onsdag 9 september 2015

"Det är mitt folk ..


.. Jag måste följa efter dem och se vart de tar vägen, ty jag är deras ledare".  .. är ett citat som tillskrivs Maximilien de Robespierre, som var en av dem som såg till att Ludvig XVI blev ett huvud kortare under den franska revolutionen .. innan han själv  gick samma öde till mötes ett år senare.

Cirka 200 år senare tar John F Kennedy upp Robespierres yttrande som avskräckande exempel och säger ... Vi vill inte vara som ledarna under den franska revolutionen som sade: "Där går mitt folk. Jag måste komma underfund med vart de går så att jag kan leda dem" .. och vi vet ju hur det gick för honom.

Ledarskap verkar vara en livsfarlig sysselsättning och antalet verkliga LEDARE som är villiga att stå i främsta ledet verkar inte vara tillräckligt många för att möta de problem som Europa ställs inför i dag?

Men de flesta försöker i alla fall ge en illusion av handlingskraft, men hur står det till här hemma när miljoner människor flyr till Europa för att hitta förutsättningar för nya liv?

Jag försöker följa utländsk press så gott det går och jag måste säga att den information jag får den vägen inte är riktigt densamma som jag får genom att följa svensk nyhetsrapportering.

Det som ses som problem av den storleken att andra länders ledare åtminstone anser sig tvingade att uttala sig inför hela folket, blir här hemma något som kan klaras av med hjälp av en dagstidning och 100 kändisar .. varav en tycker att lösningen av alla problem är att sälja ett JAS-plan?

Att vinsten .. som ska räcka fram till den dagen då arbets- och bostadsfrågan är löst .. är försumbar om man bortser från produktionskostnaden, verkar inte vara något större problem?

Men vad gör vår "ledare" .. bortsett från att presentera "Sveriges officiella tio-punktsprogram för att möta Europas migrationsutmaningar" .. som dikterats av Tysklands Angela Merkel och Frankrikes Francois Hollande? Något som Stefan Löfven förtiger men som Johan Westerholm låter oss ta del av på Ledarsidorna.se

Först EFTER det att "landets ledare" presenterat detta vill han diskutera innehållet med oppositionen .. som då har att förhålla sig till en hållning som redan har fattas av andra än statsministern i samråd med övriga partier?

Det enda som Sveriges befolkning får av Stefan Löfven är ett till intet förpliktigande tal på ett torg i Stockholm, där han beklagar enskilda människoöden och tycker att allt är förskräckligt i största allmänhet .. vilket, i redigerad form, rapporteras till boende utanför innerstaden av statstelevisionen?

Det finns säkert någon slags logik i detta? Eller så har landets statsminister drabbats av samma masspsykos som gör att fullständigt normala människor "lajvar" andra världskriget och tar sina fritidsbåtar för att "rädda" flyktingar från Danmark?

Rädda från vad då?

Till vad då?

Det är ju knappast så att den som hamnar i Danmark löper risk att förlora livet eller utsättas för andra övergrepp som motiverar privata "räddningsinsatser"?

Eller har jag missat något? Är Sverige det enda landet i hela Europa som en otrygg människa kan känna sig trygg och bygga sig en framtid i?

Varför gick vi då överhuvudtaget med i EU? Det enklaste hade väl varit att övertala resten av Europa att bli svenskt .. vilket hade löst alla problem i dag?

"Man får bestämma sig för vem man vill vara. Man kan inte vara alla. Man måste vara Någon i väntan på att bli ingen" .. är ett citat från författarinnan Margareta Ekström, och jag önskar att Någon bestämmer sig för att leda vårt land i något som åtminstone framstår som en framkomlig riktning.

Harry S Truman sa .. I perioder när det inte finns någon ledning står samhället stilla. Framsteg uppstår när djärva, dugliga ledare griper möjligheten att ändra förhållandena till det bättre.

Är det något jag som jag verkligen längtar efter så är det djärva dugliga ledare som vill ändra förhållandena till det bättre .. i stället för att följa hurraropen från dem som ger flest likes på facebook.


