torsdag 18 september 2014

Om en röst på ett Alliansparti ger socialdemokraterna möjlighet att ..


.. genomföra det som jag aktivt valt bort, eller om en röst på Socialdemokraterna resulterar i Alliansens löften, så vill jag veta det i god tid FÖRE valet.

Om min röst på Folkpartiet skulle vara en av dem som ger Stefan Löfven rätten att genomföra sitt fullständigt ogenomtänkta traineesystem eller andra för mig fullständiga omöjligheter och dessutom användas för att kratta manegen för Miljöpartiet, så vet jag ärligt talat inte vad jag kan ta mig till nästa val?

Det vore fullständigt respektlöst mot alla som engagerat sig, valt och gett sitt förtroende. Vad finns det då att lita på? Välja på?

13 % av väljarna kände förmodligen samma politikerförakt i det här valet, som jag börjar känna nu  .. och vi vet alla vad det resulterade i.

Stefan Löfven har tuggat budskapet "Sverige håller på att gå sönder" genom hela valrörelsen och har vägrat att ge något som helst svar på frågan om hur han tänkt sig framtiden om han skulle bli tillfrågad om han kan bilda regering. Frågan har upprepats i det oändliga och svaret har blivit det samma .. det får ni veta efter valet!

Nu har han fått frågan, accepterat uppdraget .. och har inget svar, utan lägger ansvaret på den förra regeringen?

Jag vill INTE ha en regering som är så handlingsförlamad redan från dag ett. Kan inte Stefan Löfven ta ansvar för sitt parti, sina löften och sin politik är det bättre att han ägnar de kommande 4 åren åt att fundera över den saken och lämnar över till dem som klarade av att sitta i en svag minoritetsregering som dagligen hånades och motarbetades av den opposition som nu skriker på hjälp.

Ansvaret är ert .. inte andras!

Jasenko Selimovic, folkpartiet, beskriver exakt hur jag känner i Expressen i dag ..

"Ni verkar tycka att allt kan sägas, dras tillbaka, förvrängas. Ni har anklagat FP och C att förstöra landet, skolan, skapat klyftor. Fyra dagar efter det bjuder ni in dessa partier för att kunna bygga upp landet?

För er är det bara ”politisk retorik”, något väljarna inte ska ta på allvar. De som tar er på orden är naiva. Ni verkar i alla fall konsekvent driva en linje: att man inte ska lita på vad ni säger.

För att säga det rakt ut, Löfven. Ni har försatt landet i det här kaoset genom att konsekvent vägra svara på frågan: vem ni ska regera med. Den avfärdades som oviktig, ni antydde att ni kan få fram en lösning på något sätt. Ni lyckades lura väljarna, även vissa skribenter. Nu låtsas ni vara ”överraskade” av det parlamentariska läget.


Vad är det som överraskar er? Att SD har fått precis lika mycket som i opinionsmätningar? Eller att ni har fått 0,01 procent mer än i förra valet? Är det den skillnaden som gör er så pass förvirrade att ni inte förmår handla?"


21 kommentarer:

  1. Intressant läsning:
    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/maciej-zaremba-strutspolitiken-som-baddade-for-sds-raketval/

    Börjar en och annan vakna nu?

    SvaraRadera
  2. Ytterligare ett intressant deabttinlägg:
    http://www.sydsvenskan.se/asikter/ifragasatt-garna-oss-sd-valjare-men-fraga-oss-annu-hellre/

    SvaraRadera
  3. Om det är något som gått sönder så är det Löfvens förmåga att regera!

    SvaraRadera
  4. Sossarna gör som dom alltid har gjort.Dom missbrukar ordet demokrati.
    För några år sen höll Den socialdemokratiska kommunen Borlänge en demokratikurs för invandrare. man bjöd in en massa politiker att tala,men bara sossar. Det är socialdemokratisk demokrati. Vi bestämmer för vi vet bäst.

    SvaraRadera
  5. Peter Nicklasson18/9/14 16:59

    Alltså, om man röstar på FP eller C och inte är dummare än Jasenko Selimovic, är man mer än lovligt naiv att tro dessa inte skulle vika ned sig för sossarna. Både FP och C har ju gjort detta förr, de kommer att svika sina väljare även denna gång.
    Vad hindrar dessa partier från att rösta på egna förslag och låta SV(a)MPröran försöka driva en regering? Ingenting. DET vore att ta ansvar för sina väljare.
    Any, du vet att Ullenhag, Malmström, Olsson och majoren lurat dig. Det borde du misstänkt redan innan valet.
    Skyll inte på sossarna, de vill bara splittra borgerligheten genom att muta FP och/eller C. Skyll istället på dessa partier som sviker sina egna väljare - däribland du själv.
    Hur känns DET?
    Och vad lovar du att inte rösta på i nästa val?

