måndag 1 september 2014

Ett "förtätat" asylboende ..


 .. är ett asylboende där det bor 6 personer i stället för 4 personer på en yta av 12 kvadratmeter, får jag lära mig när jag läser Ledarsidorna.se i dag.

Det känns ju betryggande nu när tidningarna gör sitt bästa för att sälja lösnummer på ett misstänkt Ebolafall.

Lite mer obehagligt känns det när jag läser en av kommentarerna till Johan Westerholms senaste samhällsgranskning där han hänvisar till Merit Wagner som rapporterar om grova sanitära missförhållanden på ett asylboende ..

Inkubationstiden .. [för Ebola] .. är två-tre veckor, d.v.s. mer än nog för att resa jorden runt ett par varv om så önskas.

Som läkare kan jag krasst konstatera att det svenska omhändertagandet av asylantmigranter är oerhört naivt: Inga hälsokontroller görs p.g.a. att det skulle kunna anses vara "kränkande". Detta är ren och skär idioti och sätter svenska medborgares väl och ve på spel. Ta t.ex. USA dit jag en gång emigrerade: Det var obligatoriskt med både läkarkontroll, inklusive lungröntgen och blodprover, för att jag skulle få PUT och släppas ut i samhället. I Sverige tar ni emot asylantmigranter från länder med totalhavererade sjukvårdssystem och med endemisk TBC, polio etc. och släpper ut dessa i samhället utan några som helst hälsokontroller. Detta är gravt oansvarigt och ett allvarligt hot mot folkhälsan i Sverige.

I debatten talas det om människor som flyr för sina liv, tar sig till Sverige under svåra umbäranden och möts av värme och omtanke?

Men inga läkarkontroller som säkerställer de nyanländas behov av vård?

Det anses KRÄNKANDE!

Herregud! I min enfald trodde jag att det var det första som hände .. en fråga om det fanns ett vårdbehov??

Smittsamheten för ebola är låg i ett välorganiserat land .. läser jag i DN. Det är förmodligen sant .. men en svårt sjuk människa utan nödvändiga språkkunskaper kan alltså vistas på ett asylboende .. där 12-16 personer delar på samma toalett .. utan att få kontakt med vårdpersonal i veckor innan tillståndet blir så allvarligt att det bedöms vara akut .. för att inte KRÄNKA den personliga integriteten?

Hur välorganiserat är det?

Om bara en enda människa med med en epidemisk sjukdom "glöms bort" i den "välorganiserade" hanteringen av människor, kan ju de andra 135 asylsökandena smittas under tiden? Några kanske till och med hinner flytta till ett större bostadsområde i Stockholms ytterområden där släktingar bor? Släktingar som arbetar på restauranger i innerstaden .. kanske på Södermalm till och med?

Jösses .. tänk om JOURNALISTER och MILJÖPARTISTER drabbas av någon epidemisk sjukdom?? DÅ kan det ju blir riktigt illa!!

Finns det INGEN ansvarstagande människa kvar i beslutsfattande ställning längre? Eller är detta en så het potatis att makthavarna anser att en polio- eller tbc-epidemi är att föredra före en diskussion om hur vår  gränslösa godhet egentligen ser ut?

De som kommer hit och blir mottagna kan inte ångra sig. Oavsett om de upptäcker att de valt fel och att livet i Sverige inte har några framkomliga vägar åt något håll .. så är de fast i "mottagarlandet".

De kan fly vidare .. men skickas obönhörligt tillbaka hit. Kanske till ett asylboende som "förtätats" ytterligare?

Det ska de vara tacksamma för anser våra politiker. Vi är ju ett så fint och generöst folk och har en nästan dödlig respekt för den personliga integriteten, eller hur?


SvD, SvD, DN, DN, DN, Expr.,

10 kommentarer:

  1. Låter ju närmast som en skröna. Eller mytbildning medvetet planterad av illvilliga.

    Väljer nog att inte tro på den tills vidare. Någon form av ansvar har väl ändå politikerna och ansvariga tjänstemän? Eller?

    SvaraRadera
  2. " Någon form av ansvar har väl ändå politikerna och ansvariga tjänstemän?"

    Ha ha ha ha haaaaaaa, lustigkurre där :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har länge funderat hur en läkare och flera sjuksköterskor som jobbade med honom kunde bli smittade. Jag menar dom vet ju hur man skyddar sig. Ebola smittar ju som aids.
    Men sen kom jag på det. Det tar ju 2 veckor tills symptom visar sig. På den tiden hann läkaren tydligen med alla sjuksystrarna, utan kondom.

    SvaraRadera
  4. Nej, ebola smittar inte som Aids. Ebola smittar som de mest paranoida åttiotalsskrönorna om Aids. Varje kontakt med infekterade kroppsvätskor kan överföra smittan. Kringflygande slemdroppar som vid förkylning, svett, tårar, allt. Mycket strikt isolering är nödvändig. Förvånar mig inte att det ibland går snett och sjukvårdspersonal smittas.

    SvaraRadera
  5. Anonym 11:34 .. den/de som eventuellt ångrar sig vill förmodligen inte tillbaka till det land de flytt från. En del KAN inte åka tillbaka och kommer direkt från flyktingläger i ett annat land som definitivt inte vill ha dem tillbaka.

    De som kan åka hem med resan betald har kommit hit med andra förutsättningar, eller hur?

    SvaraRadera
  6. Ok Ebola smittar värre än jag trodde då.
    Med våra tandlösa lagar så verkar det som om Sverige kommer att bli det första landet i Väst som får en Ebola epedemi.

    SvaraRadera
  7. http://www.ohrlund.se/blogg/?p=2101

    SvaraRadera
  8. Maja .. haha jag ligger steget före, han finns i min blogglista från och med i dag. :-)

    SvaraRadera
  9. Din blogglista är som smultron på ett strå =)

    SvaraRadera
  10. Jag har läst mer om svensk sjukvårds skryt om hur väl förberedda man är på något som Ebola, att det inte kan spridas i ett välorganiserat samhälle. Som Sverige.

    Kanske har de rätt, men jag konstaterar att hela 10% av de som, dött hittills är sjukvårdspersonal (hur många smittade men som överlevt?). Även läkare från länder där sjukvårdsutbildningen torde vara högklassig. Jag har ändå svårt att tro att sjukhuspersonal i afrikanska länder inte har tillgång till åtminstone handskar/munskydd (jag skulle ha ögonskydd också, det är en inträdesport det med). 10% döda är sjukhuspersonal. Lägger man till alla som överlever så blir det i bästa fall att %5 av de som smittas är sjukhuspersonal och de dör. De kan då en död personal per 20 smittade.

    Vilket får mig att undra hur många patienter det går per personal. Eller, hur många av de sjukhusutbildade som jobbar med ebolapatienter blir egentligen smittade (och dör)?

    /Majsan

    SvaraRadera