Folkpartisten Jasenko Selimovic på GP är ett lysande undantag från den övriga politiska veligheten och en given kandidat som efterträdare till Jan Björklund, enligt min uppfattning.

SvD,

8 kommentarer:

  1. Hej.
    Delar din desperation inför förintelsen av vårt land och vårt folk, men bevare mig väl för en 'ledare' som pekar med hela handen. Det enda våra partier kan producera är härskare, nickedockor och goddagspiltar.

    Jag fruktar att vi alla kommer att få betala priset för Reinfeldts hämnd mot folket.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  2. Men hur jävla många korkade SD politiker finns det som kommer med idiot-uttalanden? Kan man inte tänka lite längre än näsan räcker?

    Om SD hade velat verka seriösa (För nu börjar jag verkligen undra om de vill) så hade de kunnat peka på att endast 20% som kommer till Tyskland är Syrier, resten är i mångt och mycket ekonomiska migranter. De hade kunnat peka på den snedvridna rapporteringen om hur Tyskland och Frankrike tagit emot mindre än både Norge och Danmark, om man relaterar till antalet invånare. Eller att Danmark gör det de är ålagda att göra och har ett erkännande av både Löfven och Wallström. Man hade kunnat peka på allt det som vi andra bloggläsare får nys om varje dag och som
    (S)(v)ensk media inte berättar.

    Istället upprepar man samma sak som innan, precis som de andra sju fåntrattarna. Skärpning för fan!


    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Marcus Oscarsson är en mycket klok politiskt reporter, som för det mesta berättar hur allt är med ord som vem som helst förstår. Idag har han skrivit det här på sin FB-sida. För mig är hans uttalande klockrent:
    "ANALYS OM FLYKTINGKATASTROFEN:
    Debatten böljar om flyktingkrisen i Europa. Men den absolut största frågan får skrämmande lite utrymme - nämligen hur man ska stoppa kriget i Syrien som är hela ORSAKEN TILL flyktingkatastrofen. Syriens diktator har begått massmord mot sin egen befolkning men har ändå inte stoppats av omvärlden. Hela Europa chockas av flyktingkrisen men det är ingenting mot kriget i Syrien där ca 300 000 dödats och ännu fler skadats och torterats. Men här står EU, Nato, USA, och FN utan lösning. Ofattbart!"

    SvaraRadera
  4. Exakt så, Cicki!

    INGEN vill agera mot Assad för man är rädd att IS ska ta över. Men gå då för fan in och plocka bort IS och sätt sen press på Assad.
    Problemet stavas RYSSLAND och KINA som tjänar stora summor på att kriget fortsätter samt att man tar bort fokus ifrån Rysslands upprustning och övergrepp på sina grannländer.

    Ger mig fan på att Ryssland ligger bakom mer än vad vi anar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, USA mfl blockerar att ge sig in och stötta Assad som du föreslår. Assad är utsedd till den onde och man verkar inte kunna backa. Syntax Error uppstod när det blev klart vilka grupper som ska föreställa oppositionen. Och så IS förstås ....

      Jag är böjd att hålla med Ryssland i just Syriens fall och det handlar mindre om att de tjänar pengar på pågående krig och mer att Väst icket verkar ha lärt sig något av att störta diktatorer i Mellan Östern, vad konsekvenserna tenderar att bli.

      Radera
    2. Jo, jag vet att Ryssland och Kina är ett problem. Men problem är väl till för att lösas. FN som organisation kan ju inte vara helt tandlöst, kan man tycka.

      Radera
  5. Det de flyr från i hemska Danmark är (som sagt var hos Toklandet)
    * lägre bidrag
    * längre väntetid innan familjen får komma (3 månader i Sverige, 18 i Danmark).

    I deras kläder hade jag naturligtvis gjort samma bedömning: har jag kommit så här långt är det värt besväret att ta sig över bron.

    Men vi har kommit ganska långt från ursprungsdefinitionen av "flykting".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu längre från ursprungsdefinitionen av asyl = fristad.

      Radera