    SvaraRadera
  6. Med anledning av den av S förda politiken i valrörelsen så påminner den mig om en låt för länge sedan nämligen.
    Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp köp köp konserverad gröt......
    Och till dig PN kommer alliansen att ta tillbaka ledartröjjan så snart de skiter i PK-maffian och börjar debattera på allvar med SD. Nema Problema.

    simma lugnt

    SvaraRadera
  7. Peter Niklasson din svart-vit korkade jävla byfånarna!

    Du övergav alliansen, hur känns det din ansvarslösa jävla populist!

    Är det någon som slängt bort sin röst är det du!

    Vad fan lider du av?

    Hade du din jävel inte börja ställa folk mot varandra, etniska svenskar mot invandrare, kärnmoderater mot andra moderater, hade du inte varit en korkad kollektivist som aldrig kan se individen först, då hade alliansen avsossefierat det här landet.

    Din ansvarslösa jävla dynga.

    /Henrico

    SvaraRadera
  8. Dessutom Peter har du och de andra som röstat på SD lagt er jävla röst på ett parti som är Putin-vän.

    Putin som är Europas största hot och vette fan om den dåren inte är en sponsor till de där nazisterna du röstat på.

    Hur känns det då?

    Idiot!

    /Henrico

    SvaraRadera
  9. Henrico .. såja, såja .. vi har alla ett fritt val och en fri vilja .. det är väl bra? Blir det inte som vi tänkt oss, så får vi leva med det.

    Det är bra med konflikter ibland men aldrig med personangrepp .. du är lite för het och direktstyrd för ditt eget bästa ibland. Ta ett djupt andetag .. jag ångrar mig inte, skäms inte och roar mig kungligt när Löfven vrider sig som en mask på kroken! ;-)

    Peter Nicklasson .. mitt alternativ i årets val var blankrösten, som jag fortfarande anser vara sämre än Folkpartiet. ;-)

    SvaraRadera
  10. Ja Henrico verkar verkligen ha fått spelet särskilt i frågor som han inte är insatt i.
    Läs gärna Foreign Affairs sept/okt 2014 nummer: Why the Ukraine Crisis is The West´s Fault by John J. Mersheimer. Finns på nätet.
    Om orken finns kvar efter att ständigt ha lyssnat till Carl Bildts version av världen kan man även läsa Naomi Klein: The shock doctrine.
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  11. De som ser putin som en demokratiförnekare,Men är Eu den yttersta garanten för demokrati?Irland röstade nej,fick rösta om tills det blev ja.Grekland sattes under förmyndare från Eu.Länder med en avvikande syn på nationellt inflytande motarbetas,eller blir utsatt för hot om sanktioner.Även ländet utanför Eu hotas med sanktioner,landet som inte köpte gripen av Sverige.

    SvaraRadera
  12. Peter Nicklasson19/9/14 00:54

    @ Henrico, har du inte tagit medicinen ikväll? LOL :D
    "Hade du din jävel inte börja ställa folk mot varandra, etniska svenskar mot invandrare, kärnmoderater mot andra moderater," osv... Den du beskriver verkar stämma bra på din idol Reinfeldt. Det var han som babblade om etniska svenskar mitt i livet, det var han som ställde upp på AFA-våldet mot sverigedemokrater i sitt berömda citat, och det har ju visat sig att han fördrev just kärnmoderater till SD med sin drönarpolitik.... Endast 12% av moderaterna ställer upp på Reinfeldt massinvandring (SOM-institutet, 2012).
    Du skiter verkligen i det moderatblå skåpet med din skruvade "logik".

    Reinfeldt kommer att kritiseras hårt i framtiden. Det var han som på allvar slutförde sossarnas kaos-import. Men där sossarna gjorde det för valboskap (70-75% av importen röstar rött), gjorde nymoderaterna det för att slå sönder välfärden. Jag måste säga att båda lägren har lyckats över förväntan.

    "Grattis".

    @ Any, en blankröst är ett missnöjesbesked.
    Vad i Ullenhags Sverige föredrar du framför en missnöjesyttring, menar du?
    Inget FP varit tongivande i har fungerat (skola, försvar, invandring). Och liberala? Kiss my ass, de är ju åsiktskorridoren personifierad.
    Blankrösten hade lockat mig mer...

    SvaraRadera
  13. Fast skolan är ju ett arv ifrån Palme som inte är så lätt att ändra på, jag tror botten kommer vara nådd i mitten på denna mandatperiod för att sen vända uppåt. Det är då inte S förtjänst i alla fall.

    SvaraRadera
  14. Peter Niclasson .. Lägg märke till en sak .. jag har aldrig ifrågasatt ditt val av SD. Aldrig ifrågasatt dina motiv och din rätt att göra det.

    Vi har alla ett fritt val, eller hur? Ingen ska behöva varken skämmas, förklara eller känna sig särskilt utvald genom att utnyttja den rätten.

    Jag respekterar dina åsikter, även om jag inte alltid håller med, och förväntar mig samma bemötande själv.

