lördag 6 september 2014

27 procent ..


.. blev veckans toppnotering på SIFO för Stefan Löfven.

Jag kan inte hjälpa att jag känner en aning skadeglädje .. men det gäller inte det eventuella resultatet i valet, utan handlar mer om hur sossarna hanterade sina tidigare partiledare, Mona Sahlin och Håkan Juholt.

Mona Sahlin blev vald eftersom partiet ville profilera sig som feministiskt .. men männen i partiet "visste" att det fanns bättre kandidater bland dem. Och naturligtvis ville de "hjälpa" den svaga kvinnan i hennes svåra uppgift, skam vore väl annat.

Så hon ansågs inte bara vara vald på grund av sitt kön, hon fick inte heller driva sin egen valrörelse tillsammans med Maria Wetterstrand, som var den perfekta parhästen, dessutom så tvingades hon också släpa på männens kandidat, ankaret Lars Ohly.

Tråkigt för henne .. för annars hade hon nog vunnit valet, även om det hade varit knappt .. men kul för Alliansen som nätt och jämt kunde behålla regeringsmakten tack vara detta genidrag.

Drygt 30% av rösterna fick Mona Sahlin .. vilket bekräftade vad "alla" visste, hon var totalt oduglig? Partiet svek och vände henne ryggen i samma takt som katastrof-löpsedlarna skrevs av besvikna journalister och Mona Sahlin stod ensam ansvarig, tills hon mer eller mindre sparkades ut i kylan.

Håkan Juholt valdes till partiledare för att han var så "vanlig" och talade "samma språk" som väljarna och när han sedan talade med väljarna som en vanlig man så sjönk procentandelarna i allt raskare takt. Väljarna ville inte ha en "vanlig snubbe" utan en kompetent ledare??

Partiet svek och vände honom ryggen i samma takt som procenten föll och Håkan Juholt fick utkämpa sitt eget krig tills han mer eller mindre sparkades ut i kylan.

Det kanske var underhållande för oss som såg på .. men förmodligen rätt hemskt för Håkan Juholt?

Så kom Stefan Löfven. Nu spelade partiet med säkra kort, hoppade över nomineringsprocessen och lät VU välja det bästa som partiet kunde åstadkomma .. en MAN med rötterna i fackföreningsrörelsen. NU skulle det bli åka av ...

En vecka före valet säger SIFO 27%!!

Det måste bara kännas skönt för Mona Sahlin och Håkan Juholt.

Ett bevis på att det inte är partiledarna det är fel på .. utan att det är själva Partiet som inte håller måttet?

För om skutan inte flyter när det bästa partiet har sitter vid rodret och när den Bäste har sämre stöd än de Sämsta .. då läcker nog båten så pass att den mer kan beskrivas som ett vrak.

Det är mer och mer synd om dem som blir partiledare för Socialdemokraterna. Det verkar ha blivit förlorarpositionen inom partiet? Efter det "hedersuppdraget" finns ingen annan karriär .. om du inte varit smart och jobbat rött och levt blått. För då kanske belöningen blir en herrgård på vischan och lönande uppdrag i näringslivet.

Stackars Stefan Löfven .. hur det än går i det här valet så kommer han att gå till historien som en förlorare.

DN, DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, Expr., Expr., Expr.,

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen hardcore nu. En arbetskompis blev uppringd av kommunal när hon var i Sthlm förra helgen.

    Kommunalpersonen frågade om min arbetskompis röstat, hon ljög å sa ja. Då svarade kommunal ;
    " Jag hoppas du röstade så vi vänder på skutan"
    *************
    Min arbetskompis tyckte det är väldigt konstigt att de ringde upp.Alla som har kommunal är ju inte röda..
    *****
    Nästa då;
    en bekant som går en utbildn på en folkhögskola i hälsoämnen inbjöds till en "föreläsning". Det visade sig vara en person som BARA pratade om SD och om att de ändrat symboler för att verka rumsrena, om F! sade han - "visst är de skojiga?".

    Jag berättade om VPK, Trottar, Maoister, kpmlr, APK-osv, osv, -HUR Vänsterpartiet kommunisterna delat upp sig i olika bokstavskombinationer och alla har tror på en ideologi där man mördat minst 60 miljoner människor....

    Alla som är "oliktänkande" är ett hot för kommunister eftersom alla ska tycka lika. En modern diktatur.

    Jag är så äcklad av detta att kommunism, rätt hat hot OCH våld är Okey, och att vår media är så åsiktskorrumperad.

    I landstingsvalet och kommunvalet kommer jag att rösta Moderaterna. FP är inte liberaler längre.

    I riksdagsvalet har jag inte bestämt mig. Men, jag tror på hegemonins behov av "spö"

    SvaraRadera
  2. Under de 55 år, som jag varit röstberättigad har det inte funnits i tankevärlden att jag skulle proteströsta. Nu blir det så. Hoppas vi blir många. Politikerna måste läras att lyssna på människors oro, vad det än gäller.
    INGEN SLENTRIANRÖSTNING är min uppmaning.

    SvaraRadera