hända om allt statligt stöd försvann? Skulle resultatet bli en ny och spännande tid med bredare ramar och yvigare penseldrag? Mer skapande kreativitet i stället för dagens missnöjeskultur?

Eller skulle det bara bli demonstrationer och fullt slagsmål?

Så läser jag om regelverken för småföretagare och tänker på alla enmansföretag som lägger ner nu när ägarna går i pension. Inte ens deras egna barn vill fortsätta eftersom de värdesätter den fritid som föräldern tvingades lägga ner på redovisningar, statistik och skriftväxling med diverse myndigheter. Men vad är det för mening att skriva om det .. alla vet ju att det är meningslöst att ens försöka starta något eget utan att låna miljoner och riskera hela sin framtid.

Men Sifo har släppt sin månadsstatistik och tittar man på skillnaden mellan förra valåret 2010 och årets statistik så har nästan ingenting hänt. Det enda vi kan se säkert är att sossarna har tappat lite mer, Vänsterpartiet har ökat i nästan motsvarande grad, Centern har dalat lite mindre än sossarna och den minskningen ligger förmodligen inom felmarginalen i likhet med Kd:s. Miljöpartiet, Folkpartiet och Moderaterna står och stampar på exakt samma fläck som förra valåret och Sverigedemokraterna har störst ökning av alla vilket vi redan visste.

Gäsp!

I mina ögon så befinner sig de svenska väljarna i vänteläge. Så gott som ingen som jag talar med har någon klar uppfattning om vad de ska rösta på i september.

Missnöjet med dagsläget är tydligt och misstron mot i första hand sossarna är minst lika uttalat.

De stora frågorna är som alla vet arbetslösheten, bostadsbristen, sjukvården, äldrevården, omsorgen om gamla och handikappade och skolan .. där de flesta upplever den som ett slags förlängt dagis .. dvs förskola.

Ett fåtal har fått för sig att ett enormt guldregn kommer att falla över välfärden om bara riskkapitalisterna kastas ur landet .. för det har Jonas Sjöstedt lovat! 

Stackars människor. Så besvikna de kommer att bli om Vänstern får sin vilja igenom.

MEN .. det finns inte en enda människa som jag har talat med som inte halkar in på samma mening ..

.. "fast det är klart, blir vi bara fler och fler som ska dela på samma pengar så blir det naturligtvis sämre?"

ALLA hamnar förr eller senare där. Oavsett om vi talar om vården, omsorgen eller skolan, oavsett om jag talar med äldre, yngre, arbetslösa, anställda, pensionärer eller egna företagare. Det spelar inte heller någon roll var i världen vederbörande är född .. det blir samma uppgivna konstaterande.

Blir det fler jobb så blir det inte i samma takt som befolkningsökningen. Blir det fler bostäder så räcker de nog inte till för alla som behöver dem, satsas det mer på skolorna så är det förmodligen inte tillräckligt med tanke på förutsättningarna och samma gäller alla andra områden som väljarna tycker är viktiga.

Det är nog de frågorna väljarna förväntar sig svar på, tror jag? Ett svar som förklarar hur det ligger till, går ihop sig, är tänkt???

Fast de törs inte ställa frågan högt eftersom våra politiker genom sin tystnad visar att den är sååå känslig och farlig att de till varje pris tänker undvika att svara på den.

Trots att den handlar om något så vanligt och ofarligt som ekonomi?

Pengar, alltså??

Så vi väntar .. och väntar .. och när det till slut står klart att det inte kommer några svar är det för sent för statistiken .. då kommer valresultatet att berätta vad vi slutligen har bestämt oss för.

Själv har jag ingen aning, ärligt talat?

DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD,

32 kommentarer:

  1. Känner som du till och från. Orka bry sig.

    Tittade på Uppdrag granskning igår ang hur det ser ut i tex förorten i Göteborg. Invånarna kände sig svikna av polisen samtidigt som de inte ville bidra själva till att brott löses (kan inte säga att jag inte förstår dem men ändå. Moment 22). Men om de nu inte vill hjälpa till så kan de ju inte skylla på någon heller. Samhället är vi alla. Vi måste alla hjälpas åt.Och visst håller jag med om förebyggande åtgärder som mer synlig poliser men i slutänden så är det inte de som begår brotten. Det är någon annan. Och varför de gör det är pudelns kärna. Och varför de som bor i Biskopsgården inte känner sig Svenska kan väl inte heller bara bero på hur Sverige tagit hand om dem? Fast visst, om deras bostadsområde översvämmas av fler och fler som inte är en del av vårt samhälle så blir det ju inte lättare för dem som redan bor där heller.

