måndag 21 september 2015

Den rödgröna regeringen tar stryptag på Sverige ..

.. och slänger för säkerhets skull in en näve grus i maskineriet och en skopa socker i bränsletanken för att få hjulen att sluta snurra.

Pensionärer som behöver arbeta längre får höjd skatt, friska pensionärer som inte behöver arbeta får sänkt skatt och pensionärer med garantipension får vara tacksamma om deras blygsamma skattesänkning inte hamnar på minus när de betalat för den höjda hemtjänsttaxan och prishöjningarna som följer i spåren på skattehöjningarna på arbetskraft, energi, drivmedel och konsumtion.

80 % av de svenska hushållen kommer att få lägre disponibel inkomst, det blir dyrare att anställa unga och för dem som lever på marginalen med höga lån stundar bistra tider om de lånade exakt så mycket de hade råd med i går, eftersom de inte kommer att ha råd med det i morgon.

En död hand vilar fortfarande över landsbygden och landets livsmedelsproduktion .. men som kompensation verkar regeringen ha fattat beslut om att de som tvingas lägga ner sina jordbruk ska få fler biografer att söka verklighetsflykt i.

Den rödgröna budgeten innehåller allt det som jag som borgerlig väljare trodde att jag valde bort i förra årets val, men min röst kommer ändå att användas som stöd för att den går igenom? Det känns förödmjukande och odemokratiskt.

Jag fick inte det som utlovades och saknar både rätten och möjligheten att reklamera den falska innehållsförteckningen.

Jag trodde att jag .. och alla andra borgerliga väljare .. hade en överenskommelse med de partier vi gav vår röst, men Alliansledarna säger unisont ..

... Vi ska "hedra" Decemberöverenskommelsen. En överenskommelse som gör vår tidigare, utlovade överenskommelse ogiltig, ett svek och en kränkning riktad mot väljarna för att slippa följa de demokratiska spelreglerna.

Jag kan se tanken bakom Decemberöverenskommelsen, men jag kan banne mig inte se var eller hur de kan hitta begreppet "heder" i den?


SvD, SvD,

10 kommentarer:

  1. Alltså denna retar mig...
    '”Decemberöverenskommelsen är inte den optimala konstitutionella lösningen. Men i en riksdag med ett populistiskt missnöjesparti som uttryckligen hotat med att fälla varje regering som inte dansar efter deras pipa är decemberöverenskommelsen en nödvändig kompromiss som gör det möjligt att styra Sverige i enlighet med det resultat som svenska folket röstat fram vid allmänna val”, skriver Centerns partistyrelse som svar.'

    http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/politik/nu-far-alliansen-betala-priset-for-avtalet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Decemberöverenskommelsen är en nödvändig kompromiss som gör det möjligt att styra Sverige i enlighet med det resultat som svenska folket röstat fram vid allmänna val" .. ja, det är en mening som retar mig också.

      Det resultat som svenska folket röstade fram är det som ALLA partier lovat att förhålla sig till oavsett hur valresultatet ser ut. Det var åtminstone den överenskommelse jag trodde att de hade med väljarna?

      OM nu SD blir landets största parti med hjälp av DÖ .. hur kommer de mindre partierna att förhålla sig då, kan man undra? Ogiltigförklara det största partiet och låtsas som om ingenting hänt?

      Kan vi då fortfarande tala om heder och demokrati i en och samma mening?

      Radera
  2. Kalla Anka regering i ett Bolibompa land!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var väl ändå att kränka den ankifierade Kalle Anka. Ankist!!!!

      Radera
    2. Ja usch! Så oförskämt och inankimant det var!
      Nu har jag väl snart AFA på mig! (Ankor Für Alle)

      Radera
  3. Men staten får mer! Det är det viktiga!

    Personligen känner jag hur mitt köpstopp kommer gå som en dans! Aldrig i livet att staten får mer pengar av mig än de kan tvinga till sig via inkomstskatten, mitt el- och drivmedelberoende samt sparränta (<-- som är ett skämt nu iaf). Tyvärr sålde jag fonder med vinst tidigare så där får de jävlarna cash. Grrrrrr

    SvaraRadera
  4. Din första mening sammanfattar vad jag tycker om budgeten. Egentligen fascinerande att de med sådan precision lyckas hitta alla dessa förslag till budgeten som effektivt kommer att slå stopp i maskin. Ännu märkligare att de sedan säger att de bara ska ta beslut som gör att vi ska ha europas lägsta arbetslöshet om några år. De tycks inte ha någon värst tur när de tänker.
    *suck*

    SvaraRadera
  5. Nej Any, inte heller ser jag någon 'heder' i DÖ. Nu återstår bara att hoppas att sossar och miljömuppar regerar ihjäl sig så att deras väljare går över till något alliansparti och inte till enfrågepartiet SD. Jag kan inte se Jimmie Åkesson som ett statsministerämne och kan heller inte tänka mig de andra på några statsrådstaburetter. Tyvärr SDare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem i allianspartierna kan ses som ett ämne att bli minister?

      Radera