onsdag 3 september 2014

Det var nästan lite för gulligt i går ..


 .. när det var Jonas Sjöstedts tur att bli utfrågad i SVT. Jag väntade förgäves på de avslutande och avgörande följdfrågorna i så gott som allt som diskuterades?

Särskilt förbryllad blev jag av vänsterledarens svar på vad som skulle hända med skolan. ALLA elever skulle kallas till närmaste kommunal skola vid skolstarten, MEN SEDAN kunde de välja vilka privata alternativ som helst?

Under förutsättning att de inte gick med vinst.

Frågeställarna undrade helt följdriktigt vilka som ville satsa på verksamheter utan vinstmöjligheter och om inte följden skulle bli att det blev färre skolor att "välja" mellan.

Då ler vänsterledaren sitt lilla kusliga leende, böjer sig fram och som i förtroende säger han .. skolorna finns ju kvar! Personalen finns ju kvar! Skolorna drivs inte av riskkapitalister, de drivs av lärarna, av skolledarna, av eleverna och lärarna.

Där hade jag faktiskt önskat mig en förklaring? Eller en intelligent följdfråga som avslöjade varför ägaren till själva skolan/fastigheten/lokalen, utrustningen, rörelsekapitalet och tillstånden skulle överlåta hela biddevitten på Jonas Sjöstedts parti?

Det kan jag för mitt liv inte begripa? Tänker vänsterledaren konfiskera andras egendom? Vad mer ska då konfiskeras?? Jag har hört mummel om att svenska folket har för många sommarstugor som skulle passa som handsken till nyanlända familjer ... finns det också med i planerna?

I samma program fick de övriga programledarna hålla i hatten redan vid första frågan .. men Jonas Sjöstedt var lika välkammad när han gick som när han kom? Och jag som trodde alla på SVT var miljöpartister? Har allihop konverterat till Vänstern, nu i elfte timmen?

Men jag ska inte klaga på Jonas Sjöstedt, för under hela utfrågningen så var jag inte det minsta sugen på kaffebröd eller ens ett litet äpple. Så om Vänsterpartiet får en ministerpost i höst, så kommer det förmodligen att ha det goda med sig att jag äntligen blir av med det störande, dryga kilo, som jag inte verkar kunna bli av med efter mitt rökstopp.

Fast det är inte såååå störande att jag aktivt tänker använda mig av den bantningsmetoden.


5 kommentarer:

  1. "sitt lilla kusliga leende" <- Inte sant?! Jag tycker det ser ut som taget från en kannibalfilm. Hannibal Lecter-klass på det!

    SvaraRadera
  2. Jonas förordar samma typ av lösning som Serafen om nu någon kommer ihåg den skandalen.

    Han är en fullblodsidiot!

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. Missade den utfrågningen men tycker det har varit rätt genomgående att mycket lämnas obesvarat. Man inbillar sig ju att journalister med så hög svansföring skulle vara mer kvicktänkta och kunna ställa frågor utanför de manusbundna.

    SvaraRadera
  4. Nu när han inte får vara med och leka så börjar han vackla på än den ena och än den andra punkten. Han är inte så tuff nu längre när han t.o.m. kan tänka sig vinster i välfärden om de återinvesteras.

    Jävla pajas!

    SvaraRadera
  5. Ha,ha kul Fnord .Hannibal Lecter-klass på det.

    SvaraRadera