    Vi är alla svikare. Vi som dem sviker vårt samhälle. Var och en på vårt sätt.

    SvaraRadera
  2. Hmm .. visst är det deprimerande? Nu om någon gång behöver vi ledare som talar i klartext och presenterar någon form av lösning och framtidsbild.

    I stället för den här oroande och totala tystnaden.

    SvaraRadera
  3. Anonym-Nej jag känner inte alls att jag sviker.Jag har aldrig velat att det ska bli den utveckling som är.Jag har jobbat hela mitt liv och försöker uppföra mig anständigt och hederligt mot människor jag möter.
    Jag har växt upp i fattigsverige och vet vad det är att knappt ha mat på bordet.Jag har hjälpt andra med min tid och med det jag kunnat.Jag försöker göra det bästa av den tid jag har .Så vad gör mig och många som mig till svikare?

    SvaraRadera
  4. Mona .. jag tror att Hmm snarare menar att Sverige som land sviker när det gäller mottagandet av människor som vill något annat än att fastna i bostadsområden som Biskopsgården?

    SvaraRadera
  5. Any du har så rätt i att vi väntar och väntar och väntar.För visst förstår dom flesta att den frikostiga invandringen kostar och påverkar alla delar av samhället.Och aldrig får vi veta vad den egentligen kostar.Gud så otroligt fega våra politiker är.

    SvaraRadera
  6. Any ja var det så Hm menade så är jag med.Fick alla taggarna ut där.

    SvaraRadera
  7. Any skriver:

    "Jag tror att Hmm snarare menar att Sverige som land sviker när det gäller mottagandet av människor som vill något annat än att fastna i bostadsområden som Biskopsgården".

    Svek USA "som land" de svenskar som migrerade till USA och fastnade i lågbetalda osäkra jobb och/eller blev arbetslösa?

    SvaraRadera
  8. Johan .. nu VET jag inte vad Hmm menade utan det du citerar var bara ett antagande.

    Men visst tycker jag att Sverige på sätt och vis sviker eftersom vi utlovar en framtid som vi inte kan leverera.

    När du talar om svenskarna som for över till USA antar jag att du menar på Karl-Oskar och Kristinas tid? Men då fanns det väl inga välfärdssystem att förlita sig på?? Det var inte heller så reglerat med löner, boende, företagande osv som det är i dag .. så det går väl knappast att jämföra?

    I vårt fall har vi ju i många fall EU eller FN-kvoter som vi uppfyller, där vi borde vara bättre rustade än vi är, eller hur?

    SvaraRadera
  9. Any skriver: "Jag [tycker] att Sverige på sätt och vis sviker eftersom vi utlovar en framtid som vi inte kan leverera".

    När och hur har Sverige lovat folk i andra länder att "leverera" (!) ett tillfredsställande liv, om de beger till Sverige?

    ----

    Sverige accepterar årligen knappa 2000 s.k. kvotflyktingar från FNs flyktingläger (invandringen till Sverige är i storleksordningen 100.000 personer årligen och därmed större än massinvandringen till USA, när denna var som störst i början av 1900-talet).

    Några EU-kvoter av migranter har jag aldrig hört talats om.

    SvaraRadera
  10. Any förstod mig rätt.

    Ledsen för att du kände lite taggar Mona. Inte lätt att vara tydlig i text alltid.

    Johan. Det var väl inte så att USA när de väl tagit emot någon sedan gjorde det sämre för dem genom att ta emot fler än landet kunde hantera? Men visst svek de land som sedan blev USA av idag. De svek ursprungsbefolkningen.

    SvaraRadera
  11. PS Inte för att jag rekommenderar det då det var rätt deprimerande, men om ni hade sett de aktuella avsnittet av UG så hade det kanske varit lättare att se mitt resonemang?

    SvaraRadera
  12. Hej Hmmm!

