torsdag 11 september 2014

Det finns en felmarginal ..


.. på +/- 3,3 procentenheter när det gäller S, 3 procentenheter när det gäller M, och så vidare .. det uppger SIFO i direkt anslutning till sina resultat.

Det framgår inte riktigt lika tydligt när medias rubrikmakare gjort sitt och triumferade ropar ut .. S ÖKAR KRAFTIGT I NY SIFO-UNDERSÖKNING! Eller .. S ökar - rödgröna drar ifrån!

Den "kraftiga ökningen" är från 27 - 30,4 %.

Den statistiskt säkerställda ökningen kan då påstås vara 0,1 procentenheter .. i förhållande till den förra mätningen (1/9-4/9 = 27%) som visade på ett "fall" på 2 % ... i förhållande till den förra mätningen (25/8 - 28/8 = 29 %) .. som i sin tur förhöll sig till mätningen (18/8 - 21/8) som visade på "stabila" 30,9 %.

Egentligen så har ju ingenting hänt. Alla svängningar och rubriker och analyser grundar sig på antaganden inom felmarginalen.

Dagens resultat för till exempel S kan då vara antingen 30,4 % eller 27,1 % eller 33,5 % om vi räknar med felmarginalen.

Samma gäller för samtliga partier.

SD "faller" med 1,5 procentenheter, från 10,4 % till 8,9 % i den mätning som publiceras i dag. Felmarginalen för partiet är 2 % ... resten kan ni faktiskt räkna ut själva.

Det är i och för sig kul med opinionsundersökningar .. genom att trixa med felmarginalen kan man i princip komma fram till vilket resultat som helst .. men någon sanning speglar de inte. Möjligtvis en trend .. och i dag säger den trenden att ingenting är säkert, väljarna är vilsna, besvikna och söker och famlar efter ett alternativ som de kan rösta på med bibehållen självrespekt.

Det där med bibehållen självrespekt är .. i alla fall för mig .. ett större problem än vad opinionsinstituten sysslar med för att försörja sig.


DN, DNSvD, SvD, SvD, Expr.,

7 kommentarer:

  1. Lyssnade på partiledardebatten på P1 igår, Lööf var riktigt bra. Det lurar ditåt för min del.

    SvaraRadera
  2. Nu när hon har ändrat rikting så är hon riktigt bra men dom där tokstollarna i stureplanscentern,är dom borta för gott måntro? Eller kommer dom att dyka upp som gubben ur lådan efter valet med nya frächa förslag.

    SvaraRadera
  3. De är ju hållna på armslängds avstånd. Det var ju bara det demokratiska och öppna framtagandet av ideprogrammet som ställde till det för dem. En lysande ide, men de hade nog kunnat genomföra det annorlunda.

    SvaraRadera
  4. Idéprogrammet var väl inget som egentligen skulle komma ut till asgamarna i media, det var väl ett Brain storm dokument?
    Jag skrattade när jag hörde det, men tog det inte på allvar.

    SvaraRadera
  5. Hej any!

    Tack för en läsvärd, intelligent och underhållande blogg!

    Nu ser jag fram emot ett inlägg om gårdagens händelse med stort H i TV4-debatten: den Löfvenska käbbel-knuffen mot Lööf.
    Vad är din analys av detta? Kommer det slutligen att vara detta som sänker S och Löfven i det stundande valet? :-)

    Trevlig helg!

    MVH

    Tomas

    SvaraRadera
  6. Tack Tomas .. du behövde bara vänta 4 minuter! Det var väl snabbt levererat? ;-D

    SvaraRadera
  7. Haha! Lysande, tack! :-) Mitt i prick som vanligt.

    Ja, i morgon är det valdag och inte heller jag har bestämt mej ännu för vad det blir. Vilket är ovanligt. Jag kan bara hålla med dej om att årets valrörelse har varit BEDRÖVLIG. Jag börjar mer och mer intala mej om att "rösta emot" dvs en röst på t.ex. KD (vilket är mitt parti enligt alla valkompasser, vilket också känns lite generande) är en röst emot partier som S, MP, V och SD. Samtidigt känner jag ett visst illamående över tanken på att nuvarande regering ska få fyra år till. Och tanken på Löfven som statsminister tillsammans med MP och eventuellt V gör mej både nervös och illamående. Det enda jag vet just nu är att det ska bli väldigt skönt att valrörelsen är över, detta trots att jag normalt sett tycker att politik är ganska intressant.

    Mvh

    Tomas


    SvaraRadera