    SvaraRadera
  15. Måste säga att Lööf imponerar på mig, ingen sossefackpamp sätter sig på henne, inte än i alla fall.

    SvaraRadera
  16. Peter Nicklasson19/9/14 12:11

    @ Any, naturligtvis kritiserar jag inte hur man använder sin rösträtt.
    Men om man redogör öppet för sin åsikt, som t ex du eller jag, öppnar man väl för diskussion för eller emot?
    Det har inget med skam, etc att göra. Jag gör ett val, det kan jag eventuellt känna skam för senare (men det är något jag i så fall får ta strid med mitt eget samvete).

    Det finns ett gammalt ordspråk: "Den som ger sig in i leken får leken tåla". Så ser jag på det.

    Åter till din bloggpost.
    Allianspartierna (i vart fall C, M och FP) deklarerar redan idag att de lägger sig platt som ansvarsdörrmatta OM bara S lovar att följa gamla uppgörelser om energi (vad säger MP och V om det?) och migration (vad säger SD och halva befolkningen som håller med om det?)

    Alliansen sviker sina väljare.
    Det tog 5 dagar att knäcka deras försvar. Inte ens vårt numera famösa en-veckas-försvar mäktade man med....

    Den som röstade på dessa partier borde funderar över om deras röst ska få användas till kohandel med politiska motståndare?

    Ansvaret är Löfvens. Finns inget annat ansvar att diskutera.

    SvaraRadera
  17. Fast bara för att de öppnar för samarbete i vissa frågor i framtiden betyder ju inte det att de lagt sig platt!! De tänker lägga fram en egen budget och det är ju knappast att lägga sig platt!
    Frångår de det så kan jag hålla med.
    Jag ser ju hellre att Alliansen får igenom vissa frågor än att V får igenom sina.

    SvaraRadera
  18. Peter Nicklasson .. jag förstår inte riktigt din upprördhet? Det du kallar "kohandel" .. dvs stöd mellan olika partier i olika sakfrågor, har väl alltid förekommit. Jag säger som Melmac .. det är ju knappast att lägga sig platt?

    Tvärtom så tycker jag att alla står oväntat fast vid beskedet att de går i opposition, fortsätter som allians och kommer att presentera en egen budget. Vad som sedan sker under mandatperioden får framtiden utvisa .. men visst verkar det som Löfven får skörda det sossarna sått de senaste åren. ;-)

    SvaraRadera
  19. Peter Nicklasson19/9/14 17:13

    @ Any
    Jag är inte ett dugg upprörd över att Allianspartierna sviker sina väljare. Det anser jag istället att de som röstat på dessa partier borde vara.
    Men uppenbarligen är väljarna - i vart fall du och Mellmac - nöjda med hur de företräder era åsikter??
    Hur kan ni vara nöjda med era partier vill samarbeta med sossar, miljöpartister och kommunister. Tror ni inte det kommer att ifrågasättas av väljarna? Varför rösta "borgerligt" om de ändå blir skattehöjande sossepolitik?
    Av borgerlig opposition blev det dörrmatta.
    Av borgerlig enighet kommer de självmant medverka till "Kvartetten som sprängdes" - deras enda chans till regeringsmakt.

    Det är både tragiskt och skrattretande löjligt att inse att försvara massinvandringen ÄR det enda viktiga för de övriga partierna.
    Alla andra sk valfrågor som vinst i välfärden, försvaret, kärnkraften, arbetslösheten, miljön.. osv är som bortblåsta.
    Det ENDA viktiga är att hålla ett 13% stort parti utanför.

    Folk tisslar och tasslar om att Jeppe på berget super. Men ingen frågar varför.
    Jag röstade på SD, men det gjorde jag av protest EMOT de övriga partierna. Det gjorde många av de 800.000 väljare SD fick.
    Ändå frågar ingen varför.
    Att nu de borgerliga lägger sig för vänsterregeringen innebär bara att SD kommer att växa ytterligare.
    Vi går dit vi inte vill gå.

    SvaraRadera
  20. Nöjd och nöjd, hellre att S och MP t.ex. får kompromissa bort skadlig jobbpolitik mot Allianspolitik än att lipsillen Sjöstedt ska få sitta med i regeringen. Att SD inte får nått att säga till om alls är bara beklagligt, med tanke på att de blev tredje störst, men det var liksom redan klart från början att det skulle bli så.
    Som sagt, det är AV eller PÅ när det gäller integrationspolitiken och jag gillar inget av det.

    SvaraRadera
  21. Mänga sanningar men en hel del fel i slutsatser. Bl a så kommer der inte bli fler arbetstillfällen i framtiden om vi inte specifik skapar dem då vi går mot fler och fler rationaliseringar genom tekniska lösningar.

    http://www.dn.se/valet-2014/alliansens-sprickor-grogrund-for-sverigedemokraterna/

    SvaraRadera