    Jag såg det aktuella programmet och fann det oerhört märkligt.

    Få skulle ju finna det rimligt, om svenskar som flyttade till Spanien och bosatte sig i en enklav tillsammans med andra svenskar... därefter beklagade sig över, att resultatet inte längre kändes som Spanien.

    Och om t.ex. Islands befolkning dog ut och Island därefter koloniserades av t.ex. kineser, så skulle Island givetvis inte längre vara och kännas som samma land.

    Det är väl närmast självklart, att om befolkningen i ett land eller en stad eller en stadsdel byts ut - så skapas ett annat land, en annan stad och en annan stadsdel.

    -----

    PS Jag instämmer i att svenska politiker sviker den svenska ursprungsbefolkningen, när svenska politiker byter ut landets befolkning... om det var så, som du menade.

    SvaraRadera
  13. Hej Johan. Instämmer i dina tankar om programmet. Ang ditt Ps så menar jag även det det. Jag menar att alla blivit svikna. Och visst har man aldrig en chans som man sätt i dessa enklaver som du säger. Kvinnan som mest fick komma till tals ville ju in i Sverige men visste inte hur annat än att flytta men det kunde hon inte. Andra som hon berättade om fick jag en känsla av att det inte själva ville eller förhindrades när hon berättade om kvinnor som aldrig varit utanför området. Aldrig varit ner på avenyn tex.

    Något har gått snett och "vi" låter det gå så. Vi låter också "dem" komma undan med att inte vilja bli en del av samhället.

    Det är är kanske vad som borde sändas/sägas på TV istället?

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-svenskarna-ar-inte-rasister_8930490.svd

    SvaraRadera
  14. Frågan blir då vad `vi`kan göra som enskilda personer.Särskilt när media ,regering och opposition inte vill se,inte höra och om dom öppnar munnen så strömmar det ut en flod av floskler som vi har hört till leda.Jag vet egentligen bara en sak att göra och det är att lägga sin röst på SD och det tror jag många kommer att göra så länge ingen tar ansvar.

    SvaraRadera
  15. Det är en märklig analys som manga av er gör när ni säger er vara så djupt oroade över alla goda människors framtid i Sverige att den enda möjliga lösningen ni ser är att rösta på ett parti som inte ens vill erkänna alla människors lika värde.

    Ja, det FINNS, sen länge, verkligt stora problem med hur vi hanterat integration. Men inget är svart eller vitt - fast det blir förstås lättare att svartmåla om man låtsas att världen är enkel, att politiker per definition är onda), fega och enbart intresserade av makten i sig.

    Nej, vi kan inte ta hand om alla runtom i världen som har det svårt. Men vi klarar oss inte heller utan en tillströmning av människor utifrån. Hur skapar vi en bra balans för Sverige? Hur behåller vi en humanistisk inställning till människor som vi inte begriper oss på? Vad gör vi för att bidra till en bättre värld för alla barn som växer upp? Det är betydligt svårare än att erbjuda vidöppna eller helt stänga dörrar.

    Och uppenbarligen lika ointressant att diskutera även för alla "vanliga" oroliga medborgare som hellre målar i svart och vitt och gnäller på fega politiker och vinklade media som "tvingar" dem (stackarna…) att rösta på ett parti med både djupa rötter och friska skott som har en obestridlig smak av främlingsfrihet och rädsla.

    SvaraRadera
  16. Anonym. Vad ville du ha sagt med dessa många ord annat än "ni är dumma"?

    SvaraRadera
  17. Tycker det är väldigt intressant det här man pratar om att SD "rösta på ett parti som inte ens vill erkänna alla människors lika värde."

    Så, alla som hävdar att SD är ensam om den inställningen så undrar hur man ser på diskussioner om den vita mannens arvsynd som är skuld till allt som är så poppis idag. Den här som är ok att håna för att de är "kränkta". De som inte får yttra sig för att "de minsann inte vet hur det är att vara utsatt". Är det inte att värdera människor olika? Det är så lätt att man hela tiden pratar så fint om alla människors lika värde men inse att du också värderar människor olika. Om du kan välja att rädda en okänd eller ditt barn eller en annan familjemedlem - värderar du inte dem olika?

