torsdag 18 september 2014

Klart och tydligt besked?

Stefan Löfven sitter äntligen där han trivs bäst .. vid förhandlingsbordet bakom stängda dörrar .. och där verkar han bli sittande ett bra tag framöver?

Jag förstår mig inte på finesserna så högt upp i det politiska beslutsfattandet, men från min lilla gräsrotsnivå verkar det oerhört avancerat att kasta ut hälften av den lilla hejarklack som ändå finns? Särskilt som det sker på ett förödmjukande sätt och inför öppen ridå?

Men det är ändå ett livstecken, tycker jag .. för i den här valrörelsen har vi inte varit bortskämda med klara och tydliga besked från Stefan Löfven.

Maken har till och med antytt att sosseledaren inte alls finns, utan bara deltar som en uppstoppad, förprogrammerad specialeffekt från socialdemokraternas hemliga förråd av udda partiledarämnen?

Jag tror däremot att det hela är en del av en större och mer genomtänkt plan!! Eller .. genomtänkt och genomtänkt?? I alla fall en plan? Eller plan och plan??

Det politiska beslutsfattandet verkar vara oerhört komplicerat?

Därför satt jag som limmad framför tv:n i går, när Stefan Löfven mötte journalistkåren efter besöket hos talmannen ... nu, nu, NU, kommer han att säga något som han inte har sagt innan! NU kommer det ett besked!

Jag vet inte hur det var med er .... men jag förstod ärligt talat inte vad han sa?

Maken var behjälplig med kontrollen och spolade den korta meningen fram och tillbaka, fram och tillbaka och jag försökte verkligen få till en vettig meningsuppbyggnad och till slut så tror jag att det blev exakt .. så långt som det var möjligt.

Stefan Löfven lämnade i går sitt första tydliga besked om sin nya regering. Det enda tydliga besked som han lämnat hittills har ju varit .. jag kommer att lämna klara besked efter valet, när väljarna har sagt sitt.

Nu har väljarna sagt sitt, och Stefan Löfven svarar ..

Jag .. eh .. har meddelat att jag är  .. påbörjat sonderingarna för möjligheterna att förutsättningarna att bilda en ny regering.


ÄNTLIGEN!!?


SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, DN, DN, DN, BT,

10 kommentarer:

  1. "sonderingarna för möjligheterna att förutsättningarna.... "

    Vet han ens själv vad han säger?

    SvaraRadera
  2. Ha,ha ja det var ju klara besked.
    Det luddigt sagda är det luddigt tänkta ( ordspråk )

    SvaraRadera
  3. Det lutar nog åt den förprogramerade uppstoppade varianten.

    SvaraRadera
  4. Återigen, Dorsins karikatyr på Löfven är slående lik när det kommer till att lämna besked.

    SvaraRadera
  5. Be inte om klara besked, för då lär du få det. Minns Bosse Ringholm?

    Att spola vänstern med största möjliga tydlighet var nog ett klokt drag. Dels så öppnar det för det samarbete med diverse högerpartier som nog måste till för Löfven med de procent som S och MP har. Dels så är det en väldigt tydlig signal till vänsterflygeln inom S att här ska ni fanimej inte försöka göra med mig som ni gjorde med Sahlin.

    Men visst längtar även jag efter besked från Löfven. Framför allt: vilken ministerpost får Håkan Juholt?

    SvaraRadera
  6. Hans Odeberg .. Jag minns Bosse Ringholm!! :-D

    Visst var det klokt att spola Vänstern, men var det nödvändigt att göra det så förnedrande?

    SvaraRadera
  7. KnuffSteffe kanske är en okänslig buffel ändå! Med honom blir Sverige nog inte så VARMT som hans väljare efterlyser. Men det vill hästväljarna inte se. Indoktrineringsjobbet är välskött hos S.

    SvaraRadera
  8. Börjar så smått misstänka att Löfven har en blå grupp inom S med sig och styr skutan högerut eftersom de vet att där finns det flest väljare som kan samarbeta och göra S till ett mer mitten/vänster än ett rent vänster parti.
    Vänsterut har han inget att hämta, endast ett par procent, men till höger kan han om han spelar sina kort rätt hämta desto mer.
    Problemet är om han svänger vänster längre fram igen så flyr mittenväljarna, så det passar han sig nog för. Vad tror ni?

    SvaraRadera
  9. Melmac: att styra sossarna är som att gå på lina.

    Till vänster finns en stor falang som hade passat lika bra i vänsterpartiet, se på Malmösossarna. Går Löfven tydligt till höger försvinner många av dem till V, MP eller F!.

    Till höger finns en stor grupp gråsossar. Tas V med i regeringen flyr dessa högerut. Minns Mona Sahlins magplask.

    Min åsikt om sossepolitik är att de ofta realistiskt har mycket högerpolitik, samtidigt som de lägger in mycket vänsterretorik, för att därmed glädja båda sidorna samtidigt. Och ibland kukar de ur och drar till med löntagarfonder.

    Värsta fajten för Löfven är nog inom det egna partiet.

    SvaraRadera
  10. Jag vet att jag sa till valet 2010 att S största problem är att de är för breda, de kan aldrig tillgodose båda sidorna. Det är fortfarande samma sak.

    SvaraRadera