lördag 12 september 2015

"Det är vi som sitter på styråran ..

.. och vi avgör när debatten är avslutad" .. sa Stefan Löfven självsäkert när Sverigedemokraterna förklarade att de hade för avsikt att fälla hans regeringsbudget

Jag minns att jag redan då reagerade på uttrycket .. dels för att det faktiskt är helt omöjligt att styra någon som helst farkost genom att sitta PÅ styråran och dels för att styråra är ett begrepp som används på relativt små farkoster eller äldre varianter .. typ vikingaskepp, där besättningen tvingas ro som besatta för att föra flytetyget framåt och helst i rätt riktning.

STYR-ÅRA. (lång o. bredbladig) åra avsedd för styrning av (mindre) båt l. flotte o. d. som saknar roder; urspr. om sådan på styrbords låring anbringad åra varmed ett vikingaskepp styrdes.
Bilden är ursprungligen från bloggen DanAnne.se och styråran det obekväma trästycket på båtens utsida.

De flyktingar som i dag korsar Medelhavet med livet som insats använder förmodligen styråra på farkoster som saknar motor, men jag tror inte att de förväntar sig att komma till ett land där landets regering använder sig av samma teknik för att föra landet framåt.

Framför allt inte om landets kapten envisas med att sitta på styråran som är förutsättningen för att kunna ta ut någon riktning alls.

Jag vet inte jag .. men på något sätt så gillade jag Håkan Juholts liknelse, som beskrev hur vi alla under stormar och hällande ösregn skulle stå tätt tillsammans och värma varandra under samma paraply, bättre än Stefan Löfvens bild av ett vikingaskepp där vi alla ror för livet medan han sitter på styråran och blockerar alla möjligheter till styrning.

Därmed inte sagt att jag inte är villig att ro. Men när båten döpts till DÖ och styrs av  ett gäng självutnämnda styrmän och en kapten som blockerar styråran genom att sitta på den så verkar det meningslöst att ens försöka.

"Vem är kapten på den här skutan egentligen" .. undrade Peter Santesson i en krönika i Dagens Samhälle och det är väl en fråga vi ställer oss lite till mans, men också en fråga som de som nu brinner av längtan efter att få ta tag i livet och bygga en ny tillvaro i ett nytt land, kommer att få all anledning att ställa sig inom en inte allt för avlägsen framtid.

För stiger det inte snart inte fram någon som .. för att citera Ivar Arpi .. kan hålla hjärtat varmt men huvudet kallt samt har nödvändiga kaptensegenskaper som gör att h*n kan styra ett skepp av större storlek än en roddbåt i hamn, så är jag rädd för att Sverige på sikt inte är sjösäkrare än de gummiflottar som .. ibland .. blir flyktingars räddning och .. ibland .. blir deras död.


3 kommentarer:

  1. Men kära nån!
    Ni har ju mig!,
    Men fresta mig inte med luring bara...
    Jag faller direkt.

    SvaraRadera
  2. Låring menade jag men i Paddan djävlas, givetvis!

    SvaraRadera
  3. Men är det därför det inte går så himla bra??? Någon sitter på styråran ......

    SvaraRadera