    Och detta gäller väl även ärkevänster. Som Ohly som fördömer friskolor - men vars barn gick i sådana skolor.

    /Trötter

    SvaraRadera
  18. @ Malin@ Anonym. Come again?

    SvaraRadera
  19. @ Maja. Jo jag menar; jag kan inte se annat än snömos i anonyms kommentar och det vanliga överlägsna snörpet på munnen.
    - Ni är dumma och SD gillar inte "alla människors lika värde" men jag är en fin människa jag som ställer frågor som "Vad gör vi för att bidra till en bättre värld".

    Öh...? Jamen vad fanken har det med inlägget att göra och frågan om hur det ska gå till att skaka fram bostäder, jobb och allt annat som behövs när allt fler människor ska dela på kakan men inte kan bidra själva, inte på många år ialf.

    Förstår du då vad jag reagerade på?

    SvaraRadera
  20. Jag ifrågasätter hela tänket om att vi behöver bli fler. Vare sig det är här i Sverige, populär myt ifrån Reinfeldt, till hela världen. Vi behöver bli färre. Människan som art breder ut sig på bekostnad av ALLT annat levande. Detta är en akvation vi behöver lösa inte att ta ha mer folk. Hur anonym och einfelst dessutom menar att detta ska vara bar i ett land där när de kommer hit inte har någon sysselsättning eller kan bidra på något annat sätt övergår mitt förstånd. hade ni åtminstone sagt att vi ska vara solidariska och se till att alla har mat och tak över huvudet så hade ni åtminstone haft en grund till ert resonemang.

    Malin, jag är med dig ;-)

    SvaraRadera
  21. PS @anonym: Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska rösta på. Jag har inte övergett mina liberala åsikter. Men av hur du utrycker dig så låter det som att du ska rösta på det parit som har mest dubblemoral i Sverige, är drogliberala, vill avfolka landsbygden så att alla ska bo i städer mm mm mm med annat fullständigt vidriga för mig åsikter, dvs MP

    De säger det inte rent ut fulingarna där, men om man ser till konsekvensen av vilken politik de för så blir det det som jag listar ovan.

    SvaraRadera
  22. @ Anonym

    Du skriver, att SD är "ett parti som inte ens vill erkänna alla människors lika värde".

    Jag har aldrig sett någon förklara närmare VARFÖR SD bör beskrivas i dessa ordalag.

    Att SD skulle vara "ett parti som inte ens vill erkänna alla människors lika värde" verkar vara en mekaniskt rabblad fras.

    -----

    PS Din kommentar har "en obestridlig smak" av både självgodhet och arrogans.

    SvaraRadera
  23. Det handlar inte om öppna eller stängda dörrar överhuvudtaget.Det handlar om balans.Ett samhälle i balans.

    SvaraRadera
  24. Hej Hmm!

    Du skriver, att "något har gått snett". Men, hur skulle det kunna gå på något annat sätt, när svenska politiker för en världsunik invandringspolitik, som till både omfattning och profil avviker helt från alla andra länders? Svenska politiker

    1. betraktar migranterna som sina omhuldade klienter och

    2. kräver att landets befintliga befolkning - på sin egen bekostnad - ska leverera migranternas (dvs de importerade klienternas) livsvillkor och uppfylla (alla) deras önskningar.

    Hur skulle ett så pass snett upplägg kunna utfalla annat än snett.

    PS Den artikel, som du länkar till är mycket klarsynt.

    SvaraRadera
  25. Eftersom USA nämndes i en kommentar ovan så går det väl att dra paralleller ytterligare dit. Vi är på väg mot en utveckling mot ett mer amerikanskt samhälle. Där en stor påverkan av immigranter gör att det gamla samhälls systemet måste omformas till detta och anpassa sig.

    Olika gängbildningar kring etnicitet får större betydelse. Liksom att goda och ärliga men lite otrygga människor tyr sig till de grupper som ger dem mest trygghet. Dvs inte samhället utan andra människor av ungefär samma bekgrund som de själva. Gäller både "nysvenskar" som gammel svennar.

    Samhället orkar allt mindre ha heltäckande trygghet åt precis alla. Så man ser sig om efter alternativ trygghet. De som har råd köper mer egna försäkringar och säkerhet. De andra tyr sig till vänner, bekanta, områden där de litar på varandra någorlunda. Kanske kommer gated communitys i ngn form att bli tydligare.

