söndag 5 januari 2014

Sent ska syndaren vakna ..


Insikten kom in

utbrister ett aha ser

klavertrampet mitt

(Bunden vers (Haiku) av Eva Enjebo/Drugge)


Jag tror nästan inte mina ögon när jag läser Thomas Mattssons blogg på Expressen i dag?

Under lång, lång tid har chefredaktörerna på DN, AB och Expressen hyllat debattörer som med kraft stämplar feltänkande medborgare med rasiststämpeln i pannan så fort de dristar sig till att vilja diskutera ekonomiska frågor som berör integration och invandring.

Dessutom så har Expressen med all önskvärd tydlighet visat att de inte drar sig för att använda sig av vänsterextrema revolutionsromantiker för att spåra och klämma till dem som försöker få svar på sidor som åtminstone godkänner frågorna.

Vi vet var du bor! Vi kan kontakta din arbetsgivare och göra dig arbetslös! När som helst kan vi stå utanför din dörr, filma dina reaktioner och lägga ut dem för allmän beskådan, vi kan negativt påverka ditt liv, dina barns liv och dina anhörigas liv .. om du frågar fel frågor, stöder fel parti eller befinner dig på fel plats på nätet!

Vi SER dig .. och gör som vi vill.

Nu slår sig samma chefredaktörer för bröstet därför att de "den senaste tiden uppmärksammat det allt mer konfliktorienterade debattklimatet. Det fördömande, för att inte säga fördummande, tonläget på främst sociala medier men också i andra meningsutbyten blir till ett hot."

????????????

Hur vill de då lösa detta problem som tydligen uppstått medan de sysslade med annat?

Ja, Expressen bjuder in skribenter som tycker att "Expressen har fel!" till sidan 4 där de kan -"säga emot, föra fram egna ståndpunkter och göra det i en saklig, god ton".

Jo, tjena ..

Aftonbladet i sin tur låter Anders Lindberg skriva på sin ledarblogg och det han skriver är, enligt Johan Westerberg, "befriande". "Jag hoppas att fler läser den, delar den och lever upp till den" .. inleder han sin bloggpost om det skarpa läget.

Jag borde ha fattat bättre, eftersom Johan Westerholm samtidigt meddelade att han tänkte stänga sin egen kommentarsfunktion, men eftersom jag gick på den inledningen så bröt jag mot mina egna regler och läste Anders Lindbergs "befriande" blogginlägg .... som börjar med att kraftfullt ta avstånd från Avpixlat och fortsätter med ..

"Men den andra .. [diskussionen] .. gäller den vanliga politiska diskussionen. Det har blivit något av en borgerlig snackis att “samtalsklimatet” är sämre i dag. “Åsiktskorridoren” är för smal. Lustigt nog sammanfaller detta med att borgerligheten börjat förlora både i debatten och i opinionen."

??????

Det som jag upplevt som kultur-, media- och maktelitens tolkningsföreträde av orden rasist och rasism, är alltså en borgerlig konspiration, skapad av Moderaterna???

?????????????

DN är betydligt försiktigare så här långt och de verkar inte ha genomskådat den Moderata Konspirationen ännu .. men det kommer nog något kreativt så småningom, när Peter Wolodarski åter fattar rodret efter julledigheten?

Fram till dess så får jag nöja mig med möjligheten att "fritt??" skriva att "Expressen har fel!" på sidan 4, i den tidning som i handling bevisat att de inte drar sig för att uppsöka mig i hemmet med både kamerateam och journalist med mikrofon, om jag råkar kliva över den gräns som Aftonbladet förminskar till "en snackis" uppfunnen av borgerligheten, representerad av Moderaterna?

Det är inte klok så trygg jag känner mig nu när de goda chefredaktörerna gör allt för att bredda samhällsdebatten och släppa det fria ordet fritt?

Sidan 4 i Expressen kommer förmodligen att användas av precis samma människor som tidigare, ingenting kommer att förändras .. mer än att svenska folket numera inte bara ståtar med rasiststämpeln utan också "påminner om klacken till ett fotbollslag som håller på att förlora." För alla som tycker att "åsiktskorridoren" är för trång är naturligtvis Moderater!! Den "goda" sidan står numera för öppenhet och objektivitet?

Ja, jisses!

Och så släpar Anders Lindberg in den arme Håkan Juholt i resonemanget och anser att de olämpliga frågorna om välfärd, ekonomi och integration är fullt jämförbara med samtalsklimatet/reaktionerna på den forne sosseledarens fumliga dödsdans i ett parti som valde att vara allt annat än solidariskt, när det verkligen behövdes. Varför han också inte tog med Omar Mustafa i samma sammanhang, det vete gudarna?

Jag skulle gärna se en annan, starkare, regering än den vi har .. men alternativen förskräcker. Valet står mellan dåligt och ännu sämre i höstens val och inte blir jag mer övertygad efter den "nya öppenheten" som erbjuds.

