fredag 25 september 2015

Kulturutbyte?


 Jag vet inte riktigt vad som händer just nu .. och jag är inte riktigt säker på att jag vill veta det heller.

Men vad jag vet, är att jag under den senaste månaden och på flera olika platser .. tunnelbanan i huvudstaden, utanför livsmedelsaffären i småstaden och här hemma på affärsgatan .. har blivit hejdad av helt vanliga människor som artigt frågat ..

.. ursäkta mig, men du kan möjligen inte avvara lite pengar så jag kan handla mat?

Fullständigt vanliga människor som passerat bäst-före-datum, men vem har inte det?. Kanske lite nötta och trötta, men vem är väl inte det? Grå, ödmjuka, nästan osynliga vanliga svenskar .. precis som jag .. som ser en möjlig hjälp i andra människors välvilja.

Fem eller sex personer på en månad .. när jag aldrig tidigare varit med om något liknande, det känns som lite mer än en tillfällighet.

Ett lite oväntat resultat av kulturutbytet med Rumänien?


5 kommentarer:

  1. Mångkulturen har äntligen slagit igenom

    SvaraRadera
  2. Vad fräcka de börjar bli. Räcker det inte att rota i soptunnor och på återvinningscentraler?

    På allvar: här sker det samma.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som om tiggerikreativiteten ständigt når nya höjder och områden så varför skulle inte andra behövande lära sig lite av detta? Det kan ju vara bra för ekonomin är ju tuff för många. (Lite ironi i detta)
    Såg en kvinna (migrant) som ville ge sken av att samla in pengar till flyktingar. En bössa i handen och ett band runt kroppen på vilket det stod Röda Korset, dock med högst tveksamt utseende. Tänkte först anmäla det men vadå... till vad nytta? Många tycks ju inget hellre vilja än bli lurade för hon fick tydligen in pengar och en anmälan vad leder den till?
    Så jag gick vidare lite imponerad över hennes fräckhet och kreativitet och tänkte samtidigt på hur det som sker i landet påverkar oss, även mig.

    SvaraRadera
  4. Har inte råkat ut för det du beskriver men jag tycker sjätte mannen beskriver läget bra.
    Det är för jäkla sorgligt.
    Men fortsätt skriv, din blogg är som ett litet hål i isen där man som säl kan komma åt en nypa luft emellanåt.

    SvaraRadera
  5. Och vem tar hand om gamla slitna och inte kompatibla gräsrötter som inte passar in i systemet men som vägrar självdö? Vad gör vi av oss alldeles vanligt ovanliga?

    SvaraRadera