    Kåkstäder kommer ev att dyka upp på marginalen, och då från fler än bara en speciell etnicitet. Klyftorna kommer självklart att öka.

    Vi är alltså på väg mot precis det samhälle som de ultrahumanistiska, ultraliberala och ultragoda människorna säger sig vilja motverka men faktiskt skapar just nu.

    inte trött eller tråkig

    SvaraRadera
  26. Japp Malin! Det var "Anonym" jag reagerade på inte dej..=)

    SvaraRadera
  27. Jag begriper dock inte att det skulle vara ett problem om vi blir fler som delar på kostnaderna för vår välfärd.

    Ju fler som är med och deltar desto bättre för alla sjuka, gammla, och behövande.

    Problemet är alltså inte att vi blir fler, problemet är att nu när vi blir fler måste vi hitta lösningar så att alla som kommer hit kommer in i arbetslivet och kan vara delaktiga.

    /Henrico

    SvaraRadera
  28. Om alla unga svenskar skulle börja avla en massa barn på löpande band, skulle det vara ett samhällsproblem?

    /Henrico

    SvaraRadera
  29. Henrico ... "fast det är klart, blir vi bara fler och fler som ska dela på samma pengar så blir det naturligtvis sämre?". "SAMMA PENGAR", det är det de flesta talar om.

    Om det fanns lösningar så att alla kunde komma i arbete så ökar naturligtvis de ekonomiska förutsättningarna för det vi kallar välfärd.

    Men jag har i alla fall inte hört några realistiska lösningar på hur det ska ske, har du??

    Men det stora problemet är väl att det finns hur många frågor, funderingar och åsikter som helst i det här ämnet. Frågor som bygger på kunskap, okunnighet, politisk övertygelse, erfarenheter/upplevelser, social hemhörighet osv osv ... men det kommer inga svar?

    Det är svaren och intresset för frågorna som saknas. Det finns ett engagemang och en öppenhet som inte får utrymme när även den blygsammaste ekonomiska undring behandlas som en krigsförklaring?

    Anonym 18:01 "inte trött eller tråkig", har samma farhågor som jag. Dessutom så är jag rädd för att något kommer att göra att frågan om integration/invandring kommer att bli den här valrörelsens "Klamydiabrev". Jag tror det skulle vara förödande för vilken regeringsbildning som helst?

    Men det är bara som jag tror, egentligen så har jag ingen aning.

    SvaraRadera
  30. Henrico: Jo som jag ser det så skulle det bli samma problem om "svenskar" avlade en massa barn. Vi skulle se samma problem som i Kina bara i mindre skala om vi skulle våga se sanningen i vitögat.

    Världen befolkning har nästan dubblerat på mindre än 100 år från att stadigt sakta men säkert ökat lite långsamt sedan den industriella revolutionen. Innan 1700-talet så låg befolkningen i världen på 1 miljard stadigt i över 100 000 år.
    Vi har alltså sedan på ynka 300 år sjudubblat oss!!!

    SvaraRadera
  31. Verkar som jag hamnat i spamen igen. Kan det bero på alla mina stavfel? :-)

    En rättelse till det inlägget är dock att det på endast 50 år!! så har världens befolkning dubblerats, och vid 1900-taltes början så hade vi inte ens hunnit dubblera oss från det som varit en stadig befolkningsmängd i årtusenden.

    SvaraRadera
  32. Anybody,

    Politker kan inte skapa jobb och har aldrig kunnat skapa jobb.

    Att de som kommer hit för förutsättningar till en egen försörjning är det vi kan ställa upp med.

    Håller med om att det inte diskuteras, men det sägs ju att en reformerad arbetsmarknad med läger ingångslöner, för höga skatter på arbete, för höga trösklar in på arbetsmarknaden, etc, är saker som skulle kunna hjälpa så att fler kan vara med och bidra.

    Utbildning är en annan sak.

    Men du har rätt, det diskuteras inte men det beror på att de egentligen är överens eller vill inte ha den frågeställningen som en konfliktyta av taktiska själ.

    /Henrico

    SvaraRadera