Snarare tvärtom .. det känns som om det verkligen är dags att mörka vad jag tänker och tycker.

Eller så kan jag ju blanka fanken i att engagera mig alls och egoistiskt hoppas att just min familj vidtagit rätt mått och steg för att överleva det som kommer.

11 kommentarer:

  1. Jag blir både upprörd och förvirrad över allt jag läser.
    Vänstern anser alltså att debatten är fri???? Egentligen självklart då de enda godkända åsikterna är deras egna... men tror de på fullt allvar att ALLA i hela världen tycker som de??!
    Jösses...
    Westerholm har jag gett upp om.
    Vad gäller "herr" Mattsson tror jag att han känner att hans jobb hänger väääldigt löst.
    *går och tar nå't lugnande*

    SvaraRadera
  2. ua .. det är så skönt att läsa din reaktion, för ibland när jag läser vad som står på ledarbloggarna så misstänker jag att det är mig det är fel på??? Så antingen så är det vi två som är vilseförda av den Moderata Konspirationen eller så hycklas det oerhört på tidningarnas redaktioner?

    SvaraRadera
  3. Hu! Nu fick du mig att gå in på aftonbladet ändå. Lindberg, Swedin, Ågard(?)undviker jag som pesten för att inte få spel och skriva något jag ångrar.

    Nej det är inte dig det är fel på! Jag är som du vet inte moderat och betraktar Brunte ;-) som psykopat, men jag reagerar precis som du. Det är skitlöjligt att säga att det är borgerligt att vara rädd för samtalsklimatet. Efter Expressens uthängning är det många som är rädda att skriva "fel" på både bloggar och forum. Ingen vet vad som är en förbjuden åsikt eller förbjudna ord imorgon. Och då kan Aschberg stå utanför dörren med kameran. Det har pågått länge och har eskalerat över alla gränser.
    Ja Westerholm, jag vet inte. Ibland skriver han bra men så plötsligt mitt i är han politikern ut i fingerspetsarna. Det ger mig ingenting tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Nej ni är inte ensamma,men man orkar knappt reagera längre på förljugenheten och oärligheten.Det är så väntat och förutsägbart att dom tror vi är korkade fån.DOM UNDERSKATTAR OSS å det grövsta.

    SvaraRadera
  5. Som vanlig gräsrotsmoderat så vet jag snart inte hur jag skall klä mig. Skall jag ha skämshatt, foliehatt,dumstrut eller kanske heltäckande förklädnad som bloggare. Jag är fullt medveten om mitt partis liksom andras olika tillkortakommanden. Jag vill dock inte bli uthängd och tuggad på som ett bevis på att jag har "den fria rätten att uttrycka och tänka vad f*n jag vill om det". Jag ryser och mår illa när jag ser tilltals och samtalssättet i vår så kallade fria press. Är tacksam att jag inte tittar i vare sig Expressen eller Aftonbladet längre - det är inte bra vare sig för nattro eller blodtryck.

    SvaraRadera
  6. Ta det lugnt Granny .. mycket kan man anklaga Moderaterna för, men att det är de som styr vänsterdebattörerna ha jag lite svårt att tugga i mig! ;-)

    SvaraRadera
  7. Upprepar det ni redan sagt, vi reagerar alla här samma.

    Ang svt-artikeln så kom de inte en dag för tidigt!

    SvaraRadera
  8. Hmm .. SVT-artikeln är en present från Maja och ingår inte .. tror jag?? .. i den Stora Moderata Konspirationen.

    Inte än i alla fall? ;-)

    Det är lite oklart vad som är vad och jag vill inte fråga AB för då kanske jag får en Expressenreporter på oväntat besök.

    Men OM det skulle hända .. vad bjuder man på då?? Latte??

    SvaraRadera
  9. De säger ju på tv att man ska bjuda på Gevalia, men jag vet inte jag. Jag skulle nog bjuda på kålsoppa i form av en sup.

    SvaraRadera
  10. skönt att se att rodret håller in i 2014=)

    Jag är inte rädd- jag kan flyga.

    Ngt annat som kliar skaver å blöör är ju att Helin å Matttson tar armkrok å tågar som rättvisans och yttrandefrihetens förespråkare på ett icke klädsamt pompöst sätt över den chefredaktör i Eskilstuna som fått spö (vilket ju i sak är f-vligt)..

    Men icke desto mindre ngt de själva inte har något problem kring om det händer "rätt" personer som tyckt "fel" i deras uthängningar. Dessutom luktar det falsk omsorg som utmynnar i att de liknar två gamar eller skator över sin kollegas öde så de kan sälja fler lösnummer.

    Bra å varva mellan skottlossningar och knivhuggningar

    SvaraRadera
  11. Any, får jag föreslå att du bjuder på surströmmingsspad i en kaffekopp :D

